Враховуючи наявність низки загроз, що містить внесений до Верховної Ради проект постанови Верховної Ради України «Про Основні напрями бюджетної політики на 2014 рік» (реєстр. № 2769 від 10.04.2013), Голова ФПУ Ю.М. Кулик звернувся до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету з конкретними принциповими пропозиціями до тексту зазначеного проекту.
З метою посилення соціальної складової бюджетних завдань на 2014 рік та усунення наявних в документі загроз у вищезазначених пропозиціях акцентовано увагу на завданнях, які безпосередньо стосуються соціальних питань. В першу чергу, запропоновано наступні редакції та доповнення завдань стосовно встановлення розмірів основних соціальних стандартів та гарантій:
- встановлення мінімальної заробітної плати як державної соціальної гарантії з оплати праці у розмірі не нижче фактичного прожиткового мінімуму, з урахуванням податку на доходи фізичних осіб та встановлення у 2014 році розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду ЄТС на рівні не нижче мінімальної заробітної плати»;
- формування прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних груп населення на основі даних моніторингу прожиткового мінімуму та прогнозного індексу споживчих цін, з урахуванням оновлених наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг, а також суми податку на доходи фізичних осіб;
- забезпечення використання виключно базового державного соціального стандарту – прожитковий мінімум при визначенні права на надання та розмірів соціальної допомоги, відмінивши показник «рівень забезпечення прожиткового мінімуму»;
- досягнення мінімального розміру посадового окладу на найнижчій посаді державної служби рівня не менше двох розмірів мінімальної заробітної плати та визначених Законом України «Про державну службу» відповідних міжпосадових співвідношень;
- забезпечення підвищення темпів зростання реальної заробітної плати порівняно з 2013 роком та забезпечення її функції щодо розширеного відтворювання робочої сили;
- забезпечення повного та рівномірного фінансування бюджетних галузей, зокрема забезпечення необхідними видатками для оплати праці та реалізації в повному обсязі професійних прав і пільг працівників освіти і науки, охорони здоров’я, культури, соціальної сфери, органів виконавчої влади, у повному обсязі відповідно до чинного законодавства;
- підвищення рівня стипендіального забезпечення студентів вищих навчальних закладів та учнів професійно-технічних навчальних закладів не нижче прожиткового мінімуму;
- забезпечення сім'ям з дітьми, малозабезпеченим сім'ям рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму;
- запровадження єдиної методики обчислення сукупного доходу сім'ї, що береться для призначення державної соціальної допомоги, без урахування в ньому сум сплачених фізичними особами податків, обов'язкових зборів (внесків) до страхових соціальних фондів;
- збільшення межі грошових доходів населення, які підлягають індексації, до двократного розміру прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення;
- забезпечення індексації суми допомоги при народженні дитини, яка виплачується рівними частинами протягом 24, 48 і 72 місяців на першу, другу, третю та кожну наступну дитину відповідно;
- запровадження дієвого механізму підвищення пенсій з метою усунення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених у різні роки, тощо.
Разом з тим, ФПУ наполягає на необхідності виключити з тексту документу завдання щодо оптимізації мережі бюджетних установ з метою недопущення скорочення даної мережі установ та працівників бюджетної сфери у зв’язку з зазначеним.
Крім того, окремі профспілкові пропозиції стосувалися, зокрема, покращення ситуації в галузі освіти, охорони здоров’я, гірничо-металургійного комплексу.
Департамент бюджетної політики та
соціального захисту апарату ФПУ