kartinki cleaning 1 02153036 992x662

«До пенсії можна доповзти лише з вигоранням. Це прикро, тому що мені подобається ця робота, але після 18 років досить. Я йду звідси». Так відповів словацький працівник у сфері домашніх послуг та догляду за хворими, коли його запитали про його роботу. Такі свідчення вказують на глибшу кризу в секторі «особистих і домашніх послуг» (ОДП), як показало нещодавнє опитування. Тому домашні працівники заслуговують на краще.

Працівники сектору ОДП, 96% з яких – жінки, виконують багато різноманітних і важливих завдань. Вони варіюються від догляду за дітьми, людьми похилого віку та інвалідами до повсякденних домашніх справ, таких як приготування їжі, прибирання та садівництво.

Опитування було проведене на замовлення наших європейських профспілкових федерацій, UNI Europa та Європейської федерації профспілок працівників харчової промисловості, сільського господарства та туризму, спільно з галузевими організаціями роботодавців, Європейською федерацією послуг для фізичних осіб та Європейською федерацією сімейної зайнятості та домашнього догляду. Це найбільше дослідження на європейському рівні, яке співфінансується Європейською Комісією, зібрало відповіді понад 6500 працівників, роботодавців та користувачів послуг з 26 країн. Його результати викликають занепокоєння щодо майбутнього сектору, на який припадає приблизно 4% загальної зайнятості в Європейському Союзі.

Особливо тривожні моменти

Більшість опитаних працівників (56,9%) заявили, що не зможуть продовжувати працювати до досягнення пенсійного віку. Майже три п’ятих розглядали можливість залишити сектор протягом останніх трьох років - дві третини з них через низьку заробітну плату. Це викликає особливе занепокоєння з огляду на демографічну кризу в ЄС, коли частка населення старше 65 років, за прогнозами, збільшиться з однієї п’ятої до однієї третини до 2050 року.

Окрім низької заробітної плати, більшість працівників сектору ОДП також вказали на психічне перенапруження як на потенційну причину звільнення з роботи. Серед тих, хто працював 40 або менше годин на тиждень, половина сказали, що їхня робота спричинила проблеми з психічним здоров’ям, такі як стрес, тривога або вигорання. Серед тих, хто працював понад 40 годин, цей показник зріс до 65,8%.

Незважаючи на те, що мігранти-працівники сектору ОДП є важливою складовою сектору, вони мали значно гірший баланс між роботою та особистим життям. Вони набагато частіше, ніж працівники-немігранти, заявляли, що розглядали можливість залишити професію протягом останніх трьох років.

До цього додалися адміністративні труднощі, пов’язані з міграційним статусом, при спробі знайти роботу у секторі ОДП. Це може стати перешкодою для задекларованої роботи, що призводить до відсутності визнання, прав і захисту. Про це розповіла прибиральниця сектору ОДП з Нідерландів: «У мене немає документів у Нідерландах, і уряд не визнає мою роботу тут, тому ми не маємо таких пільг, як оплачувані лікарняні».

Безпрограшна ситуація

Однак не лише працівники визнають наявність проблем у секторі. Опитані роботодавці та користувачі послуг також визнали низьку оплату праці проблемою. Роботодавець сектору ОДП у Франції свідчить: «Зарплата не є привабливою, вони не хочуть працювати в цьому секторі, або коли вони працюють, це не є пріоритетом».

Користувачі послуг очікували «катастрофи», якщо вони більше не матимуть доступу до працівників сектору ОДП у своїх домівках. Деякі говорили, що у них не буде іншого вибору, окрім як перевезти батьків та інших близьких людей до будинків з підтриманим проживанням і залишити їхні домівки. Так само багато жінок, які отримують послуги сектору ОДП вдома, визнали, що без допомоги цих працівників їхні кар’єрні можливості будуть обмежені, а якість життя погіршиться.

Працівники, роботодавці та багато користувачів послуг погодилися, що сектору бракує суспільного та інституційного визнання, яке б відповідало його важливості та внеску в суспільство, що посилює низьку оплату праці та погані умови, які змушують працівників шукати іншу роботу. Таке слабке визнання тісно переплітається зі слабкими державними інвестиціями.

Більшість роботодавців-користувачів, які наймають і користуються послугами працівників сектору ОДП, зазначили, що вони виграли б від представництва організації роботодавців, яка могла б вести переговори про мінімальні стандарти з профспілками. Більше половини опитаних роботодавців, на працівників яких не поширюється дія колективного договору, заявили, що вони відкриті до його підписання. Більшість користувачів послуг з надання ОДП також вітали б це: вони воліли б користуватися послугами компанії або організації, яка має колективний договір з профспілками, що регулює умови праці працівників сектору ОДП у себе вдома.

Коротше кажучи, опитування вказує на безпрограшну ситуацію, коли працівники, роботодавці та користувачі отримають вигоду від належних стандартів у галузі.

Прості рішення

Працівники сектору ОДП відіграють важливу роль у підтримці життя та формуванні майбутнього європейського суспільства. Проте дослідження показує, що дуже часто вони залишаються недооціненими і не отримують визнання, на яке заслуговують. Настав час, щоб цей сектор був визнаний таким же, як і будь-який інший, регулювався життєздатними трудовими відносинами і забезпечував гідні умови праці.

Хоча результати дослідження є похмурими, вони вказують на прості рішення для покращення умов праці, а отже, і для сталого розвитку сектору:

- формалізація сектору та просвітницькі заходи для покращення іміджу роботи у секторі ОДП серед працівників та споживачів;

- збільшення державного фінансування для розв’язання суперечності між високими цінами та низькою заробітною платою;

- покращення умов праці та життя в цілому.

Це може бути реалізовано лише через сильний соціальний діалог і колективні переговори на всіх рівнях – від національного до європейського.

Автори:

Олівер Рьотіг, очільник UNI Europa – європейської профспілки працівників сфери послуг.

Крістіан Браґасон – Генеральний секретар Європейської федерації профспілок працівників харчової промисловості, сільського господарства та туризму.

Джерело:

https://www.socialeurope.eu/homecare-and-domestic-workers-deserve-better