www.minfin.gov.ua

 

Уряд вніс до Верховної Ради України проект Основних напрямів бюджетної політики на 2015 рік (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=50732) (реєстр. № 4749 від 22.04.2014), який знаходиться на опрацюванні у парламентських комітетах.

Виняткова важливість зазначеного нормативно-правового акту пов’язана з тим, що саме Основні напрями бюджетної політики на 2015 рік є підґрунтям для формування проекту закону про Державний бюджет України на 2015 рік.

Слід відмітити, що проект розроблено відповідно до визначених пріоритетів Програми діяльності Кабінету Міністрів України. Отже, зазначене включає продовження стабілізації фінансової ситуації, зокрема, шляхом  жорсткої економії бюджетних коштів.

Основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2015 рік, закладені до проекту:

  • зростання економіки країни на рівні 1,7% (уточнений прогноз на 2014 рік – падіння реального ВВП на 3%);
  • інфляція – 5,4 % (уточнений прогноз на 2014 рік – 12%);
  • індекс цін виробників – 7,3% (уточнений прогноз на 2014 рік – 12,3%)
  • майже невідчутне зменшення рівня безробіття населення у віці 15–70 років за методологією МОП – 7,8% проти уточненого прогнозу на 2014 рік – 8%.

Федерація профспілок України розуміє всю складність поточної ситуації, яка склалася в Україні, однак, вважає, що закладені, хоча й невисокі, темпи економічного зростання на наступний рік, дають підстави очікувати припинення застосування жорсткої економії бюджетних коштів та покращення рівня життя населення. При цьому найзначущим орієнтиром має стати зростання складових показників зазначеного індексу: ВВП на душу населення за паритетом купівельної спроможності та тривалості життя при народженні.

Аналізованим проектом передбачено встановлення розміру мінімальної заробітної плати та базового тарифного розряду ЄТС «з урахуванням реального стану розвитку економіки та фінансових можливостей бюджету», а також прожиткового мінімуму та рівня його забезпечення «на основі зростання показників реального сектору економіки та індексу споживчих цін».

Разом з тим, ФПУ вважає за необхідне при визначенні розмірів соціальних стандартів та гарантій врахувати також падіння рівня життя та купівельної спроможності населення, яке відбувається в поточному році внаслідок замороження основних державних соціальних стандартів та гарантій, а також зростання рівня цін і тарифів, що склалося на споживчому ринку товарів та послуг. Так, з 1 травня 2014 року відбудеться зростання цін на газ для населення в середньому на 56%, а тарифів на опалення з 1 липня 2014 р. – на 40%. Також відбувається зростання вартості проїзду у громадському транспорті. Крім того, Урядом законодавчо встановлено чергове підвищення роздрібної ціни на газ для населення з 1 травня 2015 року на 40%. При цьому впродовж 2014 року незмінними залишаються прожитковий мінімум і мінімальна заробітна плата. Розмір базового тарифного розряду ЄТС залишається на рівні 1 січня 2013 року і наразі на 30% менше розміру мінімальної заробітної плати – державної гарантії оплати праці некваліфікованих працівників. Зазначене уже призвело до розширення кола працюючих-отримувачів субсидій та компенсацій. ФПУ переконана, що працівник не повинен виживати за рахунок субсидій – він має  отримувати гідну заробітну плату, яка дає можливість для відтворення його трудового потенціалу, утримання неповнолітніх членів сім’ї, здійснення витрат на платні медичні й освітні послуги, духовного розвитку, накопичення на придбання житла.

Крім того, наголошуємо, що застосування показника «рівень забезпечення прожиткового мінімуму» є антиконституційним та антисоціальним.

 

Враховуючи вищевикладене, ФПУ направлено звернення-позицію щодо проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2015 рік до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету та Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці.

 

Департамент бюджетної політики та

соціального захисту апарату ФПУ