I. Інформація про звернення Голови ФПУ, суспільно-важливі нормативно-правові акти, які надійшли на розгляд СПО з короткими коментарями
· Голова ФПУ Григорій Осовий звернувся до парламентських комітетів з питань бюджету, з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів і з питань економічного розвитку, а також до Кабінету Міністрів України з приводу секвестру Державного бюджету України.
Для вивільнення коштів на створення та фінансування Фонду боротьби з COVID-19 з метою реалізації першочергових заходів в умовах карантину та підтримки малозабезпечених верств населення запропонувавши, в першу чергу:
- скоротити видатки Державному управлінню справами (ДУСЯ), зокрема видатки на санаторно-курортне лікування;
-мінімізувати видатки на утримання державних органів (скоротити адміністративно-господарські витрати);
- запровадити обмеження надвисоких заробітних плат народних депутатів України, членів Кабінету Міністрів України, керівників та заступників керівників державних органів, керівників та членів наглядових рад державних підприємств, холдингових компаній, акціонерних та господарських товариств;
- скасувати максимальну величину бази нарахування єдиного внеску та встановити регресивну шкалу розміру сплати єдиного внеску із зарплати (доходу), яка перевищує порогову відмітку в 10 розмірів мінімальної заробітної плати, з метою фінансового наповнення фондів соціального страхування тощо.
Одночасно, Голова ФПУ запропонував за рахунок коштів Фонду соціального страхування України здійснювати компенсацію витрат спеціалізованим закладам під час проходження у них обов’язкової 14-денної обсервації застрахованими особами.
Крім того, він вважає за необхідне скоротити надвеликі витрати на погашення та обслуговування державного боргу шляхом проведення термінових консультацій щодо реструктуризації державного боргу, враховуючи форс-мажорні обставини, що склалися, - зазначено у зверненнях.
Голова ФПУ Григорій Осовий закликав Верховну Раду України не допустити прийняття рішень, результатом реалізації яких стане падіння рівня трудових доходів українських працівників та зростання заборгованості з виплати заробітної плати, поглиблення бідності серед населення та загострення соціальної напруги і криміналізація суспільства.
· СПО об’єднань профспілок розглянув проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дії колективних договорів» №3204 і повідомив Комітету ВРУ з питань бюджету та з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, що він потребує суттєвого доопрацювання.
Справедливо вважаючи, що питання удосконалення законодавства, що регулює колективно-договірне регулювання потребує комплексного підходу, принагідно нагадавши, що сторонами Національної тристоронньої соціально-економічної ради було підготовлено нову редакцію Закону кураїни «Про колективні угоди та колективні договори», текст якого міг би стати актуальною альтернативою точковим та неузгодженим змінам. СПО запропонував розглянути питання щодо включення окремої книги «Колективні трудові відносини» під час підготовки проекту кодифіковано акту в сфері трудового законодавства та висловився за доцільність проведення комітетських слухань на тему: «Сучасний стан колективно-договірного регулювання трудових відносин: законодавство та реалії». Окремо надавши позицію КВПУ до законопроекту для розгляду.
· Також СПО об’єднань профспілок розглянув проект Закону України «Про внесення змін до ст.4 Закону України «Про прожитковий мінімум» щодо затвердження прожиткових мінімумів на рівні фактичного розміру» №1175-1 та не підтримав його, оскільки він не вирішує проблему щодо реалізації соціальних прав та державних соціальних гарантій громадян на достатній життєвий рівень, визначений Конституцією України. Профспілки вважають за необхідне встановлення розміру прожиткового мінімуму на рівні не нижче його фактичного розміру, а у держбюджеті розраховувати його відповідно до національного і міжнародного законодавства, зокрема Конвенції МОП №117 про основні цілі та норми соціальної політики. Про що і повідомив Комітету ВРУ з питань бюджету та з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.
· В межах компетенції СПО об’єднань профспілок розглянув проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо реформування системи інституційного догляду та виховання дітей» та повідомив Мінсоцполітики, що він потребує доопрацювання в частині приведення у відповідність до вимог законодавства. Звернувши окремо увагу на забезпечення прав та гарантій дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які на даний час перебувають в школах-інтернатах для дітей, які потребують соціальної допомоги, а також забезпечення прав та гарантій працівників цих закладів, які пропонується ліквідувати або реорганізувати.
· Спільний представницький орган об’єднань профспілок розглянув проект постанови КМУ «Про реалізацію ініціатив, спрямованих на розвиток соціальних сервісів для людей» та підтримав в цілому вжиття заходів для підтримки та убезпечення населення від негативних наслідків у період карантину. А також проекти постанов Уряду «Про затвердження Порядку установлення диференційованої плати за надання соціальних послуг», «Деякі питання надання соціальних послуг шляхом соціального замовлення», «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо отримання відомостей з Державного реєстру актів цивільного стану громадян».
За підсумками розгляду надіслано листи Міністерству соціальної політики, в яких зазначено, що зауважень та пропозицій до зазначених проектів постанов немає.
2. Діяльність всеукраїнських профспілок і територіальних профоб’єднань
· «Незабезпечення медичного працівника засобами індивідуального захисту створює загрозу для його життя і здоров'я, тому є законною підставою для відмови від виконання своїх обов’язків, (за умови попередження роботодавця та підтвердження цього факту представником профспілки)»,- заявила Голова Профспілки працівників охорони здоров’я України Вікторія Коваль.
Вона повідомила, що на засіданні штабу з протидії поширенню COVID-19, яке відбулося в МОЗ, Профспілка визначила питання, що потребують негайного вирішення, бо стосуються безпосередньо медичних працівників, які працюють у зоні ризику.
Головні з них:
- індивідуальний захист (забезпечення засобами індивідуального захисту (ЗІЗ);
- тестування (обов’язкове тестування медичних працівників на наявність COVID);
- оплата праці ( у надзвичайній ситуації, понаднормовий робочий час тощо);
- страхування (прирівняти роботу працівників у надзвичайних умовах до учасників бойових дій);
- доїзд до роботи.
«Ми не дозволимо ризикувати здоров’ям і життям медичних працівників, які сьогодні не мають належного захисту. Попереду складна боротьба з хворобою, тому кожен «воїн» має бути озброєний», - підкреслила вона.
· Київські профспілки організували перевезення медпрацівників до роботи
Завдяки коштам членських організацій Міськпрофради, якими наповнено Фонд солідарності, Київська міська рада профспілок спільно з Київською міською профспілкою працівників охорони здоров’я здійснює перевезення медпрацівників з Броварів, з Княжичів та Требухова до лікарні швидкої медичної допомоги та назад до місця проживання кожного дня.
Також голова Київської міської ради профспілок Валентин Мельник звернулася до Голови Спільного представницького органу Сторони роботодавців на територіальному рівні в м. Києві Андрія Антонюка із закликом використати всі можливості та зробити все необхідне, щоб забезпечити безпеку праці на робочих місцях; не допустити вивільнення працівників з підприємств, які тимчасово призупинили/скоротили виробничу діяльність та надання послуг.
· На Рівненщині профспілки збирають кошти на допомогу медикам для закупівлі засобів індивідуального захисту: захисних костюмів, масок, респіраторів тощо.
Таке рішення було прийнято Президією Федерації профспілок області.
На рахунок вже надійшли кошти від обласних профорганізацій працівників охорони здоров’я, лісового господарства, «Укрпошти» та автотранспорту. Найближчим часом долучаться решта обласних профорганізацій, апарат ФПО, первинні профспілкові організації.
· Профспілка освітян звернулася до Прем’єр-міністра України, Голови Верховної Ради України та Президента з приводу змін до Державного бюджета України на 2020 рік.
У листах висловлено розуміння, що в умовах боротьби з поширенням вірусу COVID-19 є нагальна необхідність скорочення бюджетних видатків Державного бюджету на 2020 рік. Але Профспілка вважає, що вони можуть бути скориговані за менш важливими бюджетними програмами.
Запропоновані Міністерством фінансів України пропозиції щодо внесення змін щодо фінансування програм у галузі освіти і науки, внаслідок чого буде зменшено обсяги видатків на суму приблизно 7 млрд. гривень, з яких пропонується скасувати низку бюджетних програм на 5 млрд. гривень, що призведе до негативних, руйнівних наслідків
· Зміни до статті 113 – простій під час карантину зі збереженням зарплати.
Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» 2 квітня 2020 року, внесено зміни до частини першої статті 113 КЗпП, де передбачено оплату простою не з вини працівника, в тому числі у зв’язку карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України, у розмірі не менше 2/3 посадового окладу (ставки заробітної плати).
Але при цьому Галузевою угодою між МОН та ЦК Профспілки освітян на 2016-2020 роки, в пункті 8.3.3 конкретизовано, скільки «не менше» – а саме в розмірі середньої заробітної плати і не менше тарифної ставки (посадового окладу) всім працівникам, включаючи непедагогічних.
Якщо ж працівники закладів та установ освіти працюють, використовуючи різні форми роботи, зокрема й дистанційно, то оплата праці здійснюється як зазвичай, відповідно до чинного законодавства.
· Київська міська рада профспілок звернулася до КМДА щодо відтермінування дії Розпоряджень КМДА стосовно сплати мешканцями щоквартальних внесків за обслуговування компаніями будинкових лічильників води та тепла.
Враховуючи, що на сьогодні в умовах жорсткого карантину і введенням надзвичайної ситуації для боротьби з розповсюдженням пандемії COVID-19, громадяни опинилися у вкрай складній фінансовій ситуації до стабілізації фінансової та економічної ситуації в столиці, відновлення роботи підприємств, збільшення доходів громадян.
3. Заходи ФПУ
· Доопрацьовано матеріали до звернення на МОП про порушення Конвенції МОП № 95 про захист заробітної плати (щодо заборгованості з виплати заробітної плати).
· Підготовлено листи на КМУ, Запорізьку ОДА, Запорізьку облраду щодо заборгованості з виплати заробітної плати працівникам КП «Облводоканал» Запорізької обласної ради.
· Підготовлено матеріали щодо приєднання ФПУ до Міжнародної коаліції за рівну оплату праці (ЕРІС).
· Підготовлено інформацію щодо нормативно-правових актів, прийнятих Урядом, як відповідь на загрози коронавірусу (та/або ухвалені на період карантину), а також ті, що мають сприяти подоланню супутніх соціально-економічних проблем та зроблено оцінку щодо їх впливу на права членів профспілок/профспілки.
· Спільно з членськими організаціями опрацьовується проект розпорядження КМУ «Щодо встановлення доплати до заробітної плати окремим категоріям працівників, які забезпечують життєдіяльність населення, на період заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)».
· Опрацьовано та надано експертний висновок Міністерству соціальної політики України щодо проекту наказу «Про затвердження Класифікатора соціальних послуг».
· Підготовлено інформацію про затвердження бюджету Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття на 2020 рік».
· Підготовлено інформацію про факти періодичного обмеження КМУ і ВРУ державного нагляду у сфері охорони праці.
· Допрацювано проєкт наказу Міністерства охорони здоров’я "Про внесення змін до наказу МОЗ від 10.07.2013 № 585".
· Допрацьовуються рекомендації щодо проведення Всесвітнього дня охорони праці.
·З метою забезпечення участі профспілок у моніторингу адаптації національного законодавства до законодавства ЄС для реалізації трудових і соціально-економічних прав та інтересів членів профспілок підготовлено проект розпорядження ФПУ про моніторинг адаптації національного законодавства до законодавства ЄС, а також осучаснено План участі ФПУ у заходах з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.10.2017 № 1106, на 2020-2021 роки.
·Забезпечується надання роз’яснень громадянам законодавства за телефонами «гарячої лінії».
- Опрацьовано та узагальнено інформацію, яка надійшла від навчально-методичних центрів профспілок Житомирської, Волинської та Чернігівської областей. Підготовлено матеріали для розміщення інформації на сайті ФПУ в розділі «Профспілкове навчання». Очікується інформації від решти НМЦ з метою інформування щодо можливостей НМЦ в сфері підвищення кваліфікації профспілкових кадрів та активу через сайт ФПУ.
- Проводиться доопрацювання проєкту постанови Президії ФПУ "Про контракт із ректоркою Академії праці, соціальних відносин і туризму».
- Підготовлено лист членам Ради ФПУ про відтермінування дати проведення шостого засідання Ради ФПУ та про прийняття проєкту постанови Ради ФПУ "Про внесення змін до Регламенту Ради ФПУ" шляхом опитувального голосування.
- Проводиться робота над другою частиною методичних рекомендації профспілковим організаціям щодо звітів і виборів в членських організаціях ФПУ.
- Проведені консультації з Профспілкою працівників соціальної сфери щодо доцільності, підстав та механізму прийняття рішення про відтермінування з’їзду.
·Прес-центром 1-2 квітня на Офіційному веб-порталі ФПУ підготовлено і розміщено 22 інформаційних повідомлення у т.ч. членських організацій – 6 .
·На сторінці ФПУ в Фейсбуці 49 постів. На постійній основі проводиться розсилка Моніторингу Інтернет-видань.
·Прес-центр звернувся до членських організацій ФПУ з проханням надсилати повідомлення про їхню діяльність для висвітлення на Офіційному веб-порталі ФПУ і сторінці ФПУ у Фейсбуці.
Структурними підрозділами ФПУ здійснюється моніторинг офіційних веб-сайтів Верховної Ради України, центральних органів виконавчої влади.
· Продовжується робота над перекладами з англійської мови офіційних та методичних матеріалів, які на досвіді європейських країн показують як розвивається пандемія, і що потрібно робити, щоб захистити працівників на їх робочих місцях. Якою є роль профспілкових організацій в процесі організації безпечного виробничого процесу та належних санітарно-епідеміологічних умов на виробництвах і в організаціях
·Узагальнено та доопрацьовано Інформаційну записку про участь ФПУ у моніторингу адаптації національного законодавства до законодавства Євросоюзу.
·Підготовлено доручення щодо виконання спільних декларації Платформи громадянського суспільства Україна-ЄС, прийнятих у 2019 р.
· Взято участь у відеоконференції з представниками профспілок Австрії, Словенії, Сербії та Молдови – партнерів по проекту «Цифрова мережа Дунаю».
Прес-центр ФПУ