max 1351072350

 

У засобах масової інформації розповсюджено повідомлення про те, що Кабінет Міністрів України розглядає можливість підвищення комунальних тарифів до економічно обґрунтованого рівня вже найближчим часом. Згідно з розрахунками, які надала уряду Нацкомісія, що здійснює держрегулювання у сфері комунальних послуг, тарифи мають зрости у середньому на третину. Про це пише не лише «Дзеркало тижня», а і інші видання. 

Каталізатором цих публікацій у пресі стало прийняття 26 грудня 2012 р Кабінетом Міністрів України Постанови №1206 "Про внесення змін в Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування і поставки, послуги з централізованого опалювання і поставок гарячої води і Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання і водовідведення".

Внесені Кабміном зміни в "Порядок формування тарифів" формально уточнюють два схожі абзаци, що визначають нове поняття "інвестиційна програма". В редакції від 1 червня 2011 року, затвердженій Постановою КМУ №869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги "визначення було таким: "інвестиційна програма — план використовування засобів для здійснення інвестицій з вказівкою об'єктів і об'ємів інвестування, джерел фінансування і графіка здійснення інвестиційних заходів на планований період з відповідними техніко-економічними розрахунками і обгрунтовуваннями, підтверджуючими доцільність і ефективність таких заходів".

В грудневій редакції 2012 року дано таке визначення: "інвестиційна програма — комплекс заходів, затверджений в установленому порядку, для підвищення рівня надійності і забезпечення ефективної роботи систем централізованого теплопостачання, який містить зобов'язання суб'єкта господарювання у сфері централізованого теплопостачання по будівництву (реконструкції, модернізації) об'єктів у вказаній сфері, поліпшенню якості послуг, з відповідними розрахунками і обгрунтовуваннями, а також вказівкою джерел фінансування і графіка виконання".

Інвестиційна складова, яку постачальники названих вище послуг включать у тариф на тепло- і водопостачання, а споживачі повинні будуть сплатити, залежатиме від комплексу заходів, «затверджених в установленому порядку». З цього має випливати, що раніше ліцензіати, які надавали послуги з доставки води і тепла, отримували дотації з бюджету (сформованого у тому числі й за рахунок платежів населення). Тепер візьмуть кошти безпосередньо із споживачів.

 

Чиновники з Нацкомпослуг стверджують , що журналісти їх не так зрозуміли

Нацкомпослуг заперечує плани про підвищення тарифів на комунальні послуги на третину. Про це йдеться в повідомленні прес-служби Національної комісії, яка здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг.

Нацкомісія запевняє, що оприлюднена низкою ЗМІ інформація про ймовірне підвищення комунальних тарифів на третину у зв’язку з приведенням їх до економічно обґрунтованого рівня не відповідає дійсності.

"Наведені виданням розрахунки  Національна комісія зробила влітку 2012 року в рамках виконання завдання з приведення тарифів до економічно обґрунтованого рівня. Восени 2012-го розрахунки передали до Кабінету Міністрів України для погодження. Розрахунки показували, що доведення тарифів до рівня покриття буде доволі суттєвим і відчутним для населення. Оскільки соціальний захист населення – це один із пріоритетів державної політики, графік коригування тарифів було відхилено", – йдеться в повідомленні.

У відомстві вважають, що журналісти "зробили неправильні висновки з отриманої інформації". "Існує два терміни: "економічно обґрунтований" тариф – це розмір тарифу, який повинен бути. І "тариф до оплати за надану послугу" – це та сума, що її сплачує населення. Зараз ці дві величини не співпадають", – пояснили в Нацкомпослуг.

"На 14 січня, за розрахунками Комісії, в середньому по Україні економічно обґрунтований тариф на теплову енергію для населення становить 325 грн/Гкал (діючий – 227 грн/Гкал – рівень відшкодування 70%). Щодо водопостачання середня економічно обґрунтована вартість кубічного метра води для населення 5,97 грн (діюча – 3,63 грн/м куб. – рівень покриття 60%). Різницю відшкодовує держава – це державна політика", – наголосили у відомстві.

 

«На жаль, ні журналісти газети «Дзеркало тижня», ні журналісти інших видань не вважали за потрібне звернутися до Уряду або  Комісії за коментарями та роз’ясненнями і тому розповсюдили дезінформацію» – відмічається на урядовому порталі.

Нагадаємо, у грудні прем’єр-міністр Микола Азаров заявляв, що для підвищення тарифів на послуги житлово-комунального господарства немає підстав. Зокрема, Азаров зазначив, що за 2,5 року "проведено серйозну роботу, яка дозволяє не підвищувати тарифи". Крім того у відомстві стверджують, що українці ще не готові до економічно обґрунтованих тарифів.

 

Враховуючи сукупність чинників, а також те, що тема підвищення тарифів для населення вкрай актуальна, на засіданні Президії ФПУ в грудні 2012 року було розглянуто питання «Про посилення соціального захисту населення в умовах загрози підвищення цін і тарифів».

 

В ФПУ це питання також всебічно було розглянуто на засіданні Колегії по   роботі над   реалізацією положень Цільової   програми «За   якісне та   доступне     громадське обслуговування» та нараді   за участю членських   організацій   ФПУ з обговорення питання   щодо посилення соціального захисту населення в   умовах     загрози   підвищення цін   та тарифів.

 

Контроль за додержанням державної дисципліни цін і тарифів на послуги природних монополій, розширення повноважень місцевої влади у частині методів цінового регулювання та організації перевірок обґрунтованості підвищення цін і тарифів у взаємодії з громадськістю, а також цілеспрямовані та активні дії ФПУ, такі як звернення до владних структур, виступи у ЗМІ, участь у засіданнях Кабінету Міністрів України, проведення соціального діалогу тощо, – були і залишаються стратегічними напрямками роботи ФПУ, які спрямовані проти масштабного зростання цін і тарифів.

 

Ще одним каталізатором обговорення питання підвищення тарифів в Україні є Місія Міжнародного валютного фонду (МВФ), яка відвідає Україну 24 січня. Про її візит заявив новоназначеный глава НБУ Ігор Соркин, повідомляє РБК-Україна.

 

«На прохання влади України, місія МВФ, яка планувала відвідати Київ в період з 7 по 17 грудня для початку обговорення угоди про stand by, буде перенесена на другу половину січня. Влада України відмітила, що це дозволить притягнути до участі новий Кабінет Міністрів, який прийде на зміну колишнім міністрам, що склали свої повноваження на початку грудня», - повідомив постійний представник МВФ Макс Альер.

 

Нагадаємо. Діюча програма співпраці України і МВФ stand by завершилася у кінці 2012 року. У кінці липня 2010 року МВФ вирішив відновити співпрацю з Україною за програмою stand by на SDR10 млрд (більше 15 млрд дол.). Країна змогла отримати 2 транші на загальну суму 3,4 млрд дол.

З весни 2011 року нова програма була заморожена на етапі 2-го перегляду: Україна вже півтора роки намагається переконати МВФ виключити питання субсидування цін на природний газ для населення до завершення "газових" переговорів з Росією.

 

Федерація профспілок України розуміє необхідність забезпечення рентабельності виробництва на енергетичних підприємствах для повноцінного надання послуг з енергозабезпечення населення, а також для безперебійної роботи самих підприємств та підвищення якості цих послуг і визнає потребу формування такої тарифної політики, яка б забезпечувала прийнятну рентабельність.

 

Однак профспілки категорично проти перекладання на споживача втрат через низькоефективні технології, погану організацію виробництва, колосальні втрати при транспортуванні та крадіжки.
 

Існуюча система «перехресного субсидування» є неприйнятною, бо врешті-решт виробник закладає завищений тариф на енергоносії в ціну своїх товарів і послуг, а держава ще «накручує» на них податки, що, власне, вимушений оплачувати кінцевий споживач.
 

Щодо дій в цьому напрямку, то треба сказати про таке.

 

Свого часу за ініциативи ФПУ започатковано систему диференціації тарифів і цін на газ та електроенергію для населенням в залежності від обсягів споживання, позитивно прийняту споживачами.

 

ФПУ планує проведення низки заходів для формування громадської думки щодо запровадження ефективної тарифної політики та сприяння скорочення дефіциту енергетичної доступності.Однак при прийняті рішень про підвищення тарифів слід враховувати неспроможність значної частини населення при теперішніх рівнях заробітної плати та пенсій сплачувати вартість комунальних послуг на рівні економічно обгрунтованих тарифів.

 

Федерація профспілок України, в контексті входження України до Енергетичного Співтовариства, звернулася до Уряду про включення представників профспілок до складу розробників Соціального плану дій, одним із пунктів якого має бути визначення вразливих груп споживачів на законодавчому рівні.

 

З метою визначення реальнішого індексу інфляції в країні, ФПУ запропонувала включити в оновленний склад міжвідомчої робочої групи щодо удосконалення організації спостереження за змінами цін та методології розрахунків індексів споживчих цін Державної служби статистики України свого представника.

 

Враховуючи прийняття постанови Кабінету Міністрів від 26.12.2012 №1206, а також те, що тема підвищення тарифів для населення вкрай актуальна, і пересічні громадяни з тривогою очікують нововведень, ФПУ листом від 21.01.13 звернулась до Кабінету Міністрів України з проханням доручити відповідним органам виконавчої влади надати роз`яснення   щодо прогнозів зміни тарифів на житлово-комунальні послуги (у разі їх підвищення), компенсаційних заходів для соціально незахищених верств населення .
 

Федерація профспілок України готова самим активним чином долучитись до участі у завчасній підготовці необхідних заходів захисту населення від обмеження доступності житлово-комунальних послуг та до проведення інформаційної роботи щодо комплексного розв`язання проблем виробників і споживачів цих послуг.

 

Цілеспрямовані дії ФПУ будуть спрямовані проти необ`єктивного зростання цін і тарифів на упереджуючий захист купівельної спроможності працюючої людини.

 

ФПУ виступає за вжиття урядом конкретних додаткових заходів соціального захисту населення, і у першу чергу адекватного зростання трудових доходів працівників в умовах загрози підвищення цін і тарифів.

 

Департамент бюджетної політики та соціального захисту