13 січня 2021 року відбулося засідання Кабінету Міністрів України (у режимі відеоконференції), в якому взяв участь Голова СПО об’єднань профспілок, Голова ФПУ Григорій Осовий.
Одним з основних розглядалось питання про необхідність вжиття заходів із вирішення ситуації, що виникла через підвищення з початку року тарифів на комунальні послуги для населення.
Профспілки відразу рішуче заявили про свою позицію щодо неприпустимості збільшення цін на послуги ЖКГ. Особливо, коли в країні запроваджено черговий локдаун, пов'язаний з поширенням епідемії коронавірусу. Такі дії розцінюються профспілками як провокативні та такі, що потребують відповідальності перед суспільством.
Голова СПО об’єднань профспілок, Голова ФПУ Григорій Осовий коментуючи ситуацію навколо цін і тарифів, нагадав про те, що Федерація профспілок України та Спільний представницький орган профспілок ще восени минулого року звертались до Уряду у зв’язку із запровадженням в країні з 1 серпня 2020 р. ринку природного газу. Тоді профспілки чітко зазначили, що в Україні поки що не створено належних умов для застосування тих правил, які є звичайними для енергоринків економічно розвинених країн.
Позиція профспілок полягає у тому, щоб на період дії обмежувальних заходів у зв’язку із поширенням пандемії COVID-19, або як мінімум – до завершення опалювального сезону призупинити підвищення тарифів. Потрібно також звернути увагу на зменшення доходів громадян і, в тому числі трудових доходів, тому що за минулорічний період (за оцінками профспілок) працівники не доотримали більш як 140 млрд. грн. заробітної плати. Це відбулось через карантин, запровадження неповного робочого часу, або зменшення обсягів виробництва. Тому те, що було оголошено на засіданні Уряду, який ініціював, принаймні до завершення карантинних обмежень, або поточного опалювального сезону запровадження державного регулювання ціни на газ для побутових споживачів, співвідноситься із вимогами ФПУ, - підкреслив лідер профспілок.
Крім цього, на засіданні було розглянуто 24 проекти нормативно-правових актів, 7 з яких опрацьовано в рамках СПО об’єднань профспілок:
· законопроект “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Гарантійного фонду виконання зобов’язань за складськими документами на зерно”;
· проект постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження критеріїв оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання у вугільній галузі”;
· проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін в додатки 1—3 до постанови Кабінету Міністрів України від 18 листопада 2015 р. № 985»;
· проект розпоряджень Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку природничо-математичної освіти (SТЕМ-освіти) до 2027 року» тощо.
11 січня 2021 року – засідання Урядового комітету з питань національної безпеки і оборони, стратегічних галузей промисловості, паливно-енергетичного комплексу та інфраструктури (у режимі відеоконференції). Прийняв участь – Жугаєвич Я.В., голова Професійної спілки авіабудівників України.
На розгляд внесено 19 проектів актів законодавства, 12 з яких опрацьовано профспілковою стороною:
· законопроект «Про управління оборонними ресурсами України»;
· проект постанови Кабінету Міністрів України «Щодо сприяння впровадженню “Індустрія 4.0” в Україні»;
· проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції державної політики у сфері постачання та транзиту сирої нафти і розвитку нафтотранспортної системи України до 2025 року та затвердження плану заходів з її реалізації»;
· проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження складу ревізійної комісії акціонерного товариства “Українська залізниця” тощо;
14 січня 2021 року – засідання Урядового комітету з питань цифрової трансформації, розвитку громад і територій, освіти, науки та інновацій, охорони здоровʼя, захисту довкілля, економічної, фінансової, правової політики та правоохоронної діяльності (у форматі відеоконференції). Прийняла участь – Липець Л.В., завідувач відділу експертно-правової роботи виконавчого апарату ЦК Профспілки працівників освіти і науки України. |
На розгляд внесено 20 проектів актів законодавства, 12 з яких було опрацьовано профспілковою стороною, зокрема:
· проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку здійснення медичного обслуговування учнів закладів загальної середньої освіти».
СПО об’єднань профспілок не підтримав зазначений проект та запропонував повернути його на доопрацювання з метою приведення його норм до вимог законів України «Про освіту» і «Про повну загальну середню освіту», зокрема в частині фінансового забезпечення медичного обслуговування.
Статтею 77 закону «Про освіту» передбачено, що організація медичного обслуговування в системі освіти забезпечується відповідно до джерел фінансування закладів освіти кожного рівня освіти, визначених законодавством, здійснюється закладами центрального органу виконавчої влади, що здійснює формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони здоров'я, та іншими закладами охорони здоров'я відповідно до законодавства.
Статтею 21 закону «Про повну загальну середню освіту» встановлено, що учні закладів освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності забезпечуються медичним обслуговуванням, що здійснюється медичними працівниками, які входять до штату таких закладів освіти або відповідних закладів охорони здоров’я, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Заклади охорони здоров’я спільно з органами управління освітою та органами охорони здоров’я щороку забезпечують безоплатне проведення медичного огляду учнів, моніторинг стану здоров’я, здійснення лікувально-профілактичних заходів у закладах освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності.
Згідно з пунктом 3 проекту Порядку медичне обслуговування учнів здійснюється медичним працівником, який, як правило, входить до штату закладу освіти. У разі відсутності у закладі освіти медичного працівника заклад освіти укладає із закладом охорони здоров’я, що провадить господарську діяльність з медичної практики (сестринська справа, педіатрія, загальна практика-сімейна медицина), закладом з надання первинної медичної допомоги – територіальним центром первинної медико-санітарної допомоги або фізичною особою-підприємцем, які провадять господарську діяльність з медичної практики, договір про медичне обслуговування учнів.
Тому в Порядку має бути чітко виписано механізм та джерела фінансування медичного обслуговування учнів.
· проект розпоряджень Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 2 серпня 1995 р. № 597 і від 19 травня 1999 р. № 859», яким передбачено запровадження практики встановлення керівникам підприємств заохочувальних бонусних виплат - винагороди за сприяння процесу приватизації об’єкта, у максимальному розмірі 1,25 млн грн.
Профспілками запропоновано звернути увагу на необхідність підготовки та внесення узгоджених із соціальними партнерами змін до постанови Кабінету Міністрів України від 19 травня 1999 року № 859, пропозиції щодо яких профспілками неодноразово направлялися Урядовій стороні:
1. Переглянути розміри посадових окладів та премій керівників підприємств з метою встановлення обґрунтованої диференціації в трудових доходах, посилення залежності розміру заробітної плати керівника від результатів фінансово-господарської діяльності підприємства, підвищення зацікавленості керівників державних та комунальних підприємств в підвищенні заробітної плати для працівників.
Довідково: у 2015 році до постанови КМУ від 19.05.1999 № 859 постановою Уряду від 11.11.2015 № 1034, незважаючи на категоричне заперечення СПО об’єднань профспілок, були внесені зміни, якими збільшено максимально допустимий розмір посадового окладу керівника державного/комунального підприємства у кратності з 10 до 200 мінімальних посадових окладів (ставок) працівника основної професії, а також підвищено розмір премій.
2. Виключити норму щодо можливості преміювання керівника у разі наявності заборгованості підприємства з виплати заробітної плати у відповідному квартальному або річному звітному періоді (розмір премії керівників за такий період становить не більше 20 відсотків максимально дозволеного розміру).
Як альтернативу, можливо розглянути питання преміювання новопризначених керівників підприємств, результатом роботи яких стало значне скорочення раніше утвореної заборгованості з виплати заробітної плати.
Довідково: питання погашення заборгованості з виплати заробітної плати не втрачає своєї актуальності, яка за період карантину, починаючи з квітня 2020 року, зросла з 2,96 млрд грн до 4,01 млрд грн станом на 01.12.2020 року.
При цьому, заборгованість на економічно активних підприємствах державної форми власності за аналогічний період збільшилася з 644,7 млн грн. до 866,7 млн грн.
Проект постанови на погодження до СПО об’єднань профспілок не надходив.
15 січня 2021 року – засідання Урядового комітету з питань європейської та євроатлантичної інтеграції, міжнародного співробітництва, культури, молоді, спорту та інформаційної політики (у форматі відеоконференції). Прийняла участь – Брязгунова О.Ю., міжнародний секретар Конфедерації вільних профспілок України.
Розглядалось 6 проектів актів законодавства.
Секретаріат СПО об’єднань профспілок