21 січня ц.р. представники членських організацій ФПУ та фахівці апарату зібралися для обговорення проекту Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій.
На початку засідання керівник Департаменту захисту соціально-економічних прав Л.Остапенко поінформувала колег про останні податкові ініціативи Уряду та парламенту, позицію профспілок з цих питань, а також про дії ФПУ з відстоювання прав та інтересів членів профспілок та профспілкових організацій при реформуванні податкової системи України.
Увагу присутніх було закцентовано на підтримці Мінфіном профспілкових вимог щодо встановлення неоподаткованого мінімуму доходів громадян на рівні прожиткового мінімуму для всіх, що було відображено в презентованому Мінфіном проекті податкової реформи та, на жаль, не реалізовано в прийнятому парламентом законі №909 від 24.12.2015 р.
Також було зазначено про низку звернень ФПУ до ДФС України, Мінфіну, Комітетів ВРУ з питань податкової та митної політики та з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, депутатських фракцій партії «Блок Петра Порошенка», політичної партії «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина», політичної партії "Об'єднання "САМОПОМІЧ" щодо необхідності приведення окремих положень Податкового кодексу (щодо критеріїв неприбутковості) у відповідність до норм Конвенції Міжнародної організації праці № 87 «Про свободу асоціації та захист права на організацію» та Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».
Інформуючи про проект постанови КМУ «Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру» гол. спеціаліст Департаменту захисту соціально-економічних прав Т.Юрченко зазначила, що проект постанови розроблений ДФСУ відповідно до норм п. 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, зміни до якого були внесені Законом України від 17.07.2015 № 652-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій».
Згідно запропонованого проекту протягом 6 місяців після його прийняття податкові органи мають направити письмові запити до неприбуткових організацій, внесених до Реєстру неприбуткових установ та організацій про надання у місячний термін з дня отримання запиту відповіді щодо відповідності неприбуткової організації вимогам пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України та належним чином завірених копій установчих документів організації.
У разі неподання таких документів протягом одного місяця неприбуткова організація може бути виключена контролюючим органом з Реєстру з 1 січня 2017 року.
Також виключенню з Реєстру підлягатимуть неприбуткові установи та організації, які не приведуть свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.
Для внесення до Реєстру неприбуткова організація повинна надати контролюючому органу наступні документи:
1). реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 до цього Порядку;
2). належним чином завірені копії установчих документів.
Проектом Порядку передбачається присвоєння професійним спілкам, їх об’єднанням та організаціям профспілок ознаки неприбутковості 0044 (замість 0016).
Контролюючий орган має розглянути надані документи протягом 14 днів та прийняти Рішення про внесення, повторне внесення або відмову у внесенні неприбуткової організації до Реєстру. При цьому відмова організації у включенні до Реєстру може бути у разі:
- подання організацією неповного комплекту документів;
- невідповідності неприбуткової організації вимогам, визначеним п.п. 133.4.1 п.133.4 ст. 133 ПКУ.
Обговорюючи проект документу, учасники дискусії висловили низку зауважень до нього, зокрема щодо невідповідності окремих його норм положенням Податкового кодексу. Так, п.9 проекту Порядку містить вимогу про наявність в установчих документах норми про використання доходів неприбуткової організації виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. Наразі п. 133.4.1 ст. 133 Податкового кодексу (який містить критерії неприбутковості) не вимагає такої норми в установчих документах.
Було запропоновано також доповнити проект Порядку діючою нормою (п.3 Розділу ІІІ Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій) про не справляння будь-якої плати за перереєстрацію неприбуткової організації у випадках, передбачених законом (адже саме з цих підстав відбуватиметься перереєстрація всіх неприбуткових організацій).
Крім того, враховуючи неузгодженість положень Податкового кодексу України та Закону про профспілки щодо порядку використання коштів та майна у разі припинення організації (ліквідації, поділу, злиття, приєднання або перетворення) та необхідність наявності зазначеної норми в установчих документах профспілкові експерти запропонували звернутися за відповідним роз’ясненням до Міністерства юстиції України.
Департамент захисту соціально-економічних
прав апарату ФПУ