Законом України від 21.06.2012 № 5007 «Про ціни і ціноутворення» (п.п.1, 2 ст.12) визначено, що на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб’єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку, запроваджуються державні регульовані ціни. Державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).
Разом з тим, приймаючи постанову №315 від 27.04.2016 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2015 р. № 758», Уряд порушив норми базового закону, запровадивши замість економічної обґрунтованості ціни на газ механізм «вирівнювання ціни», прив’язавши її до ціни закупівлі імпортного газу. При наявності в постанові розрахункової формули економічно обґрунтованої ціни на газ, паралельно встановлюється регульована ціна в абсолютному вимірі – 4942 грн .
При попередній ціні газу для потреб населення 7188 грн\тис.куб.м НАК «Нафтогаз України» купував газ українського видобутку за 1590 грн\тис.куб.м, а при новій ціні газу 6879 грн\тис.куб.м (яка діє з 1 травня ц.р.) – вже за 4849, що в 3 рази більше. При орієнтовному видобутку обсягу газу «Укргазвидобування» в 15 млрд. куб.м. в рік, додаткові надходження кампанії у поточному році складуть щонайменше 30 млрд.грн. При цьому в проекті змін до Держбюджету на 2016 рік Уряд пропонує збільшити видатки на субсидії населенню лише на 5,3 млрд.грн.
Ціна на газ для населення обтяжена податком на додану вартість та рентою, за рахунок якої, у тому числі, формуються кошти на виплату субсидій. За розрахунками експертів частка податків у ціні на газ сягає 50%. Профспілки постійно звертають увагу уряду й народних депутатів на те, що реальним шляхом зниження ціни на газ є зниження рентної плати та ставки ПДВ на постачання газу населенню. Зазначена пропозиція узгоджується з правовими нормами ЄС (112 Директива ЄС від 28.11.2006 «Про спільну систему податку на додану вартість»), якими передбачено, що окрім стандартної ставки ПДВ в 15%, держави-члени ЄС можуть застосовувати одну або дві понижені ставки (не менше 5%), зокрема, до постачання природного газу, централізованого теплопостачання. Джерелами покриття недоотриманих бюджетом коштів від ПДВ може стати запровадження податку на багатство (розкіш) та підвищення ставки ПДФО на дивіденди.
ФПУ вимагає від Уряду та Верховної Ради України внести зміни до:
- Закону України «Про ринок природного газу» стосовно доповнення його нормою про спрямування газу, видобутого компаніями «Укрнафта» та «Укргазвидобування», виключно на потреби населення за економічно обґрунтованою ціною, з врегулювання нормативу інвестиційної складової в ціні на газ власного видобутку та контролю за використанням інвестиційних коштів;
- Податкового кодексу України щодо подальшого зменшення ставок рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводнів та ПДВ на газ для населення.
Додаток:
Інформація Міністерства економічного розвитку і торгівлі
Департамент захисту соціально-економічних прав