Ефективна податкова система покликана забезпечити економічний розвиток країни та належне наповнення державного бюджету.
В економічних процесах безпосередньо задіяні три основних фактори:
1) держава – в особі державних органів виконавчої влади та місцевого самоврядування;
2) капітал – бізнесмени, підприємці, роботодавці;
3) праця – наймані працівники, руками і розумом, яких створюються матеріальні і нематеріальні цінності.
У кожної із сторін свої інтереси. Бізнес прагне збільшення доходів і прибутку, працівник хоче достатнього рівня заробітної плати та забезпечення соціальних гарантій, держава зацікавлена у громадському спокої та зростанні економіки. Саме збалансування інтересів сторін та відновлення довіри між ними є одним із завдань економічних реформ, в тому числі – податкової.
На жаль, стан соціально-трудових відносин в Україні в цілому, та у Тернопільській області зокрема, погіршується. Низький рівень заробітної плати, ріст безробіття, нелегальна зайнятість є постійним джерелом соціальної напруги у суспільстві.
Загальновідомо, що у Тернопільській області проживає трохи більше 1 млн. 70 тис. мешканців, в тому числі – понад 200 тисяч дітей до 17 років, 304 тисяч пенсіонерів. З решти населення працездатного віку тільки 210 тисяч працюють офіційно, з них більше 40 тисяч – це пенсіонери, які працюють.
За найскромнішими підрахунками, в області більше 150 тис. осіб знаходяться поза сферою легальної зайнятості (внутрішні нелегали). З розрахунку мінімальної заробітної плати (1218 грн.) тіньовий розмір фонду оплати праці складає не менше 180 млн. гривень, а втрати єдиного соціального внеску – майже 70 млн. щомісячно.
Весь податковий тягар, в тому числі військовий збір, лягає на плечі людей, які працюють офіційно. А де ж патріотизм тих роботодавців, які спонукають до нелегальної роботи?
За офіційними статистичними даними, середньооблікова чисельність штатних працівників, зайнятих у будівництві області, склала 3145 працівників, а їх середньомісячна заробітна плата – 2312 грн. І це в час розпалу проведення будівельно-монтажних робіт. Хто в це повірить?
Тому при формуванні нової податкової політики треба обов’язково врахувати соціальні складові.
Зокрема, при оподаткуванні заробітної плати необхідно:
- запровадити неоподаткований мінімум доходів громадян на рівні прожиткового мінімуму;
- встановити справедливу прогресивну шкалу оподаткування заробітної плати (багаті мають платити більше, як це є у цивілізованих країнах світу);
- встановити однаковий розмір оподаткування трудових доходів та пасивних доходів від нетрудової діяльності, зокрема, дивідендів.
При реформуванні єдиного соціального внеску (ЄСВ) слід пам’ятати, що він не є податком і не входить до державного бюджету. Тому спроба його цілковитого одержавлення є неприйнятною.
Крім того, розмір ЄСВ повинен повністю покривати видатки на матеріальне забезпечення застрахованих осіб. Сьогодні, щоб заробити собі на мінімальну пенсію, необхідно мати 3093 грн. заробітної плати. До відома, середньомісячна заробітна плата за липень у Тернопільській області склала 2732 грн.
Тому для побудови демократичної заможної держави влада повинна бути ефективною і справедливою, а бізнес – чесним і соціально відповідальним.
Андрій Присяжний,
Голова Тернопільської обласної ради профспілок