У зв’язку з критичною ситуацією в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування та загрозами, що виникають у зв’язку з цим для працюючих громадян – застрахованих осіб, 21 вересня ц.р. СПО об’єднань профспілок звернувся до Прем’єр-міністра України Яценюка А.П.
У зверненні зазначено, що ключовою причиною цих негативних процесів і тенденцій є відверте нехтування державною стороною принципами соціального діалогу, який є основним засобом вироблення рішень у питаннях соціальної сфери в розвинутих країнах Євросоюзу та завдяки якому всі роки свого існування система загальнообов’язкового державного соціального страхування працювала без збоїв і забезпечувала застрахованих осіб страховими виплатами навіть у кризові роки.
Для віднайдення шляхів виправлення цієї ситуації очільнику Уряду було запропоновано невідкладно особисто провести нараду за участю представників спільних представницьких органів об’єднань профспілок і роботодавців, ініціювати призупинення дії законодавчих норм стосовно понижуючого коефіцієнту 0,6 до розміру єдиного внеску у 2016 році та підтримати законопроекти, що знаходяться на розгляді у Верховній Раді України (реєстр. №№ 2245, 2775), спрямовані на захист соціальних прав застрахованих осіб.
Одночасно Федерація профспілок України ініціювала робочу нараду з питань фінансового забезпечення соціального страхування за участю представників відповідальних міністерств, уповноваженого парламенту з прав людини в Україні, Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, виконавчих органів фондів соціального страхування, наукових установ, представників профспілок у правліннях фондів соціального страхування.
Попередньо, СПО об’єднань профспілок звернувся до Уряду та СПО сторони роботодавців стосовно проведення передбачених Генугодою тристоронніх консультацій і переговорів щодо розміру єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та його розподілу на наступний рік. Зважаючи на це Прем’єр-міністром було надано відповідне доручення Мінфіну та Мінсоцполітики.
Міністерство фінансів України виступило з пропозицією зменшити єдиний соціальний внесок до 20%, тобто зменшити його майже вдвічі, не надавши жодних розрахунків та обґрунтувань.
30 вересня ц.р. у Міністерстві соціальної політики України відбулись попередні консультації за участі Мінфіну, Пенсійного фонду, фондів соціального страхування та соціальних партнерів, які не дали будь-яких реальних результатів. За результатами консультацій доручено фондам соціального страхування зробити розрахунки бюджетів на наступний рік за різними варіантами, у тому числі виходячи із запропонованих Мінфіном 20% розміру єдиного внеску. Також було домовлено про повторні консультації після надання матеріалів.
1 жовтня ц.р. у ФПУ відбулась робоча нарада з питань фінансового забезпечення соціального страхування. У процесі обговорення проблем представники профспілок і фондів соціального страхування наголосили, що одноосібне прийняття державою рішень щодо управління системою соціального захисту в цілому без врахування позицій соціальних партнерів вже призводить до негативних результатів.
Так, запровадження коефіцієнту 0,4 до розміру єдиного внеску у 2015 році, яке на думку урядовців мало спонукати виведенню з тіні заробітних плат, внаслідок свого орієнтування лише на такий показник як ріст рівня середньої зарплати – призвів лише до того, що цю середню плату роботодавець часто підвищує за рахунок масового вивільнення працівників, не збільшуючи фонд оплати праці та суму єдиного соціального внеску. Як показують статистичні дані Пенсійного фонду України, сукупний фонд оплати праці в країні падає, кількість вивільнених працівників зростає, доходи фондів соціального страхування знижуються. Таким чином, застосування стимулюючої пільги призвело до негативного результату.
У 2016 році, за попередніми розрахунками Мінфіну, застосування передбаченого чинним законодавством коефіцієнту 0,6 до розміру єдиного внеску призведе до того, що сумарний розрахунковий дефіцит страхових коштів фондів соціального страхування складе більше 100 млрд.грн., у т.ч. 4,9 млрд.грн. – у Фонді соціального страхування на випадок безробіття і 7 млрд.грн. – у Фонді соціального страхування України. Отже, внаслідок непродуманих популістських рішень фонди соціального страхування не в змозі будуть виконувати свої фінансові зобов’язання перед застрахованими особами при настанні таких страхових випадків як втрата роботи, хвороба, вагітність і пологи, нещасні випадки на виробництві, оскільки у них відсутні джерела компенсації втрачених доходів.
При обговоренні заявленої Мінфіном податкової реформи, що грубо втручається в систему соціального страхування, яка є одним з центральних напрямів державної соціальної політики, з’ясувалось, що ця реформа не лише виведена за межі соціального діалогу, а навіть із сфери впливу профільного міністерства - Мінсоцполітики. Основні рішення щодо страхових коштів, які не відносяться до державного бюджету, всупереч законодавству формує Міністерство фінансів України, яке за фіскальними цілями не бачить прав застрахованих осіб.
Крім того, виявилось, що у самому Мінфіні, яке є ініціатором такої антисоціальної реформи, немає чіткого уявлення про те, яким саме має бути бюджет страхової системи і розмір єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, тому відсутній обґрунтований належним чином законопроект.
Зважаючи на всі обставини, особливо на те, що функція адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, покладена на Державну фіскальну службу, підпорядковану Міністерству фінансів України, склалась ілюзія про наявність правових підстав для грубого втручання Мінфіну у сферу соціального страхування, що викликало неправомірне самовільне розширення своїх повноважень в цій сфері. Представники профспілок вважають за доцільне повернути цю функцію Пенсійному фонду України. Період, коли таке адміністрування фахово здійснював Пенсійний фонд, був найстабільнішим у системі соціального страхування, а його результати по збору страхових внесків на рівні 99,6% досі залишаються найвищими.
В учасників за результатами наради склалося стійке враження про те, що в урядових кабінетах визріло рішення про усунення соціальних партнерів від управління загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням та від участі у проведенні реформування цієї системи, що тягне за собою одержавлення фондів соціального страхування, остаточний розвал страхової системи, яка є основною конституційною формою соціального захисту працюючої людини, відхід від європейських принципів побудови соціального страхування та соціального діалогу, притаманних правовій та соціальній державі.
Учасники наради від профспілок зазначили, що замість безоглядного урізання матеріального забезпечення і соціальних послуг основним джерелом стабілізації бюджетів фондів соціального страхування має стати створення робочих місць, легалізація зайнятості та детінізація заробітної плати, для чого Урядом має бути реалізовано комплекс відповідних заходів. За офіційними повідомленнями міністрів фінансів та соціальної політики в Україні нелегально виплачується 200 млрд.грн. зарплати, внаслідок чого втрати страхових фондів соціального страхування та державного бюджету становлять понад 100 млрд. грн. на рік.
Профспілки, роботодавці і представники Мінсоцполітики дійшли висновку, що на сьогодні необхідно стабілізувати ситуацію в системі соціального страхування, зробити її передбачуваною та такою, що буде і в подальшому забезпечувати потреби застрахованих осіб вчасно та у повному обсязі без звуження їх матеріальних прав та гарантій, а реформування відкласти до 2017 року. Протягом 2016 року необхідно у повній відповідності з європейським принципам виробити помірковану позицію стосовно шляхів подальшого реформування цієї системи, угоджену всіма сторонами соціального діалогу.
Учасники наради висловили сподівання, що урядова сторона усвідомить, до яких соціальних і економічних втрат може призвести нехтування інтересами працюючих громадян і, що найближчим часом все-таки відбудеться зустріч профспілок та роботодавців з Прем’єр-міністром України для обговорення порушених проблем.
Управління соціального страхування і пенсійного забезпечення ФПУ