7 червня п.р. у Верховній Раді України відбулися парламентські слухання на тему: «Про пріоритетність додержання страхових засад при реформуванні пенсійної системи».
У зазначених парламентських слуханнях взяли участь народні депутати України, Міністр соціальної політики України Рева А.О., Голова правління Пенсійного фонду України Зарудний О.Б., представники Уряду, наукових установ, профспілок та профоб’єднань (більше 50 осіб), громадських організацій чорнобильців, вимушено переміщених осіб та інші.
Потрібно зазначити, що попередньо Федерацією профспілок України було підготовлено та надіслано Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення пропозиції щодо реформування системи пенсійного забезпечення, частина яких увійшли до Рекомендацій парламентських слухань, які мають бути затверджені Верховною Радою України.
Під час парламентських слухань багатьма виступаючими зазначалося, що законопроект, схвалений Урядом ще 17 травня п.р., до цього часу не оприлюднено та не проведено його громадське обговорення. З текстом зазначеного законопроекту не було ознайомлено і учасників парламентських слухань, в тому числі присутніх народних депутатів України. Нагадаємо, що, як зазначалося під час презентації пенсійної реформи Прем’єр-міністром України Гройсманом В.Б., відповідний законопроект буде внесено на розгляд Верховної Ради України після його розгляду Національною радою реформ.
У своїх виступах учасники слухань звертали увагу на існуючі проблеми в пенсійному забезпеченні, як в цілому, так і щодо окремих категорій громадян - потерпілих від аварії на Чорнобильській АЕС, осіб з інвалідністю, в т.ч. з дитинства, вимушено переміщених осіб. Зачіпалися питання необхідності запровадження обов’язкової накопичувальної системи та розвитку системи недержавного пенсійного забезпечення.
Також виступаючі акцентували увагу на окремих питаннях презентованих Урядом законодавчих пропозиціях з удосконалення системи пенсійного забезпечення. Зокрема, щодо необхідності забезпечення справедливості у розмірах пенсій, призначених у різні роки, про ризики підвищення тривалості страхового стажу до 35 років, зняття обмежень при виплаті пенсій працюючим пенсіонерам, необхідності наповнення бюджету Пенсійного фонду та багато інших.
Від профспілок виступив заступник голови Профспілки працівників нафтової і газової промисловості України Українець С.Я. Зокрема, ним було зазначено:
Шановні учасники слухань!
Що зробити, аби страхова пенсійна система стала соціально справедливою і фінансово самодостатньою?
Справедливість ігнорувалася всіма урядами, в результаті маємо суцільну зрівнялівку для 90 відсотків пенсіонерів. Нинішня система вкрай несправедлива, бо досі не ґрунтується на фактичному трудовому внескові кожного.
Фінансова самодостатність. Тут – повна катастрофа. Український бізнес, в основному, вважає пенсіонера і ЄСВ - «надмірним податковим навантаженням». Попередній Уряд припустився політичної помилки і не знайшов кращого рішення, ніж зменшити ЄСВ до 22 відсотків, повіривши роботодавцям, що компенсатором стане легалізація тіньової зарплати. Сталося рівно навпаки.
Минулого року Пенсійний фонд втратив 96 мільярдів гривень внесків, натомість не легалізовано навіть одного з 200 мільярдів гривень тіньових зарплат. Повний провал, дотування з Держбюджету і нові звинувачення у неспроможності самої пенсійної системи.
Чого чекають працівники і пенсіонери від законодавчих змін?
Розміри пенсій мають залежати виключно від заробітку і стажу кожного.
Пенсійні правила мають стати єдиними і рівними для всіх, крім військових.
Держава має гарантувати, щоб ЄСВ сповна платив кожний, хто використовує працю людей.
І жодних обмежень уже наявних пенсійних прав.
Профспілки наполягають на законодавчому закріпленні цих положень.
Сьогодні Кабінетом Міністрів пропонується осучаснити і підвищити раніше призначені пенсії 8 мільйонам українців, звільнити Пенсійний фонд від невластивих видатків і скасувати недоплату 15 відсотків пенсій працюючим. Це - безумовний позитив.
Однак, схоже, Уряд збирається знайти кошти в кишенях інших пенсіонерів – зменшити коефіцієнт стажу з 1,35 до 1,0 і заморозити показник середньої зарплати по економіці для розрахунку пенсій. Тобто, трудовий внесок і вже зароблені пенсії нових пенсіонерів буде штучно урізано. Це - нова зрівнялівка.
Беріть ресурси в економіці. Вони там є.
Перше. Легалізація «тіньових» зарплат, які уже сягають 300 мільярдів. Додатково надійде не менше 120 мільярдів ЄСВ і ПДФО, що дозволить припинити інсинуації про необхідність дотування солідарної системи.
Друге. Прем’єр-міністр публічно визнав, що в Україні вкрай занижена ціна праці. Частка зарплат у собівартості зменшилася до 6% і втричі нижча, ніж у європейських сусідів.
Днями Уряд затвердив макропоказники на 2017 рік. Дивно, але в умовах кризи закладено гігантські прибутки бізнесу в 639 мільярдів. Це значно вище, ніж фонд оплати праці виробничого сектора економіки. Зарплатні ресурси відкрито переливаються у прибутки роботодавців, втрачаються ще десятки мільярдів Пенсійного фонду в угоду офшорним накопиченням товстосумів.
Тому є всі можливості, щоб фонд оплати праці підвищити на 300-400 мільярдів, що додасть ще 70-80 мільярдів Пенсійного фонду.
Обидва фактори – більш ніж достатня основа для фінансової стабільності пенсійної системи і підвищення пенсій.
Уряд і парламент зобов’язані їх використати. З цього і потрібно розпочинати реформу.
Дякую.
Відеозапис парламентських слухань можна переглянути за посиланням http://rada.gov.ua/news/Novyny/Parlamentski_slukhannya/145686.html).
Управління соціального страхування
і пенсійного забезпечення апарату ФПУ