Рада Федерації профспілок України запропонувала Президенту України взяти під особистий контроль стан підготовки і проходження у Верховній Раді України законопроекту про пенсійну реформу з метою недопущення порушення, звуження змісту та обсягу існуючих пенсійних прав громадян України. Про це говориться у Вимогах до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо ситуації з оголошеною пенсійною реформою, яке було ухвалено 25 квітня на засіданні Ради ФПУ. Вів засідання Голова СПО об’єднань профспілок, Голова ФПУ Григорій Осовий. В заході взяли участь та виступили Перший віце-прем’єр-міністр – міністр економічного розвитку і торгівлі України Степан Кубів, міністр соціальної політики України Андрій Рева, представник ФПУ у парламенті, народний депутат України Сергій Каплін. Доречі, засідання почалося з приємної події. Голова ФПУ Григорій Осовий вручив Першому віце-прем’єр-міністру – міністру економічного розвитку і торгівлі України Степану Кубіву Відзнаку Федерації профспілок України "За соціальне партнерство".
«Вимагаємо від Кабінету Міністрів України негайно оприлюднити законопроект про пенсійну реформу, розпочати переговори з профспілковими об’єднаннями України з розробки оптимального варіанту реформи в інтересах забезпечення справедливості пенсійної системи, віднайдення ресурсів для підвищення пенсій в економіці країни, а не в кишенях пенсіонерів, - говориться у Вимогах. - Звертаємось до народних депутатів України, парламентських фракцій із закликом не приймати до розгляду і не голосувати за законопроект, яким обмежуватимуться пенсійні права громадян України».
У зверненні зазначається: як стало відомо із преси, Урядом України готуються законодавчі пропозиції щодо подальшого реформування пенсійної системи в Україні. У публічних виступах Прем’єр-міністра та Міністра соціальної політики України зазначається, що планується підвищення найнижчих пенсій декільком мільйонам пенсіонерів. При цьому не вказуються джерела коштів. Відповідний законопроект, зміст і деталі реформи тримаються в таємниці, що не дозволяє провести широке і прозоре обговорення в суспільстві. Замість предметного соціального діалогу з профспілками, як соціальними партнерами Уряду, оцінки можливих ризиків, спільного знаходження позитивних для трудівників рішень, ведуться кулуарні консультації з Міжнародним валютним фондом, який послідовно проводить лінію скорочення пенсійних видатків і звуження пенсійних прав.
«Профспілки готові підтримати пропозиції щодо відновлення соціальної справедливості у пенсійному забезпеченні, зокрема, осучаснення пенсій, посилення залежності розмірів пенсій від тривалості страхового стажу та отримуваної заробітної плати, заміни механізму відшкодування пенсій на пільгових умовах на сплату роботодавцем підвищеного розміру єдиного внеску, скасування примусового вилучення частини (15%) пенсій у працюючих пенсіонерів, - підкреслюється в документі. - Цього чекають пенсіонери та працівники, які виходитимуть на пенсію, оскільки зараз ситуація в пенсійному забезпеченні критична: мінімальний розмір пенсії є вдвічі нижчим від фактичного прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб; майже вдвічі знизилось співвідношення середньої пенсії до середньої заробітної плати в країні – до 30%; утворився трикратний розрив у розмірах пенсій, призначених за рівних умов у різні роки; майже 90 % всіх пенсіонерів отримують пенсії нижче фактичного прожиткового мінімуму для непрацездатних. Людям просто немає на що виживати».
Однак, в умовах інформаційного вакууму з боку офіційних джерел, наголошується у зверненні, все більшу тривогу членів профспілок викликають повідомлення, що підвищення низьких пенсій планується провести за рахунок погіршення умов призначення нових пенсій та непідвищення пенсій значній частині пенсіонерів. Зокрема, може бути зменшено коефіцієнт страхового стажу з 1,35 до 1,0 (що не відповідає положенням Конвенції МОП № 102, ратифікованої Україною, якою передбачено, що при стажі роботи 30 років пенсія не може бути менше 40% заробітку), збільшено тривалість стажу для встановлення мінімальної пенсії за віком, «заморожено» показник середньої заробітної плати для обчислення пенсії, запроваджено встановлення розміру мінімальної пенсії у відсотках від мінімальної заробітної плати а не від прожиткового мінімуму, як базового державного соціального стандарту. Зазначені обмеження, у разі їх впровадження, значно знижують розміри пенсій в осіб, які виходитимуть на пенсію, а згодом негативно позначаться і на рівні пенсійного забезпечення тих, хто раніше вийшов на пенсію. Таким чином, загальний рівень пенсій знизиться.
При цьому слід пам’ятати, що протягом останніх років до законодавства уже внесено зміни, якими істотно обмежено пенсійні права громадян: збільшено тривалість необхідного стажу роботи та підвищено вік для виходу на пенсію працівникам, зайнятим на роботах із шкідливими та важкими умовами праці та інші.
«Отже, у профспілок є всі підстави вважати, що автори реформи збираються проводити її за рахунок перекладення фінансової відповідальності за підвищення низьких розмірів пенсій з роботодавців на іншу частину пенсіонерів, - говориться у зверненні. - Показово, що обмеження проводяться під приводом скорочення значного дефіциту бюджету Пенсійного фонду України. Нагадуємо, що дефіцит бюджету Пенсійного фонду досяг гігантських розмірів у 71 млрд грн тільки тому, що роботодавцям зменшили розмір єдиного соціального внеску майже удвічі до 22%, внаслідок чого втрати власних надходжень Пенсійного фонду у 2016 році склали понад 96 млрд грн. Натомість, всупереч обіцянкам, бізнес не забезпечив легалізацію «тіньових» зарплат та додаткових надходжень ЄСВ навіть на 1% від цієї суми».
Під час засідання Ради Федерації профспілок України було обговорено низку актуальних питань, що турбують сьогодні людину праці.
Зокрема гостру дискусію викликало питання «Про виконання вимог профспілок із захисту прав та інтересів працюючих та пріоритетні завдання на 2017 рік».
У доповіді з цього питання Голови ФПУ Григорія Осового (текст доповіді буде розміщено на нашому сайті окремо), виступах членів Ради зазначалось, що у зв’язку з шоковим підвищенням ціни на газ і тарифів на житлово-комунальні послуги, неспівставним з рівнем доходів громадян, рішеннями Ради ФПУ від 23.06.2016 та Президії ФПУ, Резолюціями Всеукраїнських акцій профспілок 06.07.2016 та 08.12.2016 було висунуто вимоги до Верховної Ради України, Уряду, роботодавців, спрямовані на захист соціально-економічних і трудових прав членів профспілок.
Завдяки активним діям профспілок вдалось домогтися затвердження Кабінетом Міністрів України 11.10.2016 оновлених наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг для основних соціальних і демографічних груп населення, а також збільшення з 01.01.2017 розмірів основних державних соціальних стандартів та гарантій:
- підвищено вдвічі мінімальну заробітну плату до рівня прожиткового мінімуму – до 3200 грн, обчисленого на основі нового споживчого кошика відповідно до постанови КМУ від 11.10.2016 № 780, що забезпечило зростання трудових доходів майже для 4 млн працівників; - збільшено на 10,1% розмір прожиткового мінімуму;
- підвищено посадовий оклад (тарифну ставку) працівника І тарифного розряду ЄТС на 19,85 % порівняно з груднем 2016 року та встановлено його на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 01.01.2017 (1600 грн). У Державному бюджеті України на 2017 рік збільшено на 40 млрд грн видатки на підвищення заробітної плати працівникам бюджетної сфери.
Також, досягнуто домовленості з міністром соціальної політики та Головою СПО роботодавців щодо забезпечення прийняття у ІІ кварталі 2017 року узгодженого з профспілками проекту постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад та показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, а також сприяння прийняттю законодавчих пропозицій щодо заміни механізму відшкодування пенсій за віком на пільгових умовах на сплату роботодавцем підвищеної ставки єдиного внеску.
Разом з тим, невиконаними залишаються вимоги щодо:
- забезпечення справедливого реформування оплати праці. Навпаки, запроваджені Урядом законодавчі ініціативи в системі оплати праці, якими змінено суть і структуру мінімальної заробітної плати, спровокували виникнення низки проблем під час їх практичної реалізації, зокрема щодо забезпечення міжкваліфікаційної диференціації в оплаті праці;- визначення прожиткового мінімуму та, відповідно, І тарифного розряду ЄТС із урахуванням оновленого споживчого кошика;
- погашення заборгованості з виплати заробітної плати. Так, станом на 1 березня ц.р. сума зарплатних боргів становила 1995,3 млн грн, з них 946,9 млн грн – борги економічно-активних підприємств;
- зниження ціни на природний газ та встановлення економічно обґрунтованих тарифів на житлово-комунальні послуги;- вирішення проблем у сфері пенсійного забезпечення, зокрема щодо зростання більшими темпами мінімального розміру пенсії за віком, скасування обмежень при виплаті пенсій працюючим пенсіонерам. Верховною Радою України відновлено в законодавстві норму стосовно щорічного підвищення пенсій, але не визначено розмір і терміни такого підвищення пенсій у 2017 році. Затримується вирішення питання відновлення за рахунок страхових коштів санаторно-курортного лікування застрахованих осіб і оздоровлення дітей.
Серед основних причин такого затримання – незавершення процесу об’єднання фондів соціального страхування з тимчасової втрати працездатності і від нещасних випадків на виробництві.Водночас, нові підходи щодо стипендіального забезпечення призвели до значного звуження кола стипендіатів. Ініційовані Міністерством фінансів України зміни у системі нарахування стипендій студентам були абсолютно відірваними від реального життя. Представники студентського середовища вимагають внесення змін у систему нарахування стипендій.В умовах реформ, що відбуваються наразі в країні, профспілки мають активізувати свою роботу з метою захисту прав та інтересів працюючих, насамперед у сфері оплати праці, пенсійного, медичного забезпечення тощо. Профспілки розглядають підвищення мінімальної заробітної плати лише як перший крок реформи оплати праці, яка має бути запроваджена на засадах справедливого розподілу результатів праці з урахуванням міжнародних норм та стандартів ЄС.
Робочою групою ФПУ з питань реформування оплати праці визначено можливі подальші шляхи реформування оплати праці.Також, з метою вирішення окреслених проблем профспілки мають зосередити зусилля на удосконаленні законодавства щодо сприяння створенню легальних високотехнологічних, гідно оплачуваних, безпечних робочих місць, забезпечення балансу трудових ресурсів, удосконалення системи професійного навчання.
Заслухавши доповідь Голови СПО об’єднань профспілок, Голови ФПУ Григорія Осового про стан виконання вимог профспілок із захисту прав та інтересів працюючих та пріоритетні завдання на 2017 рік, виступи Першого віце-прем’єр-міністра – міністра економічного розвитку і торгівлі України Степана Кубіва, міністра соціальної політики України Андрія Реви, представника ФПУ у парламенті, народного депутата України Сергія Капліна, членів Ради ФПУ – представників всеукраїнських галузевих профспілкових організацій та територіальних об’єднань, Рада Федерації професійних спілок України постановила:
1. Визнати, що під тиском профспілок відбулися певні позитивні зрушення, проте вони є недостатніми для забезпечення гідного життя громадян.
2. Керівництву ФПУ, членським організаціям продовжити роботу з реалізації вимог профспілок, беручи активну участь у проведенні реформ.Схвалити Операційний план дій на забезпечення виконання пріоритетних завдань на 2017 рік.
3. Керівництву ФПУ:
3.1. Звернутися до Голови Верховної Ради України щодо проведення парламентських слухань, у ході яких заслухати інформацію Уряду та НКРЕКП щодо економічної обґрунтованості встановленої ціни на газ та тарифів на житлово-комунальні послуги та достатності заходів соціального захисту населення.
3.2. Ініціювати слухання в Верховної Ради України під час сьомої сесії Парламенту щодо формування політики оплати праці.
3.3. Звернутися до Мінсоцполітики щодо прискорення розробки проекту Основних напрямів реалізації державної політики у сфері зайнятості населення.
4. Доручити Президії ФПУ внести зміни до постанови Президії ФПУ № П–18–8 від 13 грудня 2006 року «Про звітність членських організацій ФПУ», доповнивши форму 4 Звітом про кількість страйків, акцій протесту, мітингів.5. Профспілкам та профспілковим організаціям всіх рівнів забезпечити контроль за реалізацією законодавчих змін у частині мінімальної заробітної плати з метою недопущення «зрівнялівки» в оплаті праці та скорочення працівників, а також домагатися обмеження у колективних договорах і угодах переліку доплат та надбавок, компенсаційних та заохочувальних виплат, які можуть враховуватися до складу мінімальної заробітної плати, задля підвищення рівня оплати праці.
Заслухавши інформацію заступника Голови ФПУ Володимира Саєнка щодо ситуації, що склалася в майновому комплексі ФПУ, насамперед через посилення тиску органів прокуратури, судових інстанцій, реалізації виконавчих проваджень на користь держави в особі ФДМУ, а також унаслідок кризових явищ в Україні і погіршення фінансового стану суб’єктів господарювання майнового комплексу ФПУ, суттєвого підвищення цін та тарифів, передусім на енергоносії, транспортні послуги, зростання ставок земельного податку та оренди землі, різкого зменшення обсягу закупівлі фондами соціального страхування путівок до профспілкових санаторно-курортних закладів, Рада ФПУ постановила доручити заступнику Голови ФПУ Володимиру Саєнку разом з головами правлінь та наглядових рад ПрАТ «Укрпрофоздоровниця» й «Укрпрофтур» продовжувати реалізацію заходів, спрямованих на стабілізацію фінансово-економічної ситуації в суб’єктах господарювання цих товариств, а також щодо посилення захисту майнових прав профспілок.
Рада ФПУ обговорила також низку інших актуальних питань діяльності Федерації профспілок України на захист законних прав та інтересів людини праці.
Більш детальну інформацію читайте на нашому сайті.
Прес-центр ФПУ