ПОД

 

З 1 січня 2016 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» від 24.12.2015 р. №909-VIII, яким запроваджено наступні нововведення:

  • щодо податку на доходи фізичних осіб

- встановлено єдину базову ставку у розмірі 18% (замість двох діючих ставок 15% та 20%); це означатиме відміну обов’язкового подання декларації про доходи і майно у випадку отримання доходів в розмірі понад 120 мінімальних заробітних плат одночасно від декількох роботодавців; 

- залишено ставку у розмірі 5% для дивідендів по акціях та корпоративних правах, нарахованих резидентами - платниками податку на прибуток підприємств;

- встановлено ставку у розмірі 18% на інші пасивні доходи, в тому числі проценти за депозитами;

- звільнено від оподаткування суми коштів, наданих платнику податку міжнародною фінансовою організацією у зв‘язку із здійсненням заходів щодо енергоефективності та енергозбереження;

звільнено від оподаткування суму, прощену (анульовану) кредитором за кредитами в іноземній валюті, що отримані на придбання єдиного житла (іпотечні кредити).

  • щодо податкової соціальної пільги

- розмір податкової соціальної пільги встановлено на рівні 50% мінімальної заробітної плати (з 01.01.2016 р. - 689 грн.); скасовано норму про поетапне збільшення розміру пільги до 100% прожиткового мінімуму для працездатної особи, як це передбачалося в базовій редакції Податкового кодексу України;

- залишено діючу норму щодо граничного розміру доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу (1,4 прожиткового мінімуму для працездатної особи, тобто до 1930 грн. у 2016 р.)

  • щодо податкової знижки

збережено право платника на податкову знижку відповідно до діючих норм Податкового кодексу України.

  • щодо оподаткування пенсій

продовжено оподаткування пенсійних виплат, розмір яких перевищує 3 розміри мінімальної заробітної плати (з 1 січня 2016 р. - 4 134 грн.), ставка податку становить 15 відсотків бази оподаткування щодо перевищенняподаткування не застосовується до пенсій, призначених учасникам бойових дій у період Другої світової війни, інвалідам війни та особам, на яких поширюється чинність статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (сім’ї загиблих і померлих інвалідів війни та ін.);

  • щодо військового збору

продовжено дію на 2016 рік, збір сплачуватиметься у попередньому порядку;

  • щодо податку на нерухоме майно

- збільшено граничні ставки податку для нерухомого майна з 2% до 3% розміру мінімальної заробітної плати за 1 кв. метр загальної площі житлової та нежитлової нерухомості;

- встановлено додаткову ставку податку в розмірі 25 тис. грн. для таких об’єктів нерухомості: квартири площею понад 300 кв.м, будинки – понад 500 кв.м.;

- залишено пільги щодо звільнення від оподаткування для квартири/квартир незалежно від їх кількості – на 60 кв. м., для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості – на 120 кв. метрів;

  • щодо транспортного податку

- залишено ставку податку – 25 тис. грн. в рік;

- змінено ідеологію справляння податку: об'єкт оподаткування автомобілі вартістю понад 750 МЗП (у 2016 році – 1,03 млн. грн.) та віком до 5 років (сьогодні автомобілі з об'ємом двигуна понад 3000 см. куб. віком до 5 років);

- визначено об'єкт оподаткування: середньоринкова вартість, враховуючи марку, модель, рік випуску, тип та об’єм циліндрів двигуна, тип коробки передач, пробіг автомобіля (сьогодні не враховується);

- середньоринкова вартість автомобілів, визначатиметься за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та публікуватиметься на веб-сайті Мінекономрозвитку;

- визначено механізм справляння транспортного податку на період викрадення автомобіля.

  • щодо неприбуткових організацій

для неприбуткових організацій в основному збережено діючі критерії щодо статусу неприбутковості.

Неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація, що одночасно відповідає низці вимог, серед яких, зокрема, наявність в установчих документах:

- заборони розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління, інших пов’язаних з ними осіб;

- передбачення передачі активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).Положення цього підпункту не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків;

Профспілкова сторона наполягала на внесенні змін до цих вимог задля узгодження їх з положеннями Конвенції Міжнародної організації праці № 87 «Про свободу асоціації та захист права на організацію» та Закону України від 15.09.1999 № 1045-XIV «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».

Неодноразові звернення профспілок до Державної фіскальної служби України, Міністерства фінансів України та парламентських комітетів щодо необхідності врегулювання зазначених вимог не мали позитивного результату.

З метою забезпечення дотримання міжнародного та національного законодавства стосовно безперешкодної діяльності профспілок, як неприбуткових організацій, СПО об’єднань профспілок 22.12.2015р. звернувся до депутатських фракцій партії «Блок Петра Порошенка», політичної партії «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина», політичної партії  "Об'єднання  "САМОПОМІЧ" для врегулювання питань, що стосуються визначення критеріїв неприбутковості для профспілок.

  • щодо податку на додану вартість

- збережено чинні ставки 20% на всі внутрішні операції, 0% на експортні операції, 7% для фармацевтичної продукції;

- удосконалено порядок відшкодування ПДВ з бюджету;

- передбачено формування двох реєстрів на відшкодування ПДВ, перший – для тих, хто відповідає критеріям автоматичного відшкодування ПДВ, в кого експортна складова складає більше 40%, другий – для всіх інших;

- повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюватиметься в хронологічному порядку, відповідно до черговості внесення заяв до кожного відповідного Реєстру. У них будуть дані про платника податку, заявлену ним суму до відшкодування з бюджету та стан її відшкодування.

Реєстри запрацюють з 1 лютого 2016 року

  • щодо оподаткування ПДВ у сільському господарстві

-         змінено перерозподіл сум ПДВ для сільгоспвиробника:

за операціями із зерновими і технічними культурами - 85% до держбюджету, 15% залишається у розпорядженні сільгоспвиробника;

за операціями з продукцією тваринництва - 20% до держбюджету, 80% залишається у розпорядженні сільгоспвиробника;

за іншими операціями з сільськогосподарськими товарами/ послугами - 50% до державного бюджету, 50% залишається у розпорядженні сільгоспвиробника;

- відновлено право на відшкодування ПДВ для усіх експортерів зернових та технічних культур.

  • щодо податку на прибуток підприємств

- збережено чинну ставку – 18%;

- скасовано сплату авансових внесків з податку на прибуток;

- запроваджено квартальний звітний період з податку на прибуток для підприємств, у яких річний дохід від будь-якої діяльності перевищує 20 млн. грн.

  • щодо акцизного податку

- запроваджено систему електронного адміністрування реалізації пального;

- введено акцизну накладну, як обов'язкового електронного документу, який складатиметься при здійсненні всіх операцій з реалізації пального на внутрішньому ринку (з 1 березня 2016 р. діятиме перехідний період для такого нововведення, з 1 квітня 2016 р. акцизні накладні функціонуватимуть повноцінно);

- змінено одиницю виміру пального з кілограмів на літри, приведених до температури 150С, для яких встановлено ставки акцизного податку (загальноєвропейська практика);

- не змінено ставку акцизного податку для натуральних виноградних вин – 0,01 грн. за 1 літр;

- збільшено ставки акцизного податку на 2016 рік у півтора-два рази на:

пиво - 2,48 грн./л (з 1,24),

кріплені вина - 7,16 (3,58),

шампанське - 10,40 (5,20),

вермути - 7,16 (3,58),

інші зброджені напої - 105,80 за 1 літр 100-відсоткового спитру (70,53),

- збільшено на 40% специфічні ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну;

- залишено адвалорну ставку акцизного податку на рівні 12%.

  • щодо спрощеної системи оподаткування

- не змінено критерії перебування на спрощеній системі для платників єдиного податку першої та другої групи, як і річний обсяг доходу - 300 тис. і 1,5 млн. грн. відповідно;

- зменшено для платників третьої групи річний обсяг доходу з 20 млн. гривень до 5 млн. гривень;

- збільшено ставки для платників третьої групи: з 2 до 3% (для платників ПДВ) - та з 4 до 5% (для неплатників ПДВ);

- збільшено ставки для платників четвертої групи, з одного гектара сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду:

  • з 0,45 до 0,81% від бази оподаткування для ріллі, сіножатей і пасовищ;
  • з 0,27 до 0,49% для ріллі, сіножатей і пасовищ, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях;
  • з 0,27 до 0,49% для багаторічних насаджень;
  • із 0,09 до 0,16% для багаторічних насаджень, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях;
  • з 1,35 до 2,43% для земель водного фонду;
  • з 3 до 5,4% для ріллі, сіножатей і пасовищ, що перебувають у власності сільськогосподарських товаровиробників або надані їм у користування, у тому числі на умовах оренди.
  • щодо рентної плати

- знижено ставки рентної плати за видобуток газу:

  • природного газу, видобутого з покладів до 5000 м, - з 70 до 29%;
  • з покладів, які повністю або частково залягають на глибині до 5000 м, - з 55 до 29%;
  • з покладів, які повністю залягають на глибині понад 5000 м, - з 28 до 14%;

-         запроваджено рентну плату за видобуток бурштину - 25%;

-         збільшено ставки рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України;

-         збільшено ставки рентної плати за спеціальне використання води;

-         збільшено ставки рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів.

 

  • щодо ЄСВ

- виключено норми щодо визначення розміру єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування для страхувальників, які використовують найману працю, залежно від класу професійного ризику виробництва, встановленого відповідно до законодавства;

- знижено розмір єдиного соціального внеску вдвічі – до 22 відсотків від бази нарахування;

- збільшено максимальну величину бази нарахування єдиного внеску - максимальну суму доходу застрахованої особи на місяць, з сімнадцяти до двадцяти п’яти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом, на яку нараховується єдиний внесок;

- скасовано утримання єдиного соціального внеску із зарплати працівника.

 

 

Департамент захисту соціально-економічних прав;

Управління соціального страхування і пенсійного забезпечення