Друга спроба Уряду по реформуванню бюджетного законодавства з метою децентралізації влади вилилась в проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (щодо реформи міжбюджетних відносин) (реєстр. № 5078 від 15.09.2014).
Слід зазначити, що цей законопроект фактично є дублюванням урядових ініціатив, які вже розглядалися Парламентом у вигляді проекту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (щодо бюджетної децентралізації) (реєстр. № 4435а від 08.08.2014), який за результатами голосування не було включено до порядку денного пленарного засідання Верховної Ради 12 вересня 2014 року.
Таким чином, Уряд знову пропонує:
- визначити новий порядок бюджетних правовідносин: децентралізація влади, суттєве розширення повноважень територіальних громад, перерозподіл дохідних джерел та видаткових повноважень між державним та місцевими бюджетами;
- запровадити нові види трансфертів: базова дотація, освітня субвенція, субвенція на підготовку робітничих кадрів, медична субвенція, субвенція на забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру, розподіл яких між відповідними бюджетами передбачається на основі формул, що затверджуються Кабміном. При цьому запровадження «культурної» субвенції не передбачено;
- надати право самостійного вибору установи (в органах Казначейства чи установах банків) з обслуговування коштів бюджету розвитку місцевих бюджетів та власних надходжень бюджетних установ;
- посилити відповідальність головних розпорядників бюджетних коштів;
- врегулювати бюджетні відносини в особливий період (в умовах воєнного стану), у тому числі щодо розширення окремих повноважень Кабінету Міністрів України, зокрема щодо скорочення витрат бюджету та спрямування їх на видатки резервного фонду, здійснення державних закупівель та ін.
Знову Уряд намагається легалізувати механізм підміни законодавчих гарантій своїми рішеннями та безпідставно розширити сфери «ручного» регулювання, що може містити не лише суб’єктивізм у вирішенні окремих питань, а й нести в собі корупційну загрозу.
Крім того, Уряд не лишає спроб легалізації антисоціального та антиконституційного призупинення окремих норм законів, а також обмеження фінансування окремих статей.
Викликає обурення той факт, що вчергове Уряд не виконав свої зобов’язання за чинною Генеральною угодою, зокрема, п.6.3. щодо здійснення соціального діалогу та досягнення узгодження інтересів і позицій сторін у процесі розроблення законопроекту, який стосується сфери соціально-економічних та трудових відносин – зазначений законопроект на розгляд СПО об’єднань профспілок не надходив. При цьому, в пояснювальній записці до законопроекту Урядом зазначено, що «проект Закону не стосується соціально-трудової сфери».
Слід зазначити, що проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (щодо реформи міжбюджетних відносин) (реєстр. № 5078 від 15.09.2014), за результатами голосування 16 вересня 2014 року, не було включено до порядку денного пленарного засідання Верховної Ради України.
З попередньою інформацією можна ознайомитися тут.
Департамент бюджетної політики та
соціального захисту апарату ФПУ