У зв’язку зі зверненнями до Міністерства громадян з числа внутрішньо переміщених осіб щодо питань, пов’язаних з процесом соціального забезпечення та виплат пенсій, Міністерство соціальної політики повідомляє наступне.
Складна соціальна та гуманітарна ситуація на тимчасово непідконтрольних українських територіях виникла через російську військову агресію та фактичну окупацію, що унеможливило діяльність українських органів влади на цих територіях. Наголошуємо, що саме на окупаційному режимі та підтримуваними ним бандитських угрупованнях лежить уся відповідальність за соціальну та гуманітарну кризу.
Разом з тим держава вживає усі можливі заходи та створює механізми для соціального захисту українських громадян, як з числа внутрішньо переміщених осіб, так і тих, хто з певних причин не має можливості переїхати з тимчасово непідконтрольних територій – з вищезазначених причин виплати таким особам проводяться на підконтрольній державі Україна території.
Складність ситуації, неможливість застосування звичайних механізмів до вирішення питань та виникнення незручностей для громадян зумовлені наступними основними чинниками: відсутня фізична можливість проведення виплат на тимчасово непідконтрольних територіях; відсутній облік осіб, які там проживають; втрата усієї документації у відділеннях Пенсійного фонду та органах соціального захисту на цих територіях з моменту окупації.
Через це державою розроблено спеціальний порядок призначення та проведення виплат пенсій та соціальних виплат з метою забезпечення принципу адресності – тобто, гроші отримує саме та людина, яка має на це законне право.
Саме тому ще в грудні 2015 року Верховна Рада України ухвалила зміни до законодавства, що створюють підґрунтя для проведення верифікації всіх одержувачів соціальних виплат та допомоги від держави. Кабінет Міністрів України затвердив нормативно-правові акти, що забезпечують підключення Міністерства фінансів України до інтегрованої міжвідомчої інформаційно-телекомунікаційної системи щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон.
Для забезпечення своєчасної виплати пенсій постановою від 28.12.2016 № 1028 Кабінет Міністрів України вніс зміни до своєї постанови від 05.11.2014 № 637 „Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам” щодо здійснення фізичної ідентифікації клієнта, якому відкрито поточний рахунок в установах публічного акціонерного товариства „Державний ощадний банк України” для отримання пенсії, до отримання цією особою в установленому порядку платіжної картки, яка одночасно є пенсійним посвідченням.
Сьогодні, відвідавши будь-яке відділення Ощадбанку із паспортом, довідкою внутрішньо переміщеної особи та банківською карткою, пенсіонер може здійснити будь-яку операцію із власним рахунком (зняти готівкові кошти, оплатити житлово-комунальні послуги, перевірити баланс тощо).
ВАЖЛИВО Ідентифікація – це підтвердження правильності та відповідності. Верифікація – це перевірка та підтвердження права особи на отримання соціальної допомоги |
Функція фізичної ідентифікації пенсіонерів-переселенців покладена виключно на відділення Ощадбанку. Для її проведення клієнти мають особисто прибути в Ощадбанк із паспортом та платіжною карткою. Внутрішньо переміщені особи, які отримують пенсію та мають звичайну картку, мають проходити процедуру фізичної ідентифікації кожні 3 місяці. Переселенці, які мають платіжну картку, яка одночасно є електронним пенсійним посвідченням (ЕПП), проходять цю процедуру перший рік – кожні 6 місяців, а у подальшому – 1 раз на рік. Для проведення зазначеної процедури не потрібно відвідувати органи Пенсійного фонду України або соціального захисту населення. Ідентифікація проходить тільки через касове обслуговування Ощадбанку.
Якщо особа має І або ІІ групу інвалідності чи досягла 80 річного віку, фахівці Ощадбанку можуть виїхати до оселі такої особи за попередньою заявою. Наразі відділення Ощадбанку працюють як у будні дні, так і в суботу та неділю. Слід зазначити, що 22 березня поточного року фізична ідентифікація для пенсіонерів із числа переселенців, які ще не мають ЕПП, була продовжена Урядом до 01 травня 2017 року.
Вибір «Ощадбанку» для проведення соціальних виплат та виплат пенсій громадянам з числа внутрішньо переміщених осіб зумовлений розгалуженістю мережі відділень на територіях, де зафіксовано найбільшу кількість громадян з числа внутрішньо переміщених осіб |
Функція верифікації покладена на управління соціального захисту населення. Вона проходить у два етапи: перший – перевірка представниками органів соцзахисту населення щодо проживання внутрішньо переміщеної особи на підконтрольній українській владі території зі складанням відповідного акту та подальшим розглядом справи на комісії; другий – перевірка Міністерством фінансів України правильності отримання переселенцем виплат відповідно до норм чинного законодавства. Слід зазначити, що згідно із законодавством внутрішньо переміщена особа має право перебувати на непідконтрольній території 59 днів, а на 60-й день соціальні виплати призупиняються до з’ясування обставин.
У випадку блокування банківської картки, на яку проводиться нарахування пенсійних виплат, потрібно одразу звернутися до місцевого відділення Пенсійного фонду та отримати інформацію для оперативного поновлення виплат |
Враховуючи важливість донесення населенню достовірної та доступної інформації щодо існуючих норм та змін у законодавстві, органами соціального захисту населення, Пенсійного фонду України, а також Ощадбанком виготовляються інформаційні листівки із відповідними роз’ясненнями.
Слід зазначити, що Ощадбанком докладається максимум зусиль для організації якісного обслуговування усіх категорій клієнтів, особливо внутрішньо переміщених осіб.
За повідомленням Прес-служби Мінсоцполітики