P028201

 

7 травня ц.р. у Комітеті Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства відбулося чергове засідання Робочої групи щодо обґрунтованості підвищення цін/тарифів на енергоносії та комунальні послуги.

 

Голова Робочої групи - заступник голови Комітету Альона Бабак нагадала, що відповідно до доручення Голови Верховної Ради України необхідно було внести узгоджені пропозиції до 7 травня, але до Комітету надійшов величезний обсяг інформації, який необхідно опрацювати.

А.Бабак повідомила учасників засідання про те, що вона направила лист Голові Верховної Ради із запитом про відтермінування строку надання пропозицій робочої групи до 14 травня. За її словами, можливо пропозиції робочої групи будуть у форматі попереднього звіту і можливо потрібно ще буде час на доопрацювання.

А.Бабак нагадала, що на попередньому засіданні 30 квітня члени Робочої групи ознайомилися з матеріалами, які надійшли від Рахункової палати, Антимонопольного комітету, НАК "Нафтогаз України" з обмеженим доступом. Свої матеріали не надало Міністерство енергетики та вугільної промисловості. Лише перед початком засідання Міністерство надало такі матеріали в електронному вигляді.

До Комітету також надійшов протокол засідання Комітету з питань соціальної політики, зайнятості і пенсійного забезпечення щодо розгляду питання про запровадження програми житлових субсидій для населення і є ґрунтовний перелік пропозицій і зауважень до Міністерства соціальної політики.

А.Бабак поінформувала учасників засідання про попередні висновки, зроблені після аналізу наданих робочій групі матеріалів. На початку вона зазначила: "У нас є підстави сьогодні офіційно заявити про необхідність перегляду тарифів з метою забезпечення їх обґрунтованого визначення".

Голова Робочої групи, говорячи про тарифи на газопостачання для населення, повідомила, що станом на 7 травня 2015 року відсутній прогнозний баланс надходження та розподілу природного газу на поточний рік, який мав би бути затверджений Кабінетом Міністрів. За її словами, немає офіційно підтвердженого обсягу планового придбання газу, видобутого в Україні та імпортованого для потреб населення та даних про розмір виробничо-технологічних витрат, які мають бути складовою прогнозного балансу. А.Бабак також повідомила, що немає обґрунтування стосовно того, чому газ у підземних сховищах не використовується для потреб населення, хоча його обсяг за даними звіту за 2014 рік. становить близько 4,3 млрд. м3, що фактично становить половину обсягу, який попередньо врахований в розрахунках як імпортований (8,5 млрд. м3 передбачалося імпортувати).

А.Бабак звернула увагу на те, що немає пояснення скорочення обсягів власного видобутку газу більше як на 15% від підприємства "Укргазвидобування" в 2015р. порівняно з 2014р., як немає й обґрунтування чому не закуповується газ у інших підприємств, частка держави в статутних капіталах яких становить 50% і більше.

Стосовно отриманих матеріалів щодо тарифів на електропостачання А.Бабак повідомила, що в ході аналізу інформації, наданої Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, можна зробити висновок про те, що блоки споживання електричної енергії, визначені Національною комісією, не є обґрунтованими. "Національна комісія посилається на Постанову Кабінету Міністрів "Про затвердження соціальних норм споживання комунальних послуг" і керується тим, що саме блок споживання 100 кВт/год. електроенергії в місяць - це є соціальна норма. Якщо уважно ознайомитися з цією Постановою, то побачимо, що ця норма є лише для домогосподарств з однією особою і це є домогосподарство, яке не використовує електроенергію для електроплит. Для кожної додаткової особи в сім'ї цей соціальний норматив збільшується і не повинен перевищувати в різних випадках від 230 кВт/год. на місяць до 250 кВт/год. на місяць. Обґрунтування, яке було нам надано, нас не задовольнило, тому що є суперечність", - пояснила вона.

А.Бабак також вважає, що сьогодні є необхідність доведення до відома робочої групи інформації про розмір витрат електроенергії в мережах. Тому, що ті показники, які були надані Національною комісією робочій групі Комітету свідчать про те, що витрати в електричних мережах коливаються від 24% до 29% від енергії, яка подається. "Чому такі величезні коливання витрат в мережах за кілька останніх місяців? - запитала вона.

Голова Робочої групи, говорячи про тарифи у сфері теплопостачання, повідомила про надану інформація по 193 ліцензіатах Національної комісії підприємств теплопостачання. За її словами, для того, щоб проаналізувати цю інформацію потрібно було використовувати спеціальні методи аналізу, тому що тарифи, які були надані, це були тарифи як на теплову енергію для населення, для бюджетних підприємств та установ, а також це були тарифи на централізоване опалення і на централізоване постачання гарячої води.

А.Бабак зазначила, що попередньо можна говорити про відсутність в прозорості встановлення норм витрат тепла для потреб опалення та гарантування обґрунтованості цих показників, оскільки становлення цих норм згідно з чинним законодавством є повноваженням місцевих органів самоврядування.

Щодо інформації про тарифи на водопостачання, за словами А.Бабак було надано дуже багато матеріалів, але "складно робити такий аналіз в короткий термін, не маючи детально інформації", - наголосила вона.

У засіданні Робочої групи взяли участь народні депутати, представники Кабінету Міністрів, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, "НАК "Нафтогаз", Антимонопольного комітету, профільних асоціацій, громадських організацій, експерти.

За підсумками засідання, члени Робочої групи, заслухавши представників державних органів виконавчої влади, висловили пропозиції щодо надання додаткових матеріалів для підготовки Комітетом підсумкового документа.

 

                                                        Департамент бюджетної політики

                                                        та соціального захисту