«Економні» ініціативи Уряду, які передбачають масштабний наступ на права працівників не підтримуються профспілками та викликають обурення, зокрема, серед працівників бюджетної сфери.
7 квітня 2014 року Уряд вніс до Парламенту черговий «антикризовий» законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо удосконалення окремих положень соціальної політики)» (реєстр. № 4648) (http://w1.c1.rad
Враховуючи всі загрози, закладені до законопроекту № 4648, Федерація профспілок України 8 квітня 2014 року звернулася до Парламентського Комітету з питань соціальної політики та праці, який є профільним в цьому питанні, щодо недопустимості прийняття цього законопроекту з огляду на його антисоціальний характер (лист від 8.04.2014 №04-18/218-СПО). Крім того, на засіданні Урядового Комітету в.о. Голови ФПУ Г.В. Осовий виступив проти такого наступу на права працівників.
За результатами голосування народних депутатів України 9 квітня 2014 року законопроект № 4648 не включено до порядку денного 4 сесії VII скликання Верховної Ради України. Зважаючи на зазначене, відповідно до статті 22 Регламенту Верховної Ради України цей законопроект вважається відхиленим і знятим з розгляду.
З метою недопущення погіршення становища трудящих в подальшому Федерація профспілок України надала профільному комітету Верховної ради України розширені зауваження стосовно законопроекту № 4648 (лист від 15.04.2014 №04-18/259-СПО, що додається).
Так, згідно норм законопроекту № 4648, ПЛАНУВАЛОСЯ зекономити, зокрема, на:
- доплатах педагогам (фіксований розмір доплат, встановлених Постановою Кабміну від 25.08.2004 № 1096 «Про встановлення розміру доплати за окремі види педагогічної діяльності» та ст. 22 Закону України «Про позашкільну освіту», пропонувалося замінити на доплати у розмірі «ДО», які мав би встановлювати керівник закладу (установи) у межах фонду оплати праці. Відповідні зміни Уряд пропонував внести до ст. 25 Закону України «Про загальну середню освіту» та ст. 22 Закону України «Про позашкільну освіту». Зазначене могло призвести до зниження розміру таких доплат в окремих закладах (установах) освіти. Враховуючи, що доплати і надбавки є невід’ємною складовою заробітної плати освітян, їх фактично могли позбавили частини трудового заробітку, тобто права на належну оплату праці);
- трудових гарантіях держслужбовців (передбачалося надати право Уряду в «ручному режимі» регулювати оплату праці цій категорії працівників. Посилювали загрозу такого регулювання Урядові пропозиції вилучити з профільних законів норми, якими гарантовано умови оплати праці, стимулюючі та компенсаційні виплати, натомість без змін лишалися підвищені вимоги та посилена відповідальність
- допомозі для оздоровлення під час надання щорічної відпустки, матеріальній допомозі для вирішення соціально-побуто
- видатках на культурно-масову
Також в законопроекті містяться загрози стосовно:
- скорочення мережі шкіл першого ступеня у сільській місцевості (пропонується виключити п. 4 ст. 36 ЗУ «Про освіту»), що негативно вплинуло б на доступність освіти в сільській місцевості. Профспілки переконані, що слід створювати умови для розвитку села;
- подальшої «оптимізації» мережі закладів охорони здоров’я та ліжкового фонду з відповідним приведенням чисельності та штату працівників виключно до фінансових можливостей бюджету без урахування реальних потреб (передбачалося визнання таким, що втратив чинність Закону України від 23.02.2014 № 772-VII «Про введення мораторію на ліквідацію та реорганізацію закладів охорони здоров’я»). Це могло б призвести як до скорочення працівників, так і до закриття медичних установ, що, в свою чергу, суттєво погіршило б доступність та якість надання медичної допомоги населенню.
Недопустимим є те, що враховуючи все вищевикладене, у пояснювальній записці до цього законопроекту зазначено, що проект акта не потребує проведення консультацій з громадськістю та не стосується питань соціально-трудов
Акцентуємо увагу, що Головне науково-експертн
Департамент бюджетної політики та
соціального захисту апарату ФПУ
Департамент правового захисту апарату ФПУ