Спільний представницький орган об’єднань профспілок на своєму засіданні 22 січня ц.р. ухвалив рішення про правову позицію щодо розгляду урядового проєкту Трудового кодексу України.
З цього питання доповів перший заступник Голови СПО об’єднань профспілок, заступник Голови ФПУ Олександр Шубін.
Відзначаючи безумовний позитивний крок Мінекономіки щодо виконання законодавчого припису щодо розробки змін трудового законодавства у вигляді проєкту саме кодифікованого акту, на необхідності чого неодноразово наполягала саме профспілкова сторона при розгляді попередніх проєктів законів про працю, подальше просування яких вдалося зупинити у вересні минулого року у ході консультацій з урядовою стороною, СПО об’єднань профспілок констатує необхідність суттєвого доопрацювання документу на тристоронній основі, зокрема, з використанням напрацювань у проєктах, які раніше вносились до Верховної Ради України (реєстр. №№ 1658, 2410-1 ).
Проєкт Трудового кодексу складається з шести окремих книг, які являють собою фактичну компіляцію окремих положень проєкту Закону України «Про працю», зокрема й тих, які неодноразово не підтримувались СПО об’єднань профспілок з урахуванням висновків МБП щодо їх невідповідності положенням і стандартам, визначеним міжнародними правовими актами, Директивами ЄС у сфері регулювання соціально-трудових відносин, а також розроблених на тристоронній основі вже прийнятих законів та законопроектів щодо окремих аспектів трудових відносин, які на перебувають у Верховній Раді України на різних стадіях прийняття.
Зазначений підхід обумовив те, що деякі норми законів та проєктів, технічно об’єднаних у Проєкті ТК, не кореспондуються між собою, відрізняються за змістом, термінологією, містять значну кількість суперечливих, неоднозначних та незрозумілих трактувань і формулювань, що є недопустимим. В окремих випадках відбувається скорочення рівня гарантій прав працівників, що не може бути підтримано, а також необґрунтовано скасовується державне правове регулювання цілих блоків правовідносин між роботодавцями та працівниками.
Крім того, зважаючи на поточний переговорний процес щодо вступу України до ЄС, Проєкт ТК, на нашу думку, містить правові прогалини щодо регулювання цілих секторів правовідносин, які рамково регулюються нормами ЄС та розкриваються країнами-членами ЄС у національних нормативно-правових актах. Зокрема, це стосується неврегульованості питань щодо гарантій діяльності профспілкових організацій та забезпечення їх прав роботодавцями, питань участі працівників в управлінні підприємствами, додаткових гарантій осіб з особливими фізичними, духовними або іншими потребами, особливостей регулювання трудових відносин відряджених працівників (як до українських роботодавців, так і українських працівників в інші країни), співвідношення національного трудового законодавства із правовими системами інших країн, особливостей регулювання трудових відносин у цифровій та «платформенній» економіці тощо.
Також необхідно відзначити, що у 2022-2023 роках на час воєнного стану в Україні було прийнято цілу низку законодавчих актів, які регулюють особливості реалізації трудових відносин в цей особливий період. Зазначені нормативно-правові документи базуються на положеннях чинного законодавства про працю, а тому, запровадження запропонованих законодавчих змін до скасування воєнного стану неодмінно призведе до необхідності перегляду цих положень, негайної розробки сотень нових та оновлення чинних підзаконних актів та організаційно-розпорядчих документів, що, в умовах воєнної економіки призведе до необґрунтованого реальними соціально-економічними потребами Держави відволікання від основного завдання відсічі агресора величезних організаційних та кадрових ресурсів.
З огляду на вищевикладене, на даному етапі доцільно зосередити зусилля соціальних партнерів на підготовці проєкту Трудового кодексу у редакції, що відповідатиме потребам післявоєнної відбудови економіки в контексті інтеграції України до спільного з ЄС єдиного ринку праці.
Голова СПО об’єднань профспілок, Голова ФПУ Григорій Осовий поінформував членів СПО, що перед винесенням цього питання на їх розгляд, відбулись консультації з роботодавцями, які підтримали профспілкову позицію щодо необхідності суттєвого доопрацювання проєкту ТК на тристоронній основі.
Виходячи з результатів проведеної дискусії, СПО об’єднань профспілок прийняв рішення:
1. Не погоджувати проєкт Трудового кодексу України у запропонованій редакції, як такий, що не забезпечує реалізацію трудових прав і гарантій працівників, визначених Конституцією України, не враховує в повній мірі норми і стандарти міжнародних правових актів МОП і ЄС, та потребує суттєвого доопрацювання на тристоронній основі під патронатом МОП та із залученням фахівців провідних національних наукових і освітніх закладів, а також міжнародних експертів у сфері трудового права.
2. Направити Першому віце-прем’єр-міністру України – Міністру економіки України Ю.Свириденко, СПО сторони роботодавців попередні зауваження та пропозиції СПО об’єднань профспілок до проєкту Трудового кодексу, зазначивши про продовження опрацювання проєкту профспілковою стороною.
3. Беручи до уваги результати проведених 22.01.2024 двосторонніх консультацій між СПО об’єднань профспілок та СПО сторони роботодавців вважати за доцільне напрацювати та направити урядовій стороні спільну позицію щодо визначення концептуальних засад та потрібного терміну доопрацювання проєкту Трудового кодексу України.
4. Звернутися до Міжнародної організації праці, Міжнародної конфедерації профспілок і Європейської конфедерації профспілок з метою отримання технічної допомоги для України у доопрацюванні проекту Трудового кодексу України, у тому числі шляхом залучення їх експертів до цієї роботи.
5. Керівництву СПО об’єднань профспілок продовжити відстоювання прав та інтересів працівників і профспілок під час узгоджувальних процедур зі сторонами соціального діалогу щодо проєкту Трудового кодексу України на всіх етапах доопрацювання, посиливши представництво СПО об’єднань профспілок у складі відповідної робочої групи.
У той же час Спільний представницький орган профспілок на національному рівні запропонував Мінекономіки з урахуванням наявних програм міжнародної технічної допомоги та проєктів, які реалізуються у сфері реформ трудового законодавства України, доопрацювати проєкт ТК у форматі робочої групи, прийняти його та застосовувати після Перемоги України і на етапі приєднання України до Єдиного ринку праці ЄС.
Своїм іншим рішенням СПО вніс зміни до складу Спільного представницького органу об’єднань профспілок, затвердив План роботи СПО об’єднань профспілок на 2024 рік.
Пресцентр ФПУ