СПО об’єднань профспілок звернувся до парламентського Комітету з питань соціального політики та захисту прав пенсіонерів на підтримку проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подання єдиної звітності з єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування і податку на доходи фізичних осіб», реєстр. №6120 від 30.09.2021 р.
Запровадження з 1 січня 2021 року квартальної (замість місячної) об’єднаної звітності із сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску призвело до порушення прав застрахованих осіб у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Зокрема, у зв’язку з тим, що квартальний звіт подається протягом 40 календарних днів після закінчення звітного кварталу, відомості до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування про страховий стаж та заробітну плату, необхідні для визначення права на пенсію та інші страхові виплати і їх розміру, надходять протягом 3- 5 місяців з моменту сплати єдиного внеску.
Зазначене негативно позначається на можливості застрахованих осіб своєчасно і в повній мірі реалізувати свої права, зокрема, у сфері пенсійного забезпечення. Так, через відсутність на момент призначення пенсії даних про останні місяці роботи (діяльності) та заробітної плати, пенсія призначається без урахування зазначених даних, що призводить до штучного зниження розміру пенсій, на який має право особа.
Оскільки визначення віку виходу на пенсію залежить від тривалості наявного у особи страхового стажу, суттєве значення має те, як страховий стаж відображено у реєстрі застрахованих осіб. Зокрема, у 2021 році пенсія за віком при досягненні віку 60 років призначається при наявності не менше 28 років страхового стажу; якщо страховий стаж становить від 18 до 28 років, пенсія призначається після досягнення 63 років; а якщо страховий стаж складає від 15 до 18 років, то пенсія призначається не раніше ніж після досягнення 65 років. Таким чином, відсутність інформації навіть за кілька місяців страхового стажу, в окремих випадках, може призвести до відтермінування звернення за призначенням пенсії.
Через неможливість одержання даних про страховий стаж по лютий місяць 2021 року включно осіб, які після призначення пенсії продовжують працювати, у цьому році автоматичний щорічний перерахунок пенсій органами Пенсійного фонду проведено не у квітні, як передбачено частиною четвертою статті 42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», а лише у серпні. Також існують проблеми і при реалізації права на перерахунок пенсій працюючим пенсіонерам, терміни проведення якого не співпадають із автоматичним щорічним перерахунком пенсій.
Наслідки запровадження квартальної звітності впливають на можливість застрахованими особами реалізувати свої права на отримання своєчасно і у належному розмірі допомоги по тимчасовій непрацездатності та по безробіттю.
Профспілки ще до запровадження щоквартальної звітності зі сплати єдиного соціального внеску звертали увагу Мінсоцполітики та Пенсійного фонду на негативні наслідки її запровадження і пропонували віднайти шляхи їх недопущення з метою забезпечення законних прав застрахованих осіб на своєчасне і в повному розмірі отримання страхових виплат і соціальних послуг у сфері пенсійного забезпечення і соціального страхування.
Тому СПО об’єднань профспілок звернувся до парламентського Комітету на підтримку проекту Закону №6120, який вирішує зазначені вище та інші пов’язані проблеми. При цьому, Комітету запропоновано прискорити розгляд цього законопроекту та рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні прийняти його за основу та в цілому.
Управління соціального страхування
і пенсійного забезпечення Федерації профспілок України