Поточна ситуація в бюджетній політиці найближчої країни-сусіда – Росії наступна.
Проект федерального бюджету на 2014 рік і плановий період 2015–2016 роки 30 вересня 2013 року внесено до Держдуми. З текстом документу можна ознайомитися на офіційному сайті Парламенту Росії (http://asozd2.duma.gov.ru/main.nsf/(SpravkaNew)?OpenAgent&RN=348499-6&02).
Згідно з Бюджетним кодексом, Держдума повинна провести проект федерального бюджету через три читання впродовж 60 днів (перше читання орієнтовно передбачено 25 жовтня).
Відповідно до прийнятих в 2013 році змін до Бюджетного кодексу Росії, проект федерального бюджету на наступний бюджетний період вперше сформовано за програмним принципом – передбачено згрупування державних програм за 5 напрямками:
І. Нова якість життя.
II. Інноваційний розвиток і модернізація економіки.
III. Забезпечення національної безпеки.
IV. Збалансоване регіональний розвиток.
V. Ефективна держава.
При формуванні законопроекту застосовано консервативний варіант прогнозу соціально-економічного розвитку Російської Федерації на 2014–2016 роки, який характеризується зниженням основних параметрів, які впливають на доходи федерального бюджету в порівнянні з показниками прогнозу, врахованими при формуванні федерального бюджету на 2013 рік і на плановий період 2014 і 2015 років.
Слід зазначити, що при формуванні бюджету було прийнято рішення не індексувати зарплати держслужбовцям, військовим, прокурорам та суддям в 2014 році, на 5% скоротити витрати по всіх статтях, і розподілити отримані кошти на статті, пов'язані з виконанням соціальних зобов'язань. Враховуючи зазначене, оптимізовано діючі видаткові зобов'язання і перерозподілено ресурси на вирішення найбільш пріоритетних завдань, в першу чергу спрямованих на реалізацію указів Президента Російської Федерації від 7 травня 2012 року, спрямованих на реалізацію пріоритетних завдань економічного і соціального розвитку країни (в т.ч. передбачено додаткове асигнування на підвищення оплати праці працівників федеральних установ освіти, охорони здоров'я, культури, науки і соціального обслуговування).
Ключові макропоказники, закладені до проекту федерального бюджету на 2014 рік і на плановий період 2015 і 2016 років
|
2013 р. |
2014 р. |
2015 р. |
2016 р. |
Темпи зростання ВВП, % |
101,8 |
103 |
103,1 |
103,3 |
Інфляція (грудень до грудня попереднього року), % |
6 |
4,5-5,5 |
4-5 |
4-5 |
Основні заходи з оптимізації витрат федерального бюджету передбачають:
- скорочення міжбюджетних трансфертів державних позабюджетних фондів, що спрямовуються на забезпечення збалансованості їх бюджетів;
- скорочення бюджетних асигнувань на закупівлю товарів, робіт і послуг.
Впродовж трьох років доходи федерального бюджету по відношенню до ВВП знизяться з 19,1% ВВП в 2013 р. до 18,5% в 2014 р. і до 18,3% ВВП в 2016 році. При цьому всі три роки бюджет очікується стабільно дефіцитним: 0,5% ВВП в 2014 році, 1% в 2015 і 0,6 % 2016 роках.
Що стосується частки в загальному обсязі видатків федерального бюджету по розділу «Соціальна політика», то порівняно з 2013 роком (28,5%) зменшується і становить в 2014 році 25,3% , в 2015 році 26,5% і в 2016 році 26,7 відсотка. По відношенню до обсягу ВВП відповідного року частка витрат вищезазначеного розділу порівняно з 2013 роком (5,8 %) зменшується і становить в 2014 році – 4,8% , в 2015 році – 5,1% і в 2016 році – 5 відсотків (згідно пояснювальній записці до федерального бюджету на наступний бюджетний період).
Починаючи з 2014 року, буде розпочато процес консолідації субсидій бюджетам суб'єктів Російської Федерації з федерального бюджету в державних програмах Російської Федерації, виходячи з принципу «одна держпрограма – одна субсидія».
Слід зазначити, що відповідно до Основних напрямів бюджетної політики на 2014 рік і плановий період 2015 та 2016 років, Росія плавно переходить з середньострокового планування на планування на довгостроковий період. Наразі розробляється довгострокова бюджетна стратегія Російської Федерації на період до 2030 року.
Департамент бюджетної політики та
соціального захисту апарату ФПУ