Це питання стало ключовим при обговоренні представниками профспілок та відділень НСПП Черкаської і Кіровоградської областей проекту оновленої редакції Зеленої книги «На шляху до ефективного та інклюзивного соціального діалогу в Україні: курс на відновлення та відбудову».
Учасники заходу, серед яких педставники профспілок та голова Федерації профспілок Черкаської області Петро Шевченко, констатували, що у країнах сталої демократії та успішної ринкової економіки соціальний діалог між державою, роботодавцями та профспілками став ефективним інструментом врегулювання економічних і соціальних проблем суспільства.
Період становлення незалежності України ознаменувався зародженням ринкових відносин та потребував комунікації сторін соціального діалогу і така політика дозволила знизити напругу на вітчизняному ринку праці, формувати державний бюджет з щорічним підвищенням соціальних стандартів, відповідно і купівельної спроможності населення, дати можливості для розвитку підприємництва, законодавчого регулювання викликів соціально - економічного характеру.
За короткий час робочі групи від уряду, парламенту, профспілок, експертні групи вивчили практики комунікації сторін соціального діалогу в зарубіжних країнах, були проведені ряд навчань, консультацій, парламентських та громадських слухань за участі представників МОП, Фонду ім .Фрідріха Еберта. Це дозволило закласти базу для подальшого вдосконалення системи регулювання соціально - економічних відносин.
Так, зʼявилися Закони України «Про соціальний діалог в Україні», «Про колективні договори і угоди», «Про охорону праці», «Про оплату праці», запрацювали Національна тристороння соціально - економічна рада, відповідні територіальні тристоронні ради, підписана Генеральна угода про регулювання основних принципів і норм реалізації соціально - економічної політики і трудових відносин в Україні, розпочали функціонування Громадські ради при органах державної виконавчої влади.
Але потім щось пішло не так… Не проводяться засідання НТСЕР, не чути голосу профспілок на засіданнях Уряду та парламентських комітетів, не заслуховуються виконання сторонами Генеральної угоди тощо.
Історія дає знову шанс для розвитку. Підписання угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, віра українців та впевненість наших союзників у ПЕРЕМОЗІ над росією, необхідність повоєнної відбудови країни змушує керівництво держави, власників виробництв уже сьогодні вирішувати хто ж буде відбудовувати, які умови праці та рівні зарплати стануть стимулом для повернення трудових мігрантів. Для цього необхідно адаптувати трудове законодавство до європейського, вимог Конвенцій МОП. Участь у цих процесах представників працівників, роботодавців у країнах демократії є обовʼязковою, а функціонування ефективного соціального діалогу передумовою членства України в ЄС.
Допрацьований проект Зеленої книги щодо варіантів реформування соціального діалогу передбачає три варіанти. Один із яких вже інституційно запроваджений у нашій країні і побудований за моделлю МОП, показав спроможність впливати на стан соціально - економічних процесів і профспілкові учасники нашого засідання підтримують його функціонування. А пропозиції щодо розширення кола учасників соціального діалогу за рахунок інших громадських організацій чи двосторонню співпрацю роботодавців та профспілок без участі держави вважаємо не конструктивними.
Відбувся обмін досвідом роботи та думками щодо подальшого розвитку профспілкового руху.