Міністерство фінансів прислухалося до наполягань профспілкової сторони та провело зустріч зі сторонами соціального діалогу по обговоренню проекту Державного бюджету України на 2016 рік (18 вересня 2015 року).
За відсутності предмету обговорення – тексту проекту Держбюджету-2016, який все більше обростає чутками, представники профспілкової Сторони з метою прояснити ситуацію та отримати офіційні відповіді задавали масу питань заступнику Міністра фінансів України Р.П. Качуру, серед яких:
1. На скільки більшими темпами зростатиме мінімальна заробітна плата у 2016 році в порівнянні з прогнозним рівнем інфляції наступного року?
2. Яким планується встановити розмір мінімальної заробітної плати з 01.01.2016 року? Якою буде етапність зростання даної державної соціальної гарантії, яка її максимальна величина планується до кінця 2016 року і як ця динаміка вплине на купівельну спроможність мінімальної та середньої заробітної плати?
3. Яким буде розмір базового тарифного розряду ЄТС після підвищення розміру мінімальної заробітної плати та як зміниться грошовий розрив між цим показником та мінімальною заробітною платою у 2016 році? Як зміняться міжтарифні співвідношення в ЄТС?
4. Як вплине підвищення розміру мінімальної заробітної плати на обсяг бюджетних надходжень від податку на доходи фізичних осіб, ПДВ, акцизів?
5. Якщо брати за 100% бюджетні заклади 2015 року, то на яку прогнозовану кількість бюджетних закладів закладається фінансування видатків з Державного бюджету України на 2016 рік?
6. Скільки працівників бюджетної сфери Уряд планує скоротити економлячи бюджетні кошти (кількість осіб, чисельність у відсотковому вираженні, в яких бюджетних галузях)? Як це вплине на навантаження решти працівників та на їх заробітну плату?
7. Які інші шляхи економії бюджетних коштів передбачено Урядовою стороною на 2016 рік окрім за рахунок скорочення/реорганізації закладів, скорочення штатної чисельності працівників бюджетної сфери (не лише вакантних посад), збільшення навантаження, скорочення витрат на надбавки, стимулюючі виплати працівникам бюджетної сфери?
8. Коли Уряд планує внести на розгляд Парламенту доопрацьований пакет законодавчих актів щодо реформування податкової системи?
Заступник Голови ФПУ С.М. Кондрюк наполягав на віднайдені Мінфіном можливості долучити профспілки хоча б на останньому етапі до підготовки великих реформ, які готуються Урядом, оскільки вони напряму зачіпають соціальні питання. Зазначимо, що ці реформи Уряд готує самостійно, без участі соціальних партнерів.
Зневірившись в ефективності проведення формальних зустрічей та переписки, на яких питань більше, ніж відповідей, та враховуючи порушення порядку участі представників сторін соціального діалогу у формуванні бюджетної політики, учасники заходу домовились про перехід до нового формату ведення соціального діалогу по бюджетних питаннях – тематичних зустрічей з конкретними розрахунками. Час покаже, чи готовий Уряд до конструктивного соціального діалогу з означених питань та чиї розрахунки стануть основою вирішення нагальних проблем.
Враховуючи надважливість роботи над проектом Держбюджету-2016 та проектів законів під бюджет, під час зустрічі профспілковці неодноразово наполягали на особистій зустрічі з Міністром фінансів для доведення профспілкових позицій до Прем’єр-міністра України.
Наразі за результатами зустрічі в Мінфіні в форматі «питання-відповіді», згідно інформації заступника Міністра фінансів України Р.П. Качура, передбачається, що
у 2015 році:
- працівникам соціальної сфери слід очікувати преміювання, зокрема, це стосується працівників, які займаються соціальним захистом внутрішньо переміщених осіб та учасників АТО (на ці цілі виділено близько 40 млн грн);
- держслужбовців очікує нова Концепція державної служби та скорочення окремих функцій;
- головним розпорядникам освітньої та медичної субвенцій буде надана можливість на власний розсуд розпоряджатися резервом в загальному обсязі цих субвенцій, що, за даними Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України, дасть можливість закрити рік без заборгованості по заробітній платі працівникам;
у 2016 році:
- доходна частина бюджету в порівнянні з 2015 роком зросте на 11,5%, дефіцит бюджету складе 3,5%;
- соціальні стандарти та гарантії збільшуватимуться двічі за рік, але «в межах ресурсу»;
- для мінімальної заробітної плати є ймовірним зростання на рівень інфляції, що прогнозується на рівні не більше 12% (з 1 травня – 1450 грн; з 1 грудня – 1550 грн);
- за ініціативою Міністерства фінансів умови оплати праці працівників бюджетної сфери переглядатимуться (в т.ч. ЄТС, надбавки, доплати, оплата праці державного сектору);
- базове припущення – грошовий розрив між розмірами базового тарифного розряду ЄТС та мінімальною заробітної платою буде збережено на рівні 366 грн, про його зменшення можна буде говорити після закінчення реформування оплати праці.
Разом з тим, представник Міністерства фінансів поінформував, що внесений та відкликаний проект Держбюджету-2016 – не реалістичний та буде доопрацьовуватися.
Позиція профспілкової сторони: гарантовані Конституцією України права на достатній життєвий рівень працюючих та ветеранів праці фактично ігноруються Урядом в процесі формування та реалізації державної соціально-економічної, в т.ч. бюджетної, політики. Розміри соціальних стандартів та гарантій, що планується закласти до проекту Держбюджету-2016, не відповідають реаліям сьогодення та мають бути скореговані.
За розрахунками Мінсоцполітики, фактичний розмір прожиткового мінімуму(ФПМ) у цінах липня 2015 року у розрахунку на місяць:
на одну особу становив 2571 грн (з урахуванням суми ПДФО – 2745 грн),
для дітей віком до 6 років – 2439 грн, для дітей віком від 6 до 18 років – 2934 грн,
для працездатних осіб – 2698 грн (з урахуванням суми ПДФО – 2997 грн),
для осіб, які втратили працездатність, – 2135 гривень.
Разом з тим, за підрахунками ФПУ фактичний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, скоригований на розмір податку на доходи фізичних осіб відповідно до рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 №10-рп/2008 у липні 2015 року мав становити 3241гривень.
Департамент захисту соціально-економічних прав