6 серпня 2014 року на засіданні Кабінету Міністрів України схвалено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про встановлення деяких соціальних нормативів у сфері житлово-комунального обслуговування (соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами, щодо яких держава надає пільги та встановлює субсидії», розроблений Мінрегіоном України.
Зазначений проект нормативно-правового акту на початку липня ц.р. надходив на розгляд до СПО об’єднань профспілок і був погоджений.
8 липня ц.р. в ФПУ за участі представників членських організацій, членів СПО об’єднань профспілок, представників Нацкомпослуг та Мінрегіону України відбулася фахова дискусія, на якій представник Нацкомпослуг надав присутнім роз’яснення щодо розмірів запропонованих у проекті акту соціальних норм житла та соціальних нормативів споживання комунальних послуг, та порівнюючі соціальні нормативи, які застосовуються в інших країнах.
Учасниками засідання було підтримано внесені зміни до норм споживання житлово-комунальних послуг.
На сьогодні в Україні для розрахунку надання пільг і субсидій використовуються санітарні норми. В умовах дефіциту природних ресурсів в Україні існує нагальна необхідність встановлення соціальних нормативів для більшої доступності надання житлових субсидій та визначення рівня соціального захисту, і як наслідок, для спонукання населення до економного споживання води, електроенергії, газу.
Мінрегіоном України було проведено наукове статистично-аналітичне дослідження споживання комунальних послуг та стану забезпечення житловою площею соціально незахищених громадян України, проведено аналіз чинного законодавства щодо встановлення норм споживання житлово-комунальних послуг, відповідно до яких населенню надаються пільги і субсидії.
Соціальний норматив споживання холодної та гарячої води базується на дослідженні статистичної, адміністративної інформації та аналізі фактичного споживання води домогосподарствами, у яких споживання цих послуг вимірюється засобами обліку. Також враховано вимоги до фізіологічних, санітарно-гігієнічних, побутових та господарських потреб населення.
На сьогодні в Україні для розрахунку розміру соціальної допомоги, а також для оплати населенням послуг з водопостачання, у разі відсутності квартирних засобів обліку, використовуються «санітарні» нормативи.
В умовах дефіциту питної води такі нормативи в середньому становлять 300 л\добу (9 куб.м) на одну особу, а отже в Україні існує нагальна необхідність встановлення соціальних нормативів для визначення рівня соціального захисту і, як наслідок, для спонукання населення до економічного споживання природних ресурісів. Дослідження показали завищеність цього нормативу, який по факту становить 4-5 куб.м.
Соціальну норму для оплати користування житлом, централізованого та індивідуального опалення щодо яких надається субсидія, пропонується встановити у таких розмірах: 13,65 кв.м загальної площі на одну особу та додатково 35,22 кв.м на сім’ю (домогосподарство), тобто, 48,87 кв.м.
На сьогодні цей показник становить 31,5 кв.м (21 + 10,5).
Збільшення загальної норми житла надасть право отримувати житлові субсидії значній частині одиноких малозабезпечених пенсіонерів, які після смерті одного з подружжя залишилися у двокімнатній квартирі. Крім того, на збільшену норму загальної площі надаватиметься субсидія на опалення.
Нині значення річних витрат теплової енергії на опалення і тривалість опалювального сезону є застарілими у зв’язку із новими дослідженнями клімату України та введенням в дію Національного стандарту України «Будівельна кліматологія». Тому встановлені нові соціальні нормативи на централізоване опалення, визначені з урахуванням коефіцієнта, який враховує зміни в кліматичних даних.
Для аналізу було використано дані про надання житлових субсидій міст обласного, районного значення та сільськіх районів західного, північного, центрального та східного регіонів України. Загалом використано 54933 справи домогосподарств – одержувачів житлових субсидій.
Для аналізу окремих послуг відбиралися справи домогосподарств, у яких споживання цих послуг вимірюється засобами обліку. Аналіз обсягів фактичного споживання електричної енергії на побутові потреби виконано окремо для домогосподарств, квартири яких обладнані електроплитами, і для решти домогосподарств, оскільки для них встановлено різні норми споживання і тарифи.
Запровадження соціальних нормативів на послуги з електропостачання є поетапними – до 31 грудня 2017 року нормативи збільшено на 20-30%, з 1 січня 2018 року відповідно зменшено. Такий підхід зумовлено тим, що Урядом вживаються енергоощадні заходи, зокрема, заплановано поступовий перехід на нові технології щодо застосування енергоефективних засобів освітлення (люмінесцентних ламп тощо).
Ааналіз обсягів споживання природного газу на побутові потреби виконано окремо для домогосподарств, які мають централізоване гаряче водопостачання, та для домогосподарств, квартири яких обладнані водонагрівальними колонками. Проведено аналіз користування послугами з опалення окремо для централізованого опалення, індивідуального опалення природним газом та індивідуального опалення електроопалювальними установками.
З огляду на зазначене, на сьогодні є актуальним розроблення єдиного нормативного акта щодо визначення державних соціальних нормативів у сфері житлово-комунального обслуговування.
Крім того, вказаним проектом постанови одночасно з впровадженням соціальних нормативів передбачено перегляд надання житлових субсидій населенню, спрощення його механізму.
Зокрема, пропонується встановити залежність частки обов’язкової плати за житлово-комунальні послуги від розміру середньомісячного сукупного доходу домогосподарства в розрахунку на одну особу (на сьогоднішній день існує фіксований розмір такої частки – сімей, що складаються з непрацездатних осіб – 10%, для інших сімей – 15%) сукупного доходу). Пропонується скасувати перерахунки призначених житлових субсидій відповідно до фактичних обсягів споживання (зміни щодо надання громадянам субсидій були опрацьовані Мінсоцполітики України та погоджені).
Перехід до застосування єдиних соціальних нормативів дозволить:
створити стимули для збереження природних ресурсів і економії споживання послуг шляхом встановлення лічильників, запровадження енергоощадних заходів; спростити механізм нарахування субсидій, виключити перерахунки за обсягами щомісячного фактичного споживання; мінімізувати документообіг між управліннями праці та соціального захисту населення та підприємствами - надавачами послуг.
Департамент бюджетної політики
та соціального захисту