На сайті Верховної Ради України з’явився текст Закону України від 02.03.2015 № 217-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/217-viii).
В стінах Парламенту він дещо змінився порівняно з законопроектом реєстр. № 2147 від 16.02.2015 – окремі видатки перерозподілено та передбачено додаткові видаткові статті, зокрема:
- 200 млн. грн. – на державну підтримку будівництва шахти №10 «Нововолинська»;
- 45 млн. грн. – на завершення реконструкції Львівського обласного перинатального центру та 19 млн. грн. – на будівництво лікувального корпусу Одеської обласної дитячої клінічної лікарні;
- 700 млн. грн. на розвиток дорожнього господарства областей української частини Карпатського єврорегіону (зокрема доріг Мукачеве – Львів, Татарів – Кам’янець-Подільський, Стрий – Мамалига);
- 300 млн. грн. – на будівництво (придбання) житла для сімей загиблих військовослужбовців, які брали безпосередню участь в АТО, а також для інвалідів І – ІІ групи з числа військовослужбовців, які брали участь у зазначеній операції, та потребують поліпшення житлових умов;
- 2,9 млрд. грн. – субвенція з держбюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування;
- 100 млн. грн. – субвенція з держбюджету місцевим бюджетам на придбання нових трамвайних вагонів вітчизняного виробництва для комунального електротранспорту;
- «плюс» 152 млн. грн. – на лікування громадян України за кордоном;
- «плюс» 50 млн. грн. – на захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в т.ч. в басейні р. Тиса у Закарпатській області (загальна сума фінансуванні з урахуванням змін – 78,4 млн. грн.).
Разом з тим, як і було передбачено законопроектом (http://www.fpsu.org.ua/napryamki-diyalnosti/sotsialnij-zakhist/7062-zmini-do-derzhbyudzhetu-2015-na-rozglyadi-parlamentu):
- майже в 6 раз збільшено видатки на надання адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, у т.ч. на оплату житлово-комунальних послуг («плюс» 2,85 млрд. грн.). Загальний обсяг коштів на ці цілі – 3,36 млрд. грн.;
- компенсація від зміни цін і тарифів для держави вартуватиме 24,4 млрд. грн. – на оплату житлово-комунальних послуг (пільги та субсидії), тобто «плюс» 12,47 млрд. грн. до раніше запланованої суми;
- 200 млн. грн. піде на погашення простроченої заборгованості із заробітної плати працівникам, що утворилася на 01.01.2015 року;
- 300 млн. грн. буде спрямовано на компенсацію відсоткової ставки для аграрного сектору (фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі шляхом здешевлення кредитів);
- 100,0 млн. грн. – субвенція з держбюджету місцевим бюджетам на часткове фінансування дитячо-юнацьких спортивних шкіл, які отримували до 2015 року підтримку Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Зменшено обсяг освітньої, медичної субвенцій та субвенції на підготовку робітничих кадрів. При цьому, корегування перших двох відбулось в обсягах більших, ніж було передбачено законопроектом.
Назва субвенції |
До змін, тис. грн. |
Після змін, тис. грн. |
Сума зменшення, млн. грн. |
Сума зменшення, яка передбачалась законопроектом, млн. грн. |
Медична * |
46 466 042,7 |
46 090 228,4 |
375,8 |
85 |
Освітня |
43 719 443,0 |
43 483 185,3 |
236,3 |
183 |
На підготовку робітничих кадрів |
5 839 080,1 |
5 824 080,1 |
15 |
15 |
* «відмінусований» обсяг субвенції перерозподілено по видаткових статтях галузі.
В черговий раз вимушені звернути увагу (http://www.fpsu.org.ua/news/61-nasha-borotba/7200-ukhvaleni-zmini-do-derzhbyudzhetu-2015-ne-peredbachayut-pidvishchennya-sotsialnikh-standartiv-ta-garantij): до грудня 2015 року лишились «замороженими» розміри прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати, мінімальної пенсії, які в умовах невпинного росту цін та тарифів виправдовують свою назву «мінімальні» (на рівні 2013 року), а то й доречніше сказати «мізерні».
Профспілки наголошують на тому, що розмір мінімальної заробітної плати несправедливо занижено на 535 грн., а мінімальної пенсії – на 275 гривень. Оскільки, за офіційними даними Мінсоцполітики України, фактичний розмір прожиткового мінімуму у цінах січня 2015 року для працездатних осіб становив 1753 грн., а для осіб, які втратили працездатність – 1224 грн. (і це при тому, що розмір прожиткового мінімуму розраховується на застарілих наборах товарів і послуг, визначених ще в 2002 році).
З метою підтримки громадян у вкрай складних поточних умовах, коли продавці не встигають міняти цінники на товари та послуги, працівник за ті ж гроші, що й у минулому році може купити вдвічі, а то й втричі менше товарів і послуг, Федерацією профспілок України розроблено законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (щодо підвищення соціальних стандартів та гарантій)».
Зазначений законопроект, в рамках співробітництва внесений до Парламенту народним депутатом України С.М. Капліним (реєстр. № 2239 від 25.02.2015), ще не розглядався Верховною Радою України. За його підтримкою ФПУ вже звернулась до депутатських фракцій Верховної Ради України «Блок Петра Порошенка» і «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» з метою забезпечення права громадян України на достатній рівень життя гарантований Конституцією України.
Департамент бюджетної політики та
соціального захисту апарату ФПУ