У Верховній Раді України 11.12.2015 зареєстровано проект закону №3630 «Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні", який представлено Урядом як компромісний варіант законопроекту №3357 та оприлюдненого Міністерством фінансів України 30.11.2015 альтернативного проекту податкової реформи.
Серед позитивів законопроекту на думку профспілок є :
Податкова соціальна пільга
Підвищення граничного розміру доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу – з 1,4 прожиткового мінімуму для працездатної особи (1710 грн. у 2015 р.) до 3-х мінімальних заробітних плат (4134 грн. у 2016 р.)
ПДВ
збережено чинну ставку 7% для фармацевтичної продукції
Нерухомість
Залишено пільги щодо звільнення від оподаткування:
- для квартири/квартир незалежно від їх кількості – на 60 кв. м.;
- для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості – на 120 кв. метрів;
- для різних типів об’єктів житлової нерухомості в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток – на 180 кв. метрів.
Податок на прибуток підприємств
Ставку податку на прибуток у 2016 році збережено на рівні 18% з 2017 року заплановане зниження до 17%.
Збережено «класичну» модель оподаткування податком на прибуток, з одночасним запровадженням з 2016 року дієвого механізму для стимулювання нових інвестицій в країні – «інвестиційного податкового кредиту». Для платників податку на прибуток з’явилась можливість спрямовувати частину нарахованої суми податку на прибуток на інвестиції в нове обладнання, нове виробництво або нові технології.
Неприбуткові організації
Для неприбуткових організацій в основному збережено діючі критерії щодо статусу неприбутковості.
Позитивом в запропонованих змінах є те, що у разі ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення неприбуткової організації існуючу норму доповнено уточненням - якщо інше не передбачене законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
Негативом та загрозами в запропонованих змінах є:
Податкова соціальна пільга
Розмір податкової соціальної пільги залишається на рівні 50% мінімальної заробітної плати. Згідно діючих норм Податкового кодексу України з 01.01.2016р. розмір податкової соціальної пільги мав зрости до 100% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи.
Неприбуткові організації
Наразі для профспілок залишається невирішеною проблема норми :
- установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб;
Профспілкова сторона наполягатиме на внесенні змін до цієї норми та доповнити її уточненням - якщо інше не передбачене законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації, задля узгодження їх з нормами Конвенції Міжнародної організації праці № 87 «Про свободу асоціації та захист права на організацію» та Закону України від 15.09.1999 № 1045-XIV «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності»
Оподаткування пенсій
продовжено оподаткування пенсійних виплат, розмір яких перевищує 3 розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року (крім пенсій, призначених учасникам бойових дій у період Другої світової війни, інвалідам війни та особам, на яких поширюється чинність статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту).
Нерухомість
Збільшено ставку податку на нерухомість до 3% (діюча до 2%) мінімальної заробітної плати за 1 кв.м. площі нерухомого майна – для об’єктів житлової нерухомості. Встановлюється місцевими радами.
Таким чином, якщо раніше власники квартир більше 60 кв. м і будинків понад 120 кв. м. повинні були сплатити за кожен метр перевищення цих лімітів (60-120 квадратів) по 27,56 грн, то, у разі ухвалення Верховною Радою документа в даній редакції, -. вже по 41,34грн. Наприклад, для трикімнатної квартири в 80 кв. м максимальна сума податку зросте з 551,2 грн. до 826,8 грн.
Законопроектом також пропонується:
Податок на доходи фізичних осіб:
Впровадження єдиної ставки ПДФО на рівні у 2016 році 18%, з 2017 року 17% (чинна 15/20%).
За умови одночасного скасування ЄСВ з заробітної плати працівника (3,6%) (пропонується законопроектом №3628), загальне навантаження на заробітну плату не збільшиться. А для доходів, нижчих за 3 мінімальні заробітні плати (4131грн.) – навіть зменшиться за рахунок підвищення граничного рівня доходу для отримання податкової соціальної пільги.
Військовий збір
Залишено військовий збір – 1,5%
Дія військового збору – до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України.
Нерухомість
Запроваджено ставку 25 000 грн. в рік – додатково для квартир площею понад 300 кв.м та будинків площею понад 500 кв.м.
Транспортний податок
Ставка (за рік) - 25 000 грн. за автомобіль,
Переглянуто критерії віднесення до об’єкту оподаткування з прив’язкою до вартості та віку автомобіля: понад 1 млн. гривень, віком до 5 років (сьогодні автомобілі з об'ємом двигуна понад 3000 см. куб. віком до 5 років);
Змінено порядок адміністрування транспортного податку: перелік автомобілів вартістю понад 1 млн. грн. затверджується КМУ та розміщуватиметься на сайті Мінекономрозвитку (на базі методики, яка враховує марку, модель, рік випуску, тип та об’єм циліндрів двигуна, тип коробки передач, пробіг автомобіля);
Визначено механізм призупинення податкового обов’язку по транспортному податку на період викрадення автомобіля.
Податок на додану вартість
Загальна ставка – залишається на рівні 20% на всі внутрішні операції та 0% на експортні.
Збільшено обсяг річного обороту - обов’язкова реєстрація платником податку на додану вартість при перевищенні обсягу річного обороту – 2 млн. грн. (діюча 1 млн.грн.);
База оподаткування за принципом першої події (постачання послуг/товарів, чи оплата;
Відшкодування ПДВ - удосконалено порядок відшкодування ПДВ з бюджету, який забезпечуватиме однакові вимоги та права для всіх платників податку, з урахуванням черговості подання платниками податку заявок на відшкодування податку; запроваджено офіційну публікацію реєстру відшкодування ПДВ з відображенням у ньому даних про платника податку, заявлених до відшкодування з бюджету сум податку та стану їх відшкодування.
Спрощена система оподаткування
Встановлено обмеження щодо застосовування спрощеної системи оподаткування (групи А та В) для юридичних осіб;
Змінено вимоги до платників спрощеної системи оподаткування, групи та ставки податку:
Група А – ФОП, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно торгівлю на ринках та/або надають побутові послуги населенню і обсяг доходу яких не перевищують 300 тис.грн
Ставка податку – підвищено максимальну ставку з 10 до 20% мінімальної зарплати (розмір визначають місцеві ради)
Група В – ФОП, які мають до 10 найманих працівників та обсяг доходу – до 2 млн. гривень.
Обов’язкове застосування РРО з 01.01.2016 для тих платників, які відповідно до чинної системи відносяться до ІІ групи, для інших платників – з 01.07.2016.
Обмеження по видах діяльності: підакцизна продукція, фінансові послуги, гральний бізнес.
Ставка податку – ПДФО – 18% доходу.
Дохід визначається за :
прямим методом (Доходи – Витрати). Витрати повинні бути документально підтверджені.
непрямим методом із застосуванням коефіцієнту для обрахування Витрат (доходи – Доходи* коефіцієнт)
Перехідний період: застосування коефіцієнту до Доходу
2016 рік – 0,85; 2017 рік – 0,85; 2018 рік – 0,65; 2019 рік – 0,45
Група С – с/г товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий рік дорівнює або перевищує 75% і обсяг доходу не перевищує 2 млн.грн.
Обмеження річного обороту – 2 млн.грн.
Компенсація з місцевих бюджетів витрат платників єдиного податку на придбання реєстраторів розрахункових операцій у розмірі 75% вартості придбаних РРО.
Екологічний податок та рентна плата
Збільшено ставки рентних платежів та екологічного податку в середньому на 26%.
Запроваджена обов’язкова щорічна індексація ставок екологічного податку, ставок рентної плати, визначених в абсолютних значеннях.
Акцизний податок:
Запроваджено систему електронного адміністрування реалізації пального.
Введено акцизну накладну, як обов’язковий електронний документ, який складатиметься при здійсненні всіх операцій з реалізації пального на внутрішньому ринку.
Об’єктом оподаткування акцизним податком визначено фізичний відпуск нафтопродуктів з АЗС, що дозволить унеможливити випадки реалізації на АЗС не облікованих обсягів пального, з яких не сплачений акцизний податок;
Змінено базу оподаткування пального з кілограмів на літри приведених до температури 150С відповідно до загальноєвропейської практики.
Збільшено ставку акцизного податку у 2016 році: на алкогольні напої в 2 рази, пиво – в 2 рази; тютюнові вироби – специфічної складової на 40%, адвалорної складової з 12% до 15%, тобто на 3 відсоткові пункти.
З 2017 року щорічно поступово збільшувати до 2020 року ставки акцизного податку на алкогольні напої на 5% та тютюнові вироби на 7%. Це збільшення пропонується застосовувати додатково до щорічної індексації ставок податку відповідно до індексу споживчих цін.
Штрафи
Збільшено вдвічі розмір штрафу за неподання або несвоєчасне подання податкової звітності або невиконання вимог щодо внесення змін до податкової звітності:
340 гривень, за кожне таке неподання або несвоєчасне подання (діюча норма 170 грн.);
2040 гривень за ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення (діюча норма 1020 грн.).
Департамент захисту соціально-економічних
прав апарату ФПУ