Профспілки критично оцінюють проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо встановлення індикативної заробітної плати та стимулювання виходу з тіні обчислення та нарахування заробітних плат», внесений народним депутатом України Мартиняком С.В. (реєстр. № 3210 від 02.10.2015 р.).
Законопроектом пропонується наступне:
- ввести в законодавство поняття «індикативна заробітна плата», розмір якої розраховується залежно від розміру середньої заробітної плати у відповідній галузі економіки за попередній рік та, на думку авторів, буде відображати реальну мінімальну заробітну плату різних категорій працівників з урахуванням виду їх економічної діяльності;
- у випадку, коли заробітна плата працівника конкретного виду економічної діяльності менше розміру індикативної заробітної плати його категорії працівників у даному виді економічної діяльності, здійснювати нарахування, обчислення та сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове соціальне страхування та податку з доходів фізичних осіб виключно на базі індикативної заробітної плати;
- передбачити відповідальність роботодавця за нарахування працівнику заробітної плати нижче індикативної заробітної плати працівника відповідної категорії у відповідному виді економічної діяльності.
Підтримуючи ідею закріплення співвідношення розмірів заробітної плати працівників і керівників підприємств, СПО об’єднань профспілок категорично заперечив проти запровадження запропонованого законопроектом механізму сплати єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове соціальне страхування та податку з доходів фізичних осіб з індикативної заробітної плати виключно за рахунок працівника, тому що стягнення податків та внесків з віртуальної, а не фактично нарахованої заробітної плати, є протизаконним та призведе до зниження реальних доходів працівника (лист додається).
Водночас, законопроект не відповідає поставленим завданням і не призведе до відчутної легалізації доходів, оскільки, за профспілковими розрахунками, витрати роботодавця за запропонованим механізмом будуть значно меншими, ніж витрати у разі детінізації заробітної плати до індикативного рівня.
Враховуючи, що існуючі системи оплати праці включають, крім державної соціальної гарантії – мінімальної заробітної плати, додаткові мінімальні гарантії, які визначаються на основі системи угод, що укладаються на національному (генеральна угода), галузевому (галузева (міжгалузева) угода), територіальному (територіальна угода) та локальному (колективний договір) рівнях, запровадження індикативної заробітної плати призведе до посилення державного регулювання оплати праці та знівелює і ослабить договірне її регулювання, що є порушенням принципів соціального діалогу.
Крім того, оскільки у бюджетній сфері розрахунок заробітної плати базується на застосуванні Єдиної тарифної сітки, яка передбачає диференціацію посадових окладів з урахуванням кваліфікації та складності роботи, прийняття запропонованих норм, також, знівелює застосування тарифної системи оплати праці у бюджетних галузях.
Враховуючи зазначене, СПО об’єднань профспілок не підтримує проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо встановлення індикативної заробітної плати та стимулювання виходу з тіні обчислення та нарахування заробітних плат».
Департамент захисту соціально-економічних прав