ТАР

 

Актуальні питання встановлення та регулювання тарифів, зокрема, на перевезення пасажирів, багажу і вантажобагажу залізничним транспортом у внутрішньому сполученні, обговорили 7 лютого учасники розширеного засідання Робочої групи СПО об’єднань профспілок з розгляду документів щодо питань зміни діючих тарифів (цін) для населення.

 

Вів засідання перший заступник Голови СПО об’єднань профспілок, заступник Голови ФПУ Олександр Шубін.

В обговоренні взяли участь члени РГ - голова Об’єднання всеукраїнських автономних профспілок Анатолій Широков, керівник департаменту захисту соціально-економічних прав ФПУ Людмила Остапенко, керівники ряду всеукраїнських галузевих профспілок, представники міністерств та відомств, експерти.

 

Перед присутніми з презентацією позиції Мінінфраструктури та «Укрзалізниці» щодо зміни тарифів на перевезення пасажирів, багажу і вантажобагажу залізничним транспортом у внутрішньому сполученні виступили їх представники.

 

ТАР1

 

Нагадаємо, що 27 січня 2017 року на погодження до СПО об’єднань профспілок надійшов проект Наказу Мінінфраструктури «Про затвердження тарифів на перевезення пасажирів, багажу і вантажобагажу залізничним транспортом у внутрішньому сполученні».

Даним проектом акта Мінінфраструктури пропонує поетапне підвищення тарифів на перевезення пасажирів, багажу і вантажобагажу у внутрішньому сполученні в 2017 році з 1 квітня на 10% і з 1 жовтня на 10% у всіх категоріях поїздів і вагонів (крім вагонів 1-го класу поїздів "Інтерсіті+").

Згідно з пояснювальною запискою до проекту наказу, передбачається приведення нинішніх тарифів на перевезення пасажирів залізничним транспортом у відповідність з основними прогнозними макропоказниками економічного і соціального розвитку на 2017 рік, затвердженими в установленому порядку Кабінетом Міністрів України. Індексація тарифів в грудні 2017 року до грудня попереднього року, згідно з ним, становитиме 21%.

 

ТАР2

 

Підстави для підвищення тарифів наступні:

-         у зв'язку із зростанням цін на продукцію, що закуповується для потреб залізничної галузі, зокрема, на дизельне паливо і електроенергію;

-    залізничний транспорт несе значне соціальне навантаження через здійснення приміських і внутрішніх пасажирських перевезень за тарифами, які нижче економічно обґрунтованого рівня, а також перевезень пільгових категорій громадян, визначених чинним законодавством України;

-         підвищення тарифів необхідно для часткової стабілізації фінансового стану галузі, в тому числі - для підтримки в робочому стані рухомого складу та забезпечення безпеки руху, що вимагає значних витрат, оскільки знос основних фондів залізничної галузі становить майже 90%;

-         витрати в 2016 році становили 54,7 млн грн. Отримані доходи покривають витрати на 18,4%, що вдвічі менше, ніж в цілому по пасажирських перевезеннях у внутрішньому (далекому) повідомленні (37,4%).

 

Під час ділового та конструктивного обговорення цього питання представники Робочої групи виклали принципову позицію СПО обєднань профспілок та Федерації профспілок України щодо змін тарифів та цін. Перш за все, наголошували вони, СПО та ФПУ вимагає від влади, міністерств та відомств забезпечити відкритість і прозорість державної політики встановлення цін і тарифів на соціально важливі товари та послуги, їх економічну обґрунтованість, проведення конструктивного діалогу з громадськістю і, в першу чергу, з профспілками при прийнятті соціально важливих рішень, запровадження ефективних упереджувальних заходів соціального захисту населення.

 

ТАР3

 

Підкреслювалось, що позиція профспілок щодо посилення державного контролю за цінами і тарифами на соціально важливі товари та послуги неодноразово доводилася до Кабінету Міністрів, Верховної Ради України, парламентських державних колегіальних органів, міністерств та відомств.

Ця позиція полягає у наступному:

Домагатися від Уряду та окремих міністерств і відомств:

- відкритості, прозорості, економічної обґрунтованості при прийнятті Урядових рішень, які можуть негативно позначитися на рівні життя населення, конструктивного соціального діалогу при прийнятті соціально важливих рішень щодо тарифної політики на енергоносії та комунальні послуги та завчасного запровадження достатніх ефективних заходів з мінімізації негативних соціальних наслідків для населення.

- збереження державного регулювання цін на соціально значущі товари та послуги, забезпечення їх цінової доступності.

- забезпечення державної політики по мінімізації спекулятивних практик на споживчому ринку та запровадження довгострокових стратегій стабільності цін й недопущення споживчого ажіотажу. Мотивування оптимальної рентабельності виробників і обмеження (мінімізації) прибутковості посередників.

- недопущення розгляду Кабінетом Міністрів України проектів фінансових планів підприємств паливно-енергетичної галузі без їх опрацювання галузевими профспілками.

- здійснення заходів щодо самозабезпечення Україною природним газом і відмови від імпортованого газу задля забезпечення поступового зниження ціни на природний газ, вже починаючи з опалювального сезону 2017\2018 років.

- Сприяння розгляду Верховною Радою України законопроектів за реєстр.№ 5321 від 31.10.2016 та за реєстр. № 2677 від 20.04.2016.

- забезпечення відкритості та публічності результатів комплексних ґрунтовних перевірок щодо економічної обґрунтованості встановлених тарифів на опалення та гаряче водопостачання, проведених протягом грудня 2016 – січня 2017 років в окремих регіонах України.

- співпраця з парламентськими фракціями щодо підтримки ними законопроекту «Про внесення зміни до статті 16 Закону України «Про ціни і ціноутворення» щодо участі організацій громадянського суспільства у державному регулюванні цін (реєстр. № 2677 від 20.04.2015), а також соціально значущих законопроектів.

Це принципова позиція профспілок, - говорили виступаючі. Вона стосується зокрема і питання зміни тарифів на перевезення пасажирів, багажу і вантажобагажу залізничним транспортом у внутрішньому сполученні.

 

 

Прес-центр ФПУ