economics10101

 

В комітетах Верховної Ради України опрацьовується підготовлений Урядом проект Основних напрямів бюджетної політики на 2016 рік (реєстр. №2623 від 09.04.2015) (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=54761), який, після схвалення Парламентом, стане підґрунтям для формування бюджетної політики наступного року, в т.ч. проекту закону про Державний бюджет України на 2016 рік.

 

В вищезазначеному проекті стратегічного документу розвитку країни закладено продовження масштабних реформ, однак не прослідковується дієвих заходів на реалізацію визначеної Стратегією сталого розвитку «Україна-2020» мети щодо «впровадження в Україні європейських стандартів життя».

Так, підвищення основних державних соціальних гарантій планується «на основі зростання показників реального сектору економіки та індексу споживчих цін» та «з урахуванням фінансових можливостей бюджету». Чим нівелюється конституційне право громадян на достатній рівень життя та належний соціальний захист. Оскільки, вже зараз маємо катастрофічне падіння рівня життя працюючого населення та поглиблення бідності серед працівників внаслідок стрімкого знецінення заробітної плати, через замороження з 2013 року розмірів прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати, зростання цін на товари і послуги, багатократного підвищення комунальних тарифів, девальвації гривні.

Профспілки вбачають в проекті Основних напрямів бюджетної політики на 2016 рік низку загроз для соціально-економічного становища працівників, на нейтралізацію яких ФПУ направлено до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету та Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення аргументовані постатейні пропозиції та зауваження до проекту.

При цьому, ключові пропозиції профспілок до проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2016 рік наступні:

- встановити на 2016 рік величину прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних груп населення на базі оновленого порядку формування прожиткового мінімуму, який передбачає зміну співвідношення продовольчих, непродовольчих товарів та послуг відповідно до реальних показників витрат та з урахуванням потреб нормального відтворення людини, а також забезпечення механізму оперативного коригування розміру прожиткового мінімуму протягом 2016 року з урахуванням даних моніторингу прожиткового мінімуму та фактичного зростання споживчих цін і тарифів;

- удосконалити методологію визначення прожиткового мінімуму та привести його у відповідність до положень Конвенції МОП №117 про основні цілі та норми соціальної політики;

- забезпечити економічно обґрунтоване встановлення розміру мінімальної заробітної плати: з 1 січня 2016 року – на рівні фактичного прожиткового мінімуму (з урахуванням податку на доходи фізичних осіб, ЄСВ, військового збору) та інфляції за 2014-2015 роки; з 1 грудня 2016 року – на рівні фактичного прожиткового мінімуму, в складі якого вартість продуктів харчування становить 45%, з урахуванням податку на доходи фізичних осіб, ЄСВ, військового збору та інфляції за 2014-2016 роки;

- забезпечити підвищення розміру базового тарифного розряду ЄТС із системним зменшенням грошового розриву між цим показником та мінімальною заробітною платою, з метою досягнення його розміру у 2017 році законодавчо гарантованого рівня;

- досягнути мінімального розміру посадового окладу на найнижчій посаді державної служби рівня не менше двох розмірів мінімальної заробітної плати та визначених Законом України «Про державну службу» відповідних міжпосадових співвідношень;

- створити умови і вжити заходів з метою недопущення скасування та звуження державних гарантій щодо трудових, соціально-економічних прав та інтересів працівників, пенсіонерів, молоді, осіб, що навчаються;

- сприяти зайнятості та подоланню кризових явищ на ринку праці;

- визначити цільові індикатори скорочення масштабів і глибини бідності в 2016–2018 роках та покращення місця України в рейтингу ООН за індексом людського розвитку;

- встановити контрольні строки повної ратифікації Європейської соціальної хартії (переглянутої) і відповідного фінансового забезпечення зобов’язань;

- у 2016 році забезпечити виплату пенсії, у т.ч. працюючим пенсіонерам, в повному обсязі без будь-яких обмежень та утримань.

Зазначимо, що відповідні профспілкові пропозиції, в рамках проведення соціального діалогу, своєчасно надсилалися до Міністерства фінансів України та Кабінету Міністрів України, проте були проігнорованими цими структурами.

Принагідно зазначаємо, що сьогодні в Будинку Уряду відбудеться засідання Національної тристоронньої соціально-економічної ради за участю Прем’єр-міністра України А.Яценюка з обговорення питання «Про стан та перспективи соціально-економічного розвитку України на 2015-2016 роки у контексті започаткованих реформ та курсу держави на євроінтеграцію». В рамках означеного питання заплановано, зокрема, розгляд проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2016 рік.


Департамент бюджетної політики та

соціального захисту апарату ФПУ