Комітет ЄФПГО з питань національних адміністрацій та адміністрацій ЄС (NEA) провів два засідання у жовтні 2024 року. Перший постійний комітет NEA після Конгресу ЄФПОО обрав своїх голів на наступні п'ять років і прийняв кілька рішень.
Другим був набагато менш гладко працюючий комітет із соціального діалогу з роботодавцями для центральних/федеральних органів влади, який здебільшого був налаштований відкласти прийняття рішень.
Комітет NEA 3 жовтня зібрав 36 профспілкових лідерів з 23 країн ЄС та країн, що не входять до ЄС, а також інституцій ЄС за участі новообраного французького депутата Європарламенту від лівих сил та колишнього інспектора праці Ентоні Сміта. Дискусія зі Смітом була зосереджена на проблемі нестачі ресурсів для виконання інспекторами праці своєї роботи та захисту працівників.
У наступному парламенті французький депутат Європарламенту намагатиметься відстоювати важливість незалежної державної служби трудових інспекцій, відповідно до Конвенції МОП № 81, у всіх соціальних ініціативах ЄС, як це передбачено нашою спільною заявою з Єврокадрами. Він підніматиме питання трудових інспекцій в усіх комітетах, де він є членом, включаючи впливовий комітет з питань промисловості та торгівлі. У комітеті з конституційних питань Сміт виступатиме за посилення соціального виміру в критеріях вступу до ЄС.
Дискусія завершилася прийняттям трьох короткострокових рішень. По-перше, ЄФПГО візьме участь у заході Європейського парламенту 18-19 листопада, присвяченому проблемам смертності на виробництві. По-друге, вона вивчить можливості проведення спільного заходу щодо інспекторів праці в Європарламенті у другій половині 2025 року. По-третє, у 2025 році буде оновлено дослідження ЄФПГО 2013 року про інспекторів праці в умовах жорсткої економії, яке стане основою для спільного заходу.
Обмін думками був збагачений двома чудовими презентаціями: John Magne Pedersen Tangen NTL, Норвегія, про організацію роботи інспекторів праці та профспілки охорони здоров'я Узбекистану RCHWU про наймання власних інспекторів праці сотнями.
Насильство та переслідування з боку третіх осіб було наступним питанням, яке розглядав Комітет, який рекомендував Комітету соціального діалогу прийняти переглянуті керівні принципи з цього питання. Нові Керівні принципи, адресовані національним соціальним партнерам, охоплюють п'ять секторів: центральний уряд, місцеві та регіональні органи влади, охорону здоров'я та лікарні, освіту та готельно-ресторанний бізнес. Переговори тривали шість місяців. Секретаріат ЄФПГО рекомендував прийняти остаточний компромісний текст, який включає в себе всі пункти, підняті профспілками у своєму мандаті, а саме
- Ніколи не можна нормалізувати або мінімізувати НКП, і найкращий шлях вперед - це забезпечити, щоб на кожному робочому місці існувала політика, розроблена в результаті консультацій або переговорів з профспілками.
- Така політика має бути інтегрована в політику охорони праці, гендерної рівності та боротьби з дискримінацією, а також у права профспілок.
- Гендерно-обумовлене насильство є невід'ємною частиною насильства відповідно до Конвенції МОП № 190. Це включає боротьбу з домашнім насильством, яке має серйозні економічні наслідки.
- достатній рівень укомплектованості персоналом і гідне робоче навантаження, а також діджиталізація повинні бути частиною оцінки ризиків для здоров'я на робочому місці як ключового інструменту профілактики.
Комітет NEA затвердив свій план роботи на наступні п'ять років за умови проведення ще одного раунду консультацій у письмовій формі, який включає, серед іншого, наступне:
- Боротьба з жорсткою економією за допомогою цілеспрямованих досліджень, які допоможуть переконати більшу кількість державних працівників та державних службовців реагувати на потреби громадян та відповідати на «зелені» та цифрові виклики
- Імплементація нашої угоди з соціальними партнерами щодо цифровізації, прийнятої в жовтні 2022 року, через директиву залишатиметься головним пріоритетом на найближчі кілька місяців.
- У рамках загальної політики ЄФПГО, спрямованої проти комерціалізації державних послуг, комітет NEA триматиме в центрі уваги приватні та цінові консалтингові фірми, такі як McKinzey, Accenture, PWC та інші, які все частіше присутні в державному секторі.
- Фундаментальне право ЄС на належне адміністрування, засноване на правах профспілок, стане темою загальноєвропейської конференції у 2028 році.
- У сфері охорони здоров'я та безпеки основна увага буде зосереджена на психосоціальних ризиках, що стане основою для кампанії ЄКП/Єврокадрів, пов'язаної з цим питанням.
- Міграційна політика і надалі залишатиметься під керівництвом NEA, окрім участі у формуванні політики ЄКП, метою якої є підвищення інтересу членських організацій, особливо зі Східної та Центральної Європи, до мережі EUcare з метою покращення прийому мігрантів та біженців.
Нарешті, Комітет переобрав Карін Брунцелл, ST Швеція, і Алена Парізо, UNSA, Франція, президентами, а Федеріко Трастуллі, UILPA, Італія, віце-президентом. Оскільки статут ЄФПОО не передбачає подвійного президентства, Виконавчому комітету буде запропоновано схвалити це нововведення NEA.
На противагу цьому, комітет соціального діалогу 23 жовтня не прийняв... жодних рішень. Він відклав прийняття Керівних принципів ТПВГ через розбіжності у поглядах у групі роботодавців EUPAE. Є надія, що питання буде вирішено в середині листопада. Також не вдалося досягти прогресу в обговоренні плану проекту щодо «зеленого» переходу.
Роботодавці висловили рішуче небажання продовжувати моніторинг масштабу і впливу заходів жорсткої економії, включаючи ті, що пов'язані з новими фіскальними правилами ЄС, на тій підставі, що вони представляють уряди. Профспілки наполягали на обговоренні впливу запланованих або фактичних скорочень робочих місць на людину, соціальну сферу та рівність, але безрезультатно. Це регрес у порівнянні з тим, що було десять років тому, коли Комітет погодив заяву про скоординовану ЄС політику жорсткої економії.
Більш позитивним був обмін думками щодо ключових пріоритетів з нещодавно призначеним директором Європейської Комісії з питань зайнятості та соціального діалогу Аною Луїзою Кабрал. Кабрал визнала позитивне сприйняття змін, внесених до Угоди NEA щодо цифровізації у світлі початкової юридичної перевірки Комісії. Зміни спрямовані на приведення всіх положень у відповідність до статті 153 Договору про заснування Європейського Союзу про соціальну політику. Кабрал пообіцяв продовжити роботу над угодою. Оскільки рішення щодо угоди має бути обумовлене завершенням консультацій соціальних партнерів щодо дистанційної роботи та права на відключення, Кабрал також повідомив, що другий етап має бути опублікований до або після Різдва.
Тим часом, ЄФПГО продовжуватиме наполягати на прозорій та справедливій процедурі законодавчої імплементації Комісією угод між соціальними партнерами ЄС в контексті триваючих переговорів на міжсекторальному рівні щодо нового Пакту про соціальний діалог.