Уникаючи процедури громадського обговорення (протягом місячного строку) та порушуючи Порядок здійснення соціального діалогу, визначений Генерального угодою на 2010-2012 роки, у Верховній Раді України 22 грудня ц.р. зареєстровано Урядовий проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу та деяких інших Законів України (щодо податкової реформи) (реєстр. №1578), текст якого було розміщено 23 грудня ц.р.
Такий «кулуарний» процес проведення реформ та регулярне нехтування думкою громадськості перекреслить розвиток демократичних засад в нашій країні.
Не зважаючи на окремі позитивні наміри (зокрема, зниження податкового навантаження на малий та середній бізнес), зазначений законопроект містить норми, за якими приховано загрози, а також прямі негативи.
Умовно позитивні норми, за якими приховано загрози:
- скорочення кількості податків з 22 до 9.
Більшість податків та зборів не скасовуються, а просто трансформуються в інші види шляхом укрупнення платежів, які в окремих випадках - оподатковуватимуться за вищими ставками ніж це відбувається зараз.
- об’єднання податкової та бухгалтерської звітності, гармонізація її з міжнародними стандартами фінансової звітності (2015—2016 роки).
Під цією маркою планується, зокрема, скасувати ряд соціально значущих податкових пільг.
Прямі загрози та негативи:
Негативом є те, що порівняно з діючою редакцією Податкового кодексу України у даному проекті відсутня соціально важлива норма, яка є прямо пов’язаною зі ст. 44 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» - а саме виключено абзац «б» пп. 138.10.6. Податкового кодексу України щодо віднесення до інших витрат сум коштів, перерахованих роботодавцями первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу, передбачених колективними договорами (угодами) відповідно до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».
Довідково: Стаття 44 Закону України “Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності: «Роботодавці зобов'язані відраховувати кошти первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективним договором та угодами, але не менше ніж 0,3 відсотка фонду оплати праці з віднесенням цих сум на валові витрати, а у бюджетній сфері - за рахунок виділення додаткових бюджетних асигнувань».
Департамент бюджетної політики та соціального захисту