1з

 

 

 

31 липня ц.р. на закритому засіданні Верховної Ради України було прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України (№ 1621-VII від 31.07.2014 р.).

 

Відповідним Законом України внесено ряд змін до податкового законодавства, зокрема:

 

щодо податку на прибуток підприємств:

 

  • скасовується 10% ставка для оподаткування операцій з торгівлі цінними паперами. Тепер такі операції будуть оподатковуватись за загальною ставкою 18%.
  • скасовано звільнення від оподаткування прибутку:

 

-         суб'єктів готельного бізнесу;

 

-         підприємств, які виробляють електричну енергію виключно з відновлювальних джерел енергії;

 

 

 

щодо податку на додану вартість (з 1 січня 2015 року):

 

  • змінено вимоги щодо реєстрації осіб як платників ПДВ, тобто збільшено загальну суму від здійснення операцій з постачання товарів/послуг з 300 тис.грн. до 1 млн.грн. (п. 181.1 ст. 181 ПКУ);
  • кардинально змінюється порядок визначення бази оподаткування ПДВ (п. 188.1 ст.188 ПКУ):

 

-                                для товарів/послуг - не може бути нижче ціни придбання товарів/послуг;

 

-                                для необоротних активів - не нижче їх балансової вартості (на початок звітного періоду) або їх звичайної ціни (у разі відсутності обліку);

 

  • скасовано оподаткування за нульовою ставкою ПДВ послуг з перевезення пасажирів швидкісними потягами Інтерсіті + (пп. г пп. 195.1.3 п.195.1 ПКУ). Нажаль на сьогодні має місце досить висока вартість квитків на послуги цього транспорту і скасування зазначеної податкової пільги призведе до збільшення вартості проїзду та зменшення обсягів перевезення пасажирів такими поїздами і, відповідно, це призведе до зменшення надходжень до бюджету;
  • введено систему електронного адміністрування ПДВ:

 

-                                податкова звітність подається в електронному вигляді усіма платниками;

 

-                                всі податкові накладні реєструються в Єдиному реєстрі податкових накладних, тільки в електронному вигляді (паперові накладні більше не застосовуються);

 

-                                реєстр виданих та отриманих податкових накладних ведеться та подається тільки в електронному вигляді;

 

-                                податкова накладна може бути видана продавцем тільки в межах суми, яка обчислюється за спеціальною формулою;

 

  • введено спеціальні рахунки системи електронного адміністрування, які призначені для сплати ПДВ ("ПДВ-рахунки"):

 

-                                ПДВ-рахунки відкриваються автоматично, в уповноваженому Кабінетом Міністрів банку, на підставі реєстру, що надсилається податковими органами;

 

-                                режим ПДВ-рахунку передбачає використання коштів за ним лише для перерахування в бюджет для сплати зобов’язань та на спеціальний рахунок сільськогосподарського підприємства, що застосовує спеціальний режим оподаткування. Фактично, кошти на ПДВ-рахунках виводяться з обігу платників податку;

 

-                                податкові зобов’язання з ПДВ сплачуватимуться з ПДВ-рахунку автоматично на підставі реєстру, що буде надсилатись податковим органом уповноваженому банку;

 

  • суттєво спрощено процедуру бюджетного відшкодування:

 

-                                скасовано податкові перевірки бюджетного відшкодування;

 

-                                оптимізовано та спрощено критерії для автоматичного бюджетного відшкодування, зокрема, воно може застосовуватися не тільки для експортерів, а для осіб, які інвестували понад 3,000,000 грн. протягом останніх 12 місяців в необоротні активи;

 

-                                скасовано умову для отримання автоматичного відшкодування ПДВ відповідно до якої, середня заробітна плата має бути не менш ніж в 2,5 рази вища від мінімальної заробітної плати;

 

-                                бюджетне відшкодування може заявлятися одразу у звітному місяці виникнення - тобто за податковою декларацією звітного періоду;

 

щодо інших податків та зборів:

 

  • віднесено до алкогольних напоїв напої, які сьогодні класифікуються як продукти дієтичного харчування і містять етиловий спирт 8,5% та більше та встановлено для таких напоїв ставку акцизного податку на рівні горілки – 70,53 грн. за 1 літр 100% спирту, із маркуванням таких напоїв марками акцизного податку (до таких напоїв відносяться, зокрема, цілющі бальзами);
  • з 1 вересня ц.р. збільшено акцизні ставки на тютюнові вироби;
  • запроваджено оподаткування альтернативних видів палива;
  • збільшено ставки плати за користування надрами для видобування природного газу, який реалізується не для потреб населення;
  • продовжено до 31 грудня 2014 року включно режим звільнення від оподаткування ПДВ операцій з експорту зернових і технічних культур.

 

 

 

Крім цього, нововведенням законодавчих змін став тимчасовий (до 1.01.2015 р.) військовий збір у 1,5%, який буде направлено на фінансування антитерористичної операції.

 

Платниками цього збору визначено фізичних осіб.

 

Об’єктом зазначеного збору виступають доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами; виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, виграш гравця (учасника), отриманий від організатора азартної гри.

 

Федерація профспілок України безперечно підтримує ідею, що всі громадяни України мають взяти посильну фінансову участь у розв’язанні проблем, пов’язаних з проведенням АТО та відновленням інфраструктури постраждалих регіонів.

 

Разом з тим вважаємо, що така участь має бути диференційованою - для працівників, з наднизькими доходами – одна, а для тих хто має вищі заробітки та інші види доходів (вище середньої заробітної плати) – пропорційно вища. Зокрема з урахуванням того, що частка тих, хто буде платити зазначений збір на сьогодні не отримують дохід навіть на рівні середньої заробітної плати.

 

У зв’язку з зазначеним запровадження цього тимчасового воєнного збору долучить до співучасті у фінансуванні оборони держави лише тих громадян, які мають легальні доходи, а левова частка зайнятих, яка знаходиться в тіні залишиться патріотично безучастною.

 

ФПУ пропонувала владі запровадити більш широкий спектр змін в оподаткуванні, які мінімізують тінь та соціальну несправедливість, проте профспілки знову не були почуті.

 

 

Департамент бюджетної політики та соціального захисту