22 липня ц.р. в НКРЗІ відбулося засідання Робочої групи з розробки та удосконалення Граничних тарифів на загальнодоступні телекомунікаційні послуги, на якому обговорювалися пропозиції Укртелекому щодо перегляду Граничних тарифів на загальнодоступні телекомунікаційні послуги.
У вказаному заході взяли участь представники НКРЗІ, Мінекономрозвитку України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, ПрАТ «Фарлеп-Інвест», Укртелекому, Всеукраїнського об’єднання обласних організацій роботодавців у сфері телекомунікаційних та інформаційних технологій, Української Асоціації операторів зв’язку «Телас» та профспілки.
Від СПО об’єднань профспілок до складу вказаної Робочої групи входять представники профспілки працівників зв’язку України, Конфедерації вільних профспілок України, ФПУ та профспілки працівників культури України.
Головував на засіданні Скляров О.І. – член НКРЗІ, керівник Робочої групи.
Загальна мотивація Укртелекому щодо перегляду тарифів – наближення тарифів до собівартості, підвищення рівня оплати праці працівників операторів зв`язку, необхідності уникнення перехресного субсидування одних телекомунікаційних послуг за рахунок інших.
За інформацією Укртелекому, упродовж останніх років послуги фіксованого (місцевого) телефонного зв’язку є збитковими для операторів телекомунікацій і для їх компенсації застосовується перехресне субсидування за рахунок доходів від інших видів послуг.
Середньомісячні витрати на обслуговування одного телефонного апарата за 4 кв. 2013 року для міської телефонної мережі – 30,13 грн., за очікуваними даними 4 кв. 2014 року – 33,06 грн. (а середньомісячний дохід від 1 абонента за березень ц.р. - 27,37 грн.); для сільської телефонної мережі за 4 кв. 2013 року – 44,22 грн., за 4 кв. 2014 року – 50,85 грн. (а середньомісячний дохід від 1 абонента за березень ц.р. - 21,32 грн.).
Збільшення собівартості обумовлено збільшенням витрат на матеріали, енергозабезпечення, паливо, теплову енергію, тобто збільшенням цін у суміжних галузях народного господарства.
Як зазначив Укртелеком, зволікання з прийняттям рішень не тільки запобігає подальшому розвитку телефонної мережі, а може призвести до її руйнації внаслідок неможливості операторів телекомунікацій і надалі проводити збиткову діяльність.
У зв’язку із викладеним, Укртелекомом було запропоновано:
На першому етапі (з 1 серпня до 30 листопада 2014 року):
- за користування основним телефонним апаратом для абонентів міст та райцентрів без почасового обліку телефонних розмов підвищити тарифи на 15%;
- за користування основним телефонним апаратом для абонентів міст та райцентрів з почасовим обліком телефонних розмов підвищити тарифи на 20%;
- за користування основним телефонним апаратом для абонентів сіл та селищ міського типу, за вийнятком райцентрів, без почасового обліку телефонних розмов підвищити тарифи на 15%;
- за користування основним телефонним апаратом для абонентів сіл та селищ міського типу, за вийнятком райцентрів, з почасовим обліком телефонних розмов підвищити тарифи на 20%.
На другому етапі (з 1 грудня 2014 року):
- за користування основним телефонним апаратом для абонентів міст та райцентрів без почасового обліку телефонних розмов підвищити тарифи на 10%;
- за користування основним телефонним апаратом для абонентів міст та райцентрів з почасовим обліком телефонних розмов підвищити тарифи на 10%;
- за користування основним телефонним апаратом для абонентів сіл та селищ міського типу, за вийнятком райцентрів, без почасового обліку телефонних розмов підвищити тарифи на 15%;
- за користування основним телефонним апаратом для абонентів сіл та селищ міського типу, за вийнятком райцентрів, з почасовим обліком телефонних розмов підвищити тарифи на 15%.
Як зазначив Укртелеком, запропоновані зміни тарифів на користування телефоном для абонентів сільської місцевості нижче рівня їх собівартості.
У ході обговорення вказаного питання, представником Мінекономрозвитку Работяговою О.І. було зазначено, Мінекономрозвитку надавало НКРЗІ макроекономічні показники щодо підвищення рівня тарифів на телекомунікаційні послуги на рівні 15,5%, і НКРЗІ було ці показники погоджено. Крім того, в умовах підвищення цін і тарифів, такий необгрунтовано завищений рівень тарифів може замість очікуваних змін, призвести до зменшення абонентів, які відмовляться від користування послугами телефонного зв’язку.
Директор Департаменту економічного аналізу НКРЗІ, заступник керівника Робочої групи Барабін А.Ю. доповів, що за розрахунками Комісії, запропонований Укртелекомом рівень тарифів є також завищеним.
Член Роболчої групи, Голова профспілки працівників зв’язку України Стародуб М.М. зазначив щодо необхідності створення Фонду універсальних послуг, та після підвищення тарифів направлення не менш 30% прибутку на заробітну плату працівникам галузі.
Член Робочої групи, представник ФПУ Александрова О.М. зауважила, що в умовах підвищення цін і тарифів, замороження основних базових соціальних стандартів – мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму, зазначений небгрунтовано завищений рівень тарифів не призведе до бажаного ефекту . Попросила надати пояснення щодо детальної структури витрат, отриманого прибутку від останнього підвищення тарифів та напрямків його використання, соціального забезпечення працівників.
Після бурхливого обговорення вказаного питання, та підведення підсумків, учасники засідання погодилися, що запропонований Укртелекомом рівень тарифів завищений і може бути на рівні не вище 15,5%, як було закладено в макропоказниках Мінекономрозвитку, погоджених НКРЗІ, та запроваджуватися в один етап.
Учасники засідання надали доручення Укртелекому підготувати всі розрахунки та пояснення щодо підвищення тарифів на телекомунікаційні послуги на надати їх НКРЗІ.
Після цього планується друге засіданя Робочої групи.
Крім того, ФПУ планує запросити представників НКРЗІ та Укртелекому для презентації та пояснення членам профспілок щодо порушеного питання.
Департамент бюджетної політики
та соціального захисту