Дякую за надану можливість від імені первинної профспілкової організації ПрАТ «Українське Дунайське пароплавство» (надалі ППО ПрАТ “УДП”) розповісти про ситуацію, що склалася на нашому підприємстві.
Наша ППО об'єднує в своїх рядах близько 1000 працівників трудового колективу, що становить 85% від загальної кількості співробітників пароплавства. На жаль хочеться зазначити, що через неефективну і безграмотну кадрову політику МІУ, яке є утримувачем акцій і власником нашого держпідприємства, протягом останніх 14 років в УДП змінилося 14 керівників. Це про щось свідчить. Але ось призначення останніх двох - спочатку в особі Чалого Д.С., а потім Хомякова О.В. - є найяскравішим прикладом того, що на керівні посади ПрАТ «УДП» призначення були, образно кажучи, по «блату своїх», непрофільних фахівців без досвіду роботи в морській галузі, які могли собі дозволити наплювати на трудовий колектив, нехтувати на свій розсуд законодавством України, одним словом творити беззаконня тощо.
Трохи передісторії. Після тривалої боротьби з екскерівником УДП Чалим Д.С., який разом зі своєю колишньою командою був заплямований у корупції, профспілки спільними зусиллями домоглися його звільнення і всі з полегшенням зітхнули з надією на краще. Але, як то кажуть, «радість була недовгою». 18 листопада 2019 року на посаду в.о. голови Правління ПрАТ «УДП» був призначений Хомяков О.В. На єдиних з того часу зборах трудового колективу, на яких його представляли директор департаменту Міністерства інфраструктури України (Мінінфраструктури) і мер міста Ізмаїла, всі зі сподіванням повірили, що ось нарешті настануть кращі часи. Насправді все вийшло з точністю до навпаки.
Практично з самого початку управління пароплавством в особі Хомякова О.В. почалися кричущі факти незаконної діяльності менеджменту УДП: порушення умов чинного колективного договору, трудових прав працівників компанії, залякування і хамське ставлення до підлеглих, відсутність діалогу між керівником компанії і профкомітетом, ігнорування прав профспілок, створення своєї «кишенькової» профспілки, спроба просунути свій незаконний колдоговір в обхід законодавства. Поряд з цим керівництво підприємства за погодженням з Мінінфраструктури і під гаслом як би «деофшоризації» планувало безоплатну передачу флоту УДП до статутного капіталу новоствореної для цього угорської компанії Business Shipping Company Kft (BSC), пізніше перейменованої в UDP "Europe" Kft, в складі керівних органів якої знаходилися особи, відомі своєю скандальною репутацією. Також з боку в.о. керівництва планувалося отримання кредиту через ЄБРР у розмірі 200 млн. у.о. нібито для подальшого розвитку підприємства, реновації та будівництва нового флоту.
ППО ПрАТ «УДП», яка представляє інтереси працівників пароплавства, в першу чергу зацікавлена в розвитку компанії. У тому числі й за рахунок залучення фінансування інституційних інвесторів, серед яких лідером в Україні є ЄБРР. Але як можна довіряти людям на керівних посадах пароплавства в тому, що у них благі наміри, якщо вони грубо порушують все те, що перераховано вище.
На такі протизаконні дії з боку керівництва УДП наш профкомітет за допомогою та підтримки галузевої ПРМТУ, незалежної Дунайської профспілки працівників водного транспорту «Справедливість» спільно з трудовим колективом неодноразово проводили акції та мітинги протесту. Відповідні документи і звернення були направлені: до галузевої ПРМТУ, Федерації профспілок України (надалі ФПУ), Управління Держпраці, Міськради, Райради, Облради, Мінінфраструктури, Кабміну України, СБУ, МВС, Верховної Ради України, адміністрації Президента.
Завдяки допомозі та зусиллям ПРМТУ до нашої боротьби зі свавіллям та беззаконням приєдналася Федерація профспілок України, Міжнародна федерація транспортників (надалі ITF), які також направили звернення до вищіх ешелонів влади, Президента країни. Спільним рішенням профорганізації УДП О. Хомякову було висловлено недовіру, а Міністру інфраструктури України В. Криклію було направлено відповідну вимогу про його звільнення, на що наш профільний Міністр проігнорував прийняттям належного рішення. Завдяки діям держструктури СБУ, керівництву УДП висунуті підозри за статтями КК України: ст. 111 ч. 1 - Державна зрада; ст. 191 ч. 5 - привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем.
Як помсту за наші мирні акції та мітинги обурення, в.о. керівництва пароплавства відсторонило тимчасово від роботи деяких найбільш активних працівників, які брали участь в акціях і мітингах, почалися залякування, а відносно штатних працівників профспілки, прикриваючись пандемією коронавируса, був виданий наказ, згідно з яким з 09.12.2020 р. працівників профкомітету цинічно і незаконно виселили зі своїх робочих місць у непридатне для роботи приміщення, на що є підтверджувальні документи, оскільки профкомітетом були залучені ЗМІ, викликані наряди поліції і складені відповідні заяви до нацполіції.
По суті профкомітет вигнали на вулицю в зимовий період, за вказівкою Хомякова штатним працівникам профкомітету заблокували перепустки через турнікети і не пропускали на свої робочі місця. Також Хомяков шляхом залякування своїх підлеглих в усній формі попередив не брати і не давати профкомітету жодної інформації, повністю було припинено фінансування профорганізації, передбачене колдоговором, що триває до сьогоднішнього дня.
Лише при допомозі ПРМТУ та Благодійного фонду «МОРТРАНС» ми змогли традиційно привітати дітей працівників підприємства новорічними подарунками. Для такого керівника немає нічого святого. Метою О. Хомякова було розвалити нашу профорганізацію і не дати можливості нам здійснювати свою професійну діяльність, подібно «сталінським репресіям 37 року», що неприпустимо для нашої демократичної держави. Можна ще і ще перераховувати факти беззаконня в.о. керівництва УДП і у нас є на це свідки та підтверджувальні документи.
Зазначені дії в.о. керівництва на чолі з О. Хомяковим є умисною перешкодою статутної діяльності ППО ПрАТ «УДП», порушують положення Конвенцій МОП № 87 і № 98, ст. 42 Закону про профспілки, ст. 249 КЗпП, п. 8.11 Галузевої Угоди, п. 9.8 Колективного договору. Також за заявами профкомітету в нацполіцію, а потім і заявою до міськпрокуратури про бездіяльність поліції були внесені в ЕРДР провадження, що містять ознаки кримінального злочину, передбачені ст. 170 КК України «Умисне перешкоджання законній діяльності професійних спілок, політичних партій, громадських організацій або їх органів, -...», і триває розслідування.
Хочеться висловити величезну подяку ФПУ, ITF і всім колегам апарату ПРМТУ та особисто М.І. Кірєєву, які надавали нам всебічну підтримку і реальну допомогу в боротьбі з беззаконням, і які чергового разу протягнули нам руку допомоги і надали приміщення в Інтерклубі м. Ізмаїла, що знаходиться поруч з будівлею УДП, де ми могли нормально працювати і продовжувати виконувати свої функціональні обов'язки щодо захисту прав та інтересів трудового колективу.
На сьогоднішній день завдяки спільним зусиллям профспілок, органів державної влади та силових структур все-таки вдалося домогтися від Міністерства інфраструктури України звільнення від займаної посади в.о. голови правління О. Хомякова. Згідно з наказом № 14-Ос від 29 квітня 2021 р., підписаним Міністром інфраструктури В. Кріклієм, таке відсторонення визначено на період остаточних висновків слідчих органів і відповідного рішення загальних зборів акціонерів. Однак у замовній пресі вийшло інтерв'ю самого Хомякова, де він знову продовжує в своєму стилі лицарські хвалебні оди про свої досягнення в УДП і що він особисто подав заяву про звільнення разом з більшістю своїх заступників, оскільки не згоден з останніми рішеннями Мінінфраструктури. Це чергова брехня Хомякова. Насправді ж, зі слів теперішнього в.о. голови Правління Павла Яценка, після їх управління підприємству залишилося безліч боргів і зобов'язань перед кредиторами, а заявлений колишнім керівництвом нібито «прибуток» за 2020 рік насправді сфальсифікований, але відповідно до наказу Мінінфраструктури ПрАТ “УДП” повинно сплатити 50% чистого прибутку в якості дивідендів, а також авансовий платіж з податку на прибуток у розмірі 18%, що на сьогоднішній день для підприємства непосильним і може бути катастрофічним, оскільки насправді таких коштів у пароплавстві немає. На недавньому інтерв'ю журналу "Порти України" ексміністр інфраструктури Владислав Криклій повідомив, що помилився щодо пана Хомякова і що той провернув ряд сумнівних операцій, на які вказали правоохоронні органи і що він до останнього відмовлявся в це вірити "ходив в рожевих окулярах", захищаючи його і наживаючи собі ворогів.
З травня 2021 року після зміни керівництва, яке дискредитувало себе, штатних працівників профкомітету згідно з чинним колдоговором пропустили на робочі місця в адмінбудівлю № 1 ПрАТ «УДП» з наданням приміщення, необхідного обладнання та повноцінною можливістю здійснювати свою професійну діяльність.
Однак поки профкомітету не вдалося вирішити всі питання щодо повного виконання роботодавцем норм і вимог відповідно до колективного договору, що є порушенням чинного законодавства України. Ми, як профспілка, продовжуємо боротьбу в цьому напрямку і не зупинимося, поки не досягнемо перемоги.
Наприкінці хотілося б зауважити, що такі приклади боротьби профспілок з беззаконням з боку роботодавців є зайвим підтвердженням того, що профспілки - це дійсно реальна сила, яка стояла, стоїть і стоятиме на захисті прав та інтересів трудових колективів, і профкомітети зобов'язані завжди бути на сторожі дотримання законності. Разом ми - сила!
Заступник голови ППО ПрАТ "УДП" Ніколаєв Анатолій Петрович