16 липня на виконання положення Генеральної Угоди щодо проведення обговорення проектів соціально важливих рішень органів виконавчої влади з профспілковою стороною в приміщенні Укрзалізниці відбулась нарада з обговорення мотивації підвищення тарифів на пасажирські перевезення залізничним транспортом.
В засіданні прийняли участь представники СПО об’єднань профспілок, галузевих профспілкових організацій, фахівці апарату ФПУ, керівники та фахівці Укрзалізниці.
Учасники засідання отримали інформаційно-довідкові матеріали про економічно-фінансовий стан пасажирських перевезень та шляхи покращення ситуації.
Провів засідання заступник Голови ФПУ Сергій Українець.
Про причини необхідності підвищення тарифів на пасажирські перевезення та роз’яснення щодо їх формування доповіли перший заступник начальника Головного пасажирського управління Укрзалізниці Козак М.П., заступник начальника Головного пасажирського управління Укрзалізниці Карпяк І.Д., фахівці управління економічного прогнозування Головного фінансово-економічного управління Укрзалізниці.
На розгляд профспілок надано проект наказу Мінінфраструктури України «Про затвердження тарифів на перевезення пасажирів, багажу і вантажобагажуу залізничним транспортом у внутрішньому сполученні».
У проекті акту запропоновано поетапне підвищення рівня тарифів на перевезення пасажирів з 1 липня та 1 жовтня 2014 року на 10% у всіх категоріях вагонів, окрім СВ та поїздів Інтерсіті+ (ІС+). Підвищення тарифів у грудні 2014 року до грудня попереднього року складе 21%.
Представники Укрзалізниці наголошували, що основними причинами прийняття рішення про підвищення тарифів є такі:
=Доходи від перевезення пасажирів за діючими тарифами не покривають реальних фактичних витрат на здійснення основних видів діяльності залізниць.
=Низький рівень рентабельності не забезпечує технічний розвиток залізничної галузі в умовах значного зносу основних засобів, особливо пасажирського рухомого складу. На сьогодні фізичний знос пасажирського рухомого складу складає: тепловози – 95,1%, електровози – 91,6%, вагони – 86%.
=Залізничний транспорт несе значне соціальне навантаження, здійснюючи перевезення пасажирів у внутрішньому сполученні за тарифами, нижчими від економічно обґрунтованого рівня, та пільгових категорій пасажирів.
=Відсутня державна підтримка, передбачена статтями 9 та 10 Закону України «Про залізничний транспорт» у питаннях виділення бюджетних коштів як на компенсацію збитків від перевезень пільгових категорій пасажирів (25 категорій), так і на оновлення рухомого складу для перевезень пасажирів.
=Недостатній рівень компенсації з бюджетів усіх рівнів за надані послуги з перевезень пільгових категорій пасажирів склав за 2012 рік – 37,4%, за 2013 рік – 33%, за 3 місяці 2014 року – лише 12%.
=Перехресне субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних за 2013 рік становить 6,8 млрд. грн., у 2014 році прогнозується на рівні 7,4 млрд. грн.
=Рентабельність залізниць у 2013 році становить 0,99%. Проектом плану на 2014 рік передбачено рентабельність 1,2%.
=Зберігається тенденція до відставання темпів росту тарифів від темпів зростання цін на продукцію для потреб галузі. Так, у 2014 році в порівнянні з 1991 роком тарифи на пасажирські перевезення збільшилися в 16,3 раза, при цьому відбулося збільшення цін: на дизельне паливо – у 83,6 раза, рейки – у 59,8 раза, електроенергію – у 34,9 раза тощо.
=Індексація тарифів на перевезення пасажирів у 2014 році дозволить лише частково зменшити перехресне субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних та компенсувати витрати на ремонт пасажирських вагонів.
=Зниження запланованих обсягів перевезень та недоотримання доходних надходжень у 2013 році в сумі 3,2 млрд.грн. не дало можливості виконати зобов’язання з підвищення заробітної плати.
Проте простроченої заборгованості з виплати заробітної плати протягом минулого року не було. Відповідно до Галузевої угоди, якою передбачено зобов’язання Укрзалізниці щодо забезпечення мінімальної заробітної плати, з 01.01.2014 посадові оклади та тарифні ставки працівників залізничного транспорту було підвищено на 5 %.
Поетапне (по 10%) підвищення тарифів на 21% запропоновано з метою наближення рівня пасажирських тарифів до їх собівартості, підвищення доходних надходжень залізниць України та поступового зменшення перехресного субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних.
Фахівці Укрзалізниці відповіли на численні запитання учасників наради, доводячи, що на даний час підвищення тарифів є необхідністю не тільки для стабільної роботи галузі, але й для забезпечення безпеки пасажирських перевезень.
Заступник Голови ФПУ Сергій Українець у своєму виступі узагальнив отриману інформацію, підсумовуючи усі плюси і мінуси від підвищення тарифів як для споживачів послуг Укрзалізниці, так і працівників галузі, та відзначив позитивний вплив соціального діалогу для прийняття прозорих рішень та пошуку можливої консолідованої позиції у такому складному питанні як підвищення тарифів для населення.
Департамент з питань бюджетної політики та
соціального захисту