- Як зможе бабуся в селі за мінімальну пенсію сплатити податок за хатинку та сарай, якщо скасують неоподатковувану площу нерухомості та введуть додатковий податок на нежитлові приміщення?
- Чому урядова політика «затягування поясів» не стосується олігархату, а лише недо-середнього класу?
- Які компенсатори передбачено при зниженні ставки єдиного соціального внеску і чи призведе таке зниження до реальної детінізації?
- Чи є технічна можливість для оброблення декларацій фіскальними органами при запровадженні обов’язкового декларування для всіх громадян, враховуючи те, що на сьогодні фіскальні органи перевантажені об’ємами декларувань?
Ці та інші питання обговорювалися під час VI науково-практичної конференції «Реформування податкової системи України відповідно до європейських стандартів», яка відбулася 12 грудня 2014 року на базі Національного університету Державної податкової служби України (м. Ірпінь), за участі в т.ч. представників Науково-дослідного центру з проблем оподаткування при цьому університеті, Європейського Гуманітарного Університету (м. Вільнюс, Литва), Київського національного університету імені Тараса Шевченка, а також представників профспілок.
Серед представників науки висловлювалися різнопланові думки стосовно необхідності боротьби з тіньовою економікою, рівень якої за різними оцінками становить понад 60%. Адже, з одного боку, вкрай важливо викорінити таке ганебне явище, як розкрадання коштів з бюджету та виведення їх в офшори, з іншого боку, наголошувалося, що це не має перетворюватися у справжній маразм із переслідування громадян, які отримали «сірий» дохід від продажу овочів та фруктів зі своєї земельної ділянки.
На думку учасників, в нинішніх умовах неприпустимо додушувати громадян додатковим фіскальним тягарем, вичавлюючи з них кошти для наповнення бюджету, а слід боротися з тіньовою економікою, рейдерством (в Україні нараховується близько 40-50 рейдерських груп), корупцією, підпорядкованості держави інтересам бізнесу.
В свою чергу, профспілки зазначають, що в країні продовжується урядова політика одноосібного визначення векторів подальшого реформування податкової системи, які мають антисоціальну та загрозливу для економіки спрямованість.
На переконання профспілок, і про це було зазначено в ЗАЯВІ Федерації профспілок України у зв’язку з намірами Уряду стосовно посилення економії бюджетних коштів виключно за рахунок ліквідації соціальних гарантій населенню України, Уряду слід використати альтернативні джерела наповнення бюджету та скористатися практикою розвинутих країн світу, які в складній фінансовій ситуації змінювали вектор фіскального тягаря на найбільш заможні верстви населення - такими заходами, зокрема, мають стати запровадження податку на багатство, розширення об’єктів оподаткування рентною платою, збільшення податку на дивіденди, запровадження податку з валового доходу великих підприємств для забезпечення обороноздатності України, збільшення акцизів на шкідливі для здоров’я товари, застосування механізмів з протидії ухиленню від сплати податків, продаж неефективного та збиткового державного майна, декларування не тільки доходів, але й витрат.
Законопроект щодо податкової реформи от-от буде внесено до парламенту. Наразі ж він «кулуарно», без залучення соціальних партнерів готується владою, на основі попереднього проекту Закону про внесення змін до Податкового кодексу та деяких інших Законів України (щодо податкової реформи) (реєстр. № 5079), що раніше був знятий з розгляду.
Зокрема, під час акції профспілок, що запланована на 23 грудня ц.р., профспілки відстоюватимуть свою позицію з недопущення закладення «антилюдської» ідеології при проведенні податкової реформи.
Департамент бюджетної політики
та соціального захисту