Підготовленим Мінсоцполітики законопроектом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації функцій Фонду соціального страхування України» пропонується вирішити проблеми Фонду соціального страхування за рахунок самих застрахованих осіб і страхувальників.
Фонд уже тривалий час знаходиться у фінансово кризовій ситуації. Починаючи з 2018 року постійно існує борг перед застрахованими особами з надання допомоги по тимчасовій непрацездатності та вагітності і пологах, який нині складає більше 2 млрд. грн.
Протягом всього цього періоду сторони соціального діалогу постійно порушували питання про необхідність термінового вирішення проблеми дефіциту бюджету Фонду. Чому немає державної підтримки для Фонду у цей складний час, як це робиться в інших країнах? Адже неодноразово надсилалися звернення до Уряду про виділення необхідних коштів із спеціального створеного для таких цілей коронавірусного фонду. Але, незважаючи на заперечення представницьких сторін профспілок і роботодавців, Урядом затверджується бездефіцитний бюджет Фонду соціального страхування на 2021 рік. І це при існуючому дефіциті бюджету Фонду більше 2 млрд. грн!
Мінсоцполітики пропонує вирішити проблему дефіциту іншим шляхом – шляхом урізання виплат застрахованим особам і ще більш фінансовим навантаженням на роботодавців, які і так потерпають від локдаунів.
Насамперед законопроектом пропонується значно збільшити необхідний страховий стаж для визначення розміру допомоги по тимчасовій непрацездатності. Якщо нині для призначення допомоги в розмірі 100% заробітку потрібно мати 8 років страхового стажу, то вже пропонується надавати допомогу в такому розмірі при наявності більше 20 років. При стажі до 5 років пропонується оплачувати лікарняні листки в розмірі 50%, при стажі від 5 до 10 років – 60%, від 10 до 15 – 70%, від 15 до 20 років – 80% заробітку. Таким чином за рахунок зменшення розміру допомоги для застрахованих осіб Мінсоцполітики пропонує зменшити видатки Фонду на оплату лікарняних листків орієнтовно на 20%.
Таке звуження прав застрахованих осіб на допомогу по тимчасовій непрацездатності, що суперечить нормам Конституції України, призведе до того, що все більше працівників не братимуть лікарняні листки, а продовжуватимуть працювати, що потягне за собою погіршення їх стану здоров'я та в цілому здоров'я населення країни.
Передбачається не оплачувати лікарняні листки працівникам, які захворіли в період простою підприємства, що послабить їх соціальний захист в період, коли вони не працюватимуть.
Законопроектом пропонується значно збільшити видатки роботодавців на оплату лікарняних листків шляхом збільшення оплати ними за рахунок власних коштів перших днів непрацездатності з 5 до 10 днів. Безперечно, це значно вдарить по роботодавцям, які і так другий рік знаходяться у вкрай складних фінансово-економічних умовах.
Законопроектом вносяться пропозиції, які і раніше вже вносилися, наприклад, законопроектом № 2275, відхиленому Верховною Радою України, щодо нівелювання участі сторін соціального діалогу в управлінні Фондом соціального страхування, обмеження функцій правління Фонду. Зокрема, передбачається передати функції призначення директора Виконавчої дирекції Фонду, його заступників, керівників обласних управлінь, схвалення проекту бюджету Фонду від правління Фонду до Мінсоцполітики та Кабінету Міністрів України.
Проектом передбачаються й інші негативні пропозиції.
Федерація профспілок України категорично не підтримує розроблений законопроект і наполягатиме:
- терміново прийняти рішення Уряду про виділення Фонду соціального страхування коштів для ліквідації заборгованості з виплати застрахованим особам допомоги по тимчасовій непрацездатності та вагітності і пологах;
- розробити напрацювання дієвих механізмів для ліквідації заборгованості зі сплати єдиного соціального внеску;
- провести зустріч із сторонами соціального діалогу для обговорення існуючих проблем у сфері соціального страхування і шляхів їх вирішення.
Федерація профспілок України