ФАХ1

 

21 січня з ініціативи Федерації профспілок України відбулось широке фахове обговорення 6 законопроектів щодо бюджетної, податкової політики, зайнятості, оплати праці, які підготували фахівці апарату ФПУ. В обговоренні взяли участь представники структурних підрозділів апарату Федерації, всеукраїнських галузевих профспілкових організацій та регіональних (зокрема Рівненського і Чернівецького) профоб’єднань.

Нагадаємо, що Верховною Радою України прийнято Державний бюджет України на 2015 рік (закон від 28.12.2014 № 80-VIII) та низку «реформаторських» законів «під бюджет», що стосуються соціально-трудової сфери. Завдяки активній участі профспілок усіх рівнів, в т.ч. всеукраїнській акції протесту профспілок, що відбулась 23 грудня 2014року, численним зверненням до парламентських комітетів, фракцій, широкомасштабній інформаційно-роз’яснювальній роботі, оперативному реагуванню на кожну урядову ініціативу, вдалося не тільки не допустити прийняття низки норм, якими передбачався наступ на права громадян, а й дещо пом’якшити окремі запропоновані Кабміном економні міри.

Однак, в законах прийнятих «під бюджет», і в самому Держбюджеті-2015 лишились норми, які порушують конституційні права громадян – їх реалізація може завдати удару по добробуту українців та призвести до поглиблення бідності серед працюючих. Враховуючи це, Федерація профспілок України підготувала законодавчі пропозиції щодо внесення необхідних змін до податково-бюджетного законодавства. Наступним кроком стало саме фахове обговорення, яке відбулось 21 січня.

 

ФАХ

 

Що ж конкретно пропонують профспілкові фахівці?

У проекті Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» ФПУ наполягає на:

підвищенні розміру основних соціальних стандартів та гарантій з урахуванням фактичного прожиткового мінімуму та рівня інфляції;

скасувати практику застосування показника «рівень забезпечення прожиткового мінімуму (гарантований мінімум)», який ального стандарту, суперечить законодавству і протиправно обмежує рівень соціальної допомоги

враховуючи запровадження окремих субвенцій для освіти та охорони здоров’я, змінити механізм встановлення базового тарифного розряду ЄТС та визначати його розміру у Державному бюджеті України;

переглянути прикінцеві положення та вивести з «ручного управління» Кабміну низку норм щодо фінансування пільг та гарантій окремих категорій громадян, застосування яких регулюється законами.

Крім того, ФПУ підготовлено окремий проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо бюджетних ініціатив)» стосовно відновлення скасованих базових норм щодо:

 

участі територіальних громад при прийнятті рішень про ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання закладів охорони здоров'я, освіти, соціального захисту населення;

забезпечення безоплатним харчуванням, підручниками, посібниками, методичною літературою учнів в закладах освіти;

пільгового проїзду міським та приміським пасажирським транспортом учнів, вихованців, педагогічних працівників;

доступності освіти в сільській місцевості (зокрема, скасовано норму про обов’язкове створення в сільській місцевості шкіл першого ступеню);

Також переглянуто низку норм і положень законів, якими встановлено конкретизовані пільги та гарантії окремим категоріям громадян управління якими запроваджено у «ручному режимі» Кабміном.

 

Прийняття запропонованих змін сприятиме запровадженню принципів децентралізації, підвищенню доступності освіти, поліпшенню матеріального становища працівників бюджетної сфери, відновленню порушених конституційних прав громадян на належну державну підтримку купівельної спроможності доходів, в т.ч. соціальних виплат, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму, зменшенню рівня бідності в Україні.

Схвально сприйнято профспілковою спільнотою проект Закону України «Про внесення змін до законодавчих актів щодо відновлення соціального захисту осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» метою, якого є покращення соціально-економічного становища та умов життя осіб, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи.

 

ФАХ3

Дискусію викликало також обговорення Проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України». У цьому документі пропонується внесення змін до Податкового кодексу України стосовно податку на нежитлову нерухомість:

- вилучення з визначення об’єктів нежитлової нерухомості в понятті «господарські (присадибні) будівлі» (пп. е) пп. 14.1.1291 ст. 14 ПКУ) сараїв, хлівів, вбиралень, погребів та навісів;

- вилучення з визначення об’єктів нежитлової нерухомості поняття «інші будівлі» з метою недопущення вчинення корупційних правопорушень органами місцевого самоврядування;

- доповнення переліку об’єктів оподаткування будівлями спортивного призначення та для відпочинку – конюшні, басейни, тенісні корти, сауни, бані.

- визначення неоподатковуваного мінімуму при нарахуванні податку на нежитлову нерухомість в розмірі 150 кв. метрів для господарських (присадибних) будівель;

- запровадження неоподатковуваного мінімуму доходів громадян відповідно до Законів України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" та "Про прожитковий мінімум";

- повернення раніше діючої ставки оподаткування заробітної плати шахтарів на рівні 10%;

- збільшення граничного розміру пенсій, які підлягають оподаткуванню - з трьох місячних розмірів мінімальної заробітної плати до десяти прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність.

- збільшення розміру податкової соціальної пільги - з 50% розміру прожиткового мінімуму до 100% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи.

- введення оподаткування транспортних засобів заможних верств населення – суден, літаків, вертольотів.

 

ФАХ4

Запропонував на розгляд народних депутатів проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення своєчасної виплати заробітної плати», ФПУ прописує цілий механізм щодо вирішення цієї проблеми. Зокрема законопроектом передбачається посилення відповідальності посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян - суб’єктів підприємницької діяльності за порушення трудового законодавства шляхом:

- зобов’язання роботодавця сплатити працівнику відшкодування у розмірі подвійної ставки Національного банку у розрахунку на рік за кожний день затримки;

- надання права працівнику тимчасово припинити роботу (призупинити виконання трудового договору) у разі затримки виплати заробітної плати та інших сум, належних працівникові, на термін більше 15 днів;

- позбавлення в судовому порядку посадової особи права займати певні посади протягом трьох років у разі повторного порушення встановлених термінів виплати заробітної плати або виплати її не в повному обсязі;

- посилення вимог до арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора);

- розширення підстав для видання судових наказів, зокрема у разі якщо заявлено вимогу не лише про стягнення заборгованої заробітної плати, але й також про нараховану на день виплати суми відшкодування частини заробітної плати у зв’язку з порушенням строків їх виплати;

- звільнення від кримінальної відповідальності посадової особи у разі здійснення цієї особою виплати як заборгованої заробітної плати, так і відповідного відшкодування;

- заборона перерахування коштів для сплати сум єдиного соціального внеску без одночасного представлення платіжних доручень та інших розрахункових документів на видачу (перерахування) коштів для виплати заробітної плати;

- забезпечення позачергового порядку виплати заробітної плати (в тому числі заборгованої);

- зобов’язання керівника підприємства-боржника письмово повідомити виборний орган первинної профспілкової організації (за її наявності) про загрозу банкрутства боржника;

- розширення повноважень ліквідатора та членів ліквідаційної комісії відносно виплати заборгованої заробітної плати.

Жваве обговорення викликав і законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про зайнятість населення» . З метою стимулювання зайнятості населення положеннями законопроекту пропонується запровадити наступні механізми, зокрема:

- роботодавець, який буде працевлаштовувати на новостворені робочі місця молодь на перше робоче місце, строком не менше ніж на два роки компенсуватимуться витрати пов’язані із сплатою єдиного соціального внеску за рахунок коштів, передбачених у бюджеті Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, та виділених з Державного бюджету України для забезпечення молоді, яка здобула професійно-технічну або вищу освіту, першим робочим місцем за отриманою професією (спеціальністю);

- молодому працівнику, який уклав трудовий договір на строк не менш як три роки з підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і виду діяльності, що розташовані у сільських населених пунктах, надається житло на строк його роботи та одноразова адресна допомога у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати за рахунок коштів Державного бюджету України у порядку та за переліком професій (спеціальностей), затверджених Кабінетом Міністрів України. А у разі, якщо молодий працівник пропрацює в такому населеному пункті не менше десяти років, житло передається йому у власність;

- працівникам, трудовий договір з якими було розірвано з ініціативи роботодавця у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці, яким на день вивільнення залишилося не більше півтора року до встановленого пенсійного віку або віку, що дає право на призначення пенсії, гарантується право на достроковий вихід на пенсію, якщо вони мають страховий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком.

Під час фахового обговорення законопроектів, що підготували фахівці ФПУ, вирішено внести в них пропозиції та доповнення з боку членських організацій у термін одного робочого дня з метою покращення змісту законопроектів.

 

 

Департамент бюджетної політики та соціального захисту

Інформаційно-аналітичний центр ФПУ