iea

ЦК Профспілки працівників освіти і науки України подав пропозиції до проєкту Державного бюджету на 2025 рік, які спрямовані на поліпшення фінансування освітньої сфери та умов праці педагогів. 

Пропозиції скеровано до Спільного представницького органу об’єднань профспілок та Народних депутатів України – членів Комітету з питань освіти, науки та інновацій Верховної Ради України.

 Пропозиції Профспілки до проєкту Державного бюджету на 2025 рік

ЦК Профспілки розглянув проєкт Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік», реєстраційний № 12000 від 14.09.2024, схвалений Кабінетом Міністрів України та поданий на розгляд Верховної Ради України, та розраховує на внесення пропозицій під час його опрацювання народними депутатами України, які полягають у наступному.

Видатки на освіту мають бути передбачені у проєкті Держбюджету на 2025 рік у обсягах, що законодавчо визначені статтею 78 Закону України «Про освіту», а саме не менше 7% ВВП.

Відповідно до постанови КМУ від 28.06.2024 № 780 обсяги ВВП на 2025 рік прогнозуються на рівні 8 466,3 млрд грн. Таким чином видатки на освіту мають становити не менше 592, 6 млрд грн.

На 2024 рік видатки на освіту прогнозувалися на рівні 392 млрд грн, що становило 5% від обсягу ВВП, який розраховувався на рівні 7 824,8 млрд грн. Тобто зростання ВВП проти поточного року очікується на рівні 8,2%.

Натомість, як засвідчують розрахунки до проєкту, видатки зведеного державного та місцевих бюджетів на галузь освіти закладено на рівні 373 363 530,4 тис грн, що становить лише 4,4% від ВВП, та є нижчим навіть проти 2024 року.

Обсяги освітньої субвенції, що необхідні на виплату заробітної плати педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти на 2025 рік, враховано в обсязі 103 162,3 млн грн, тобто на рівні 2024 року без урахування забезпечення законодавчих гарантій щодо рівня посадових окладів педагогічних працівників, гарантованого статтею 61 Закону України «Про освіту». 

На сьогодні найнижчий посадовий оклад педагогічного працівника становить лише 6080 грн проти гарантованих 24 000 грн, в умовах запланованого на 2025 рік розміру мінімальної заробітної плати 8000 грн. Тож сьогоднішній розмір посадового окладу педагогічного працівника, що встановлюється на рівні 9 тарифного розряду, на 17920 грн або у 3,9 рази менший від законодавчо гарантованого.  

Тому при доопрацюванні законопроєкту мають бути закладені видатки освітньої субвенції у обсязі не менше 322,0 млрд грн, або на 219,0 млрд грн більше порівняно з запланованими, що забезпечить встановлення найнижчого посадового окладу педагогічного працівника на рівні трьох розмірів мінімальної заробітної плати з відповідною їх диференціацією залежно від кваліфікаційної категорії не менше ніж на 10%.

З огляду на гарантії стосовно мінімального розміру посадового окладу науково-педагогічного працівника, а саме – на 25% вище від мінімального, встановленого для педагогічних працівників, що має становити 30 000 грн проти чинних 9150 грн, мають бути збільшені видатки на оплату праці науково-педагогічних працівників щонайменше у 2 рази.

Детальніше: https://pon.org.ua/novyny/11401-propozycii-profspilky-do-derzhbudzhetu-2025-osnovni-akcenty.html

Профспілка працівників освіти і науки України