9 лютого 2016 року у приміщенні Київської міської ради профспілок відбувся семінар на тему: «Соціальний захист. Законодавчі зміни у пільгах та порядок їх надання малозахищеним верстам населення у 2016 році».
Позаминулий, 2014 рік, ознаменувався початком тотального зупинення Верховною Радою України дії окремих законодавчих актів щодо надання пільг окремим категорія громадян (інвалідам війни, дітям війни, особам з особливими та трудовими заслугами перед Батьківщиною, чорнобильцям, жертвам нацистських переслідувань, одиноким матерям тощо).
Протягом 2014-2015 років до 59 Законів України, у тому числі до Кодексу законів про працю України, внесено зміни та доповнення, яким обмежено чи скасовано низку пільг, гарантій, компенсацій окремим категоріям громадян.
З 1 січня 2016 року частина пільг фінансується, згідно змін у законодавстві, за рахунок місцевих бюджетів.
Враховуючи чисельні законодавчі зміни у соціальному захисті, Федерацією профспілок України та Київською міською радою профспілок за участі представників Міністерства соціальної політики України та Департаменту соціальної політики Київської міськдержадміністрації було проведено семінар з найактуальніших питань, з яким зверталися спілчани, а саме: надання допомоги на дітей одиноким матерям та тимчасової допомоги на дітей, батьки яких ухиляються від сплати аліментів; надання пільг на житлово-комунальні послуги, послуги зв’язку; компенсаційні виплати за пільгове перевезення громадян, а також актуальні пільги киян.
Щодо надання допомоги на дітей одиноким матерям та тимчасової допомоги на дітей, батьки яких ухиляються від сплати аліментів.
Згідно чинного законодавства України (ст. 18-1 Закону України "Про державну допомогу сім’ям з дітьми") одинокою матір’ю є жінка, у свідоцтві про народження дитини якої або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку, відсутній запис про батька або запис про батька проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері дитини.
Після надання документів, які доводять, що жінка є одинокою матір’ю (витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини та довідка про народження дитини), вона повинна звернутися до органів праці та соціального захисту населення по місцю реєстрації.
За інформацією заступника начальника управління пільг, державної та регіональної допомоги – начальника відділу соціальних гарантій КМДА В.В.Шицької «У 2016 році змін зазнав саме порядок обчислення розміру допомоги на дитину. Оскільки нововедення полягають в тому, що подальші виплати призначатимуться з урахуванням доходів усіх членів сім’ї за минулі шість місяців відповідно до постанови Кабінетом Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 25.12.15 № 1181, на практиці ж це означає, що деякі сім’ї втратять державну допомогу, а для інших вона навіть зросте. Під відмову потрапляють в основному працюючі матері, які мають високий дохід (за розрахунками, затвердженими Кабміном). Визначити, чи отримає сім’я державну допомогу і в якому розмірі, можна за допомогою формули, запропонованої Міністерством соціальної політики».
Довідково:
Скасовано граничний розмір допомоги на дітей одиноким матерям одночасно збільшено удвічі відсотковий розмір прожиткового мінімуму, який застосовується для обрахування обсягу цієї допомоги, що фактично означає звуження кола її отримувачів та реальне зменшення її суми. До прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо стабілізації фінансового стану держави та удосконалення окремих положень соціальної політики)» від 24.12.2015 р. №911-VIII цей розмір становив не менше ніж 30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.
Також, скасовано граничний обсяг тимчасової державної допомоги на утримання дитини та запроваджено ручне управління визначення розміру цієї допомоги Кабінетом Міністрів України. Раніше ця допомога повинна була бути не меншою ніж 30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.
СПО об’єднань профспілок заперечував проти прийняття цих змін і надсилав до законопроекту (реєстр. № 3628) свої зауваження до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення.
Так, відповідно до внесених змін, тимчасова допомога на дітей батьки, яких ухиляються від сплати аліментів надається у розмірі, що дорівнює різниці між 50% розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців. Максимальний розмір такої допомоги становить:
на дитину до 6 років – 583,5 грн.;
на дитину від 6 до 18 років – 727,5 грн.;
Допомога на дітей одиноким матерям надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100% розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців. Максимальний розмір такої допомоги становить:
на дитину до 6 років – 1167 грн;
на дитину від 6 до 18 років – 1455 грн;
на дитину від 18 до 23 років – 1378 грн (за умови навчання).
Особливістю в наданні допомоги на дітей одиноким матерям та тимчасової допомоги дітям батьки, яких ухиляються від сплати аліментів є те, що якщо батьки отримували допомогу на дітей одиноким матерям та тимчасову допомогу дітям, батьки яких ухиляється від сплати аліментів у визначеному гарантованому розмірі (без врахування доходу сім'ї), їм надано право на отримання зазначених допомог з 1 січня 2016 року, за умови їх звернення до органу соціального захисту населення у періоді з січня по березень 2016 року.
Одинокі батьки повинні в управлінні соціального захисту населення подати заяву та заповнити декларацію про доходи та майновий стан осіб, що звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім’ї) за 6 місяців (липень-грудень 2015 року).
Допомога надається, у випадку якщо є різниця між середньомісячним доходом сім'ї та прожитковим мінімумом для дитини, тобто по суті допомога залежить від доходів родини за шість місяців перед зверненням до органу соціального захисту населення.
Щодо надання пільг та субсидій на житлово-комунальні послуги
Зміни у наданні пільг на житлово-комунальні послуги
За інформацією заступника начальника управління пільг, державної та регіональної допомоги – начальник відділу пільг та розрахунків за житлово-комунальні послуги Н.М. Литвин, значних змін зазнав механізм реалізації права на отримання пільг з оплати за житлово-комунальні послуги, який залежить від середньомісячного сукупного доходу сім’ї осіб, які мають право на пільги згідно із законодавчими актами («Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні», «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», «Про жертви нацистських переслідувань», «Про соціальний захист дітей війни», «Про охорону дитинства» тощо.
З 1 липня 2015 року відповідно до Постанови КМУ від 4 червня 2015 р. N 389 «Про затвердження Порядку надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім’ї», пільги надаються за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам за умови, що середньомісячний сукупний дохід сім’ї пільговика в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу (1930 грн. для розрахунку пільг у 2016 році).
Пільговик має право на отримання пільг протягом шести місяців з місяця визначення його права. Якщо таке право визначено у липні-вересні 2015 року, то пільга буде діяти протягом шести місяців починаючи з 1 липня 2015 року.
Якщо за розмірами доходу родина не підпадає під категорію пільговика, то вона може звернутися за отриманням іншого виду пільги – житлової субсидії.
Надання житлових субсидій
За роз’ясненнями заступника Директора департаменту-начальник відділу адресного надання пільг, компенсацій та житлових субсидій Мінсоцполітики України, Т.Г. Голубенко «Право на призначення субсидії мають сім’ї, у яких розмір плати за житлово-комунальні послуги у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами з урахуванням пільг, які надаються відповідно до законодавства, більше визначеного Кабінетом Міністрів України обов’язкового відсотка платежу».
Розмір обов’язкового платежу визначається для кожного домогосподарства індивідуально в залежності від сукупного доходу.
Довідково:
Як приклад, обчислення розміру обов’язкового платежу:
Спочатку необхідно визначити середньомісячний сукупний дохід сім’ї за попередній календарний рік або 3 місяці перед місяцем звернення. Для пенсіонерів за останній місяць перед місяцем звернення. Далі визначити дохід на одну особу шляхом поділу середньомісячного сукупного доходу на кількість членів домогосподарства. Відповідний результат поділити на розмір прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць (з 01.01.2016 р. – 1330 грн.), тобто визначити співвідношення середньодушового доходу родини до розміру прожиткового мінімуму на одну особу;
Отриманий результат поділити на 2, а потім помножити на 15%, і таким чином визначити відсоток обов’язкової плати за житлово-комунальні послуги.
У разі звернення за призначенням субсидії у І кварталі – доходи враховуються за перші три квартали попереднього року. У разі звернення в інший період – доходи за попередній календарний рік.
Щодо пільгового проїзду в міському пасажирському транспорті для киян
Законом України “Про Державний бюджет України на 2016 рік” не передбачено субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг з послуг зв’язку та компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян, за рахунок якої фінансуються зазначені видатки.
За інформацією Н.М. Литвин: «Ненадання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам є вкрай суперечливим питанням, оскільки статтею 91 Бюджетного кодексу України передбачено, що компенсація за пільговий проїзд може здійснюватися з місцевих бюджетів. Відповідна норма закріплена у ст.102 Бюджетного кодексу України згідно з якою передбачено, що за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту, в частині надання пільг з послуг зв'язку, інших передбачених законодавством пільг, надаються пільги на проїзд автомобільним транспортом окремим категоріям громадян.
Київська міська державна адміністрація звернулася за відповідними роз’ясненнями щодо цього питання.
З 1 червня 2015 року втратили право безоплатного проїзду в міському пасажирському транспорті окремі категорії громадян, а саме учасники війни, члени сім'ї загиблого (померлого) ветерана війни, особи з особливими заслугами перед Батьківщиною, ветерани праці, особи з особливими трудовими заслугами, жертви нацистських переслідувань, діти війни.
Разом з цим, постановами Кабінету Міністрів України від 17.05.1993 № 354 «Про безоплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування» і від 16.08.1994 № 555 «Про поширення чинності постанови Кабінету Міністрів України від 17 травня 1993 р. № 354» передбачено право пенсіонерів за віком і інвалідів на безоплатний проїзд на міському пасажирському транспорті загального користування (крім метрополітену і таксі) та приміських маршрутах.
Таким чином, вищезазначені категорії громадян з 1 червня 2015 р. і надалі користуються правом на безоплатний проїзд у міському та приміському транспорті відповідно до зазначених урядових рішень як пенсіонери за віком або інваліди.
Крім того, 28 травня 2015 року Київською міською радою прийнято рішення «Про затвердження міської цільової програми» Турбота. Назустріч киянам» на 2011-2015 роки (набрало чинності 04.06.2015), яким врегульоване питання безоплатного проїзду в Київському метрополітені та наземному транспорті загального користування, який працює у звичайному режимі руху міста Києва.
Право безоплатного проїзду в Київському метрополітені передбачено громадянам України, які зареєстровані в м. Києві та особам взятим на облік осіб, як переміщені з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, які належать до таких категорій:
- пенсіонери;
- інваліди ІІІ групи;
- учасники війни;
- члени сім'ї загиблого (померлого) ветерана війни;
- особи, які мають особливі та трудові заслуги перед Батьківщиною;
- непрацюючі працездатні особи, які здійснюють догляд за інвалідом І групи, дитиною-інвалідом або престарілим, який досяг 80- річного віку;
- соціальні працівники;
- соціальні робітники;
- фахівці із соціальної роботи комунальних установ/закладів соціального захисту населення;
- державні соціальні інспектори;
- патронажні сестри міського Товариства Червоного Хреста;
- перекладачі жестової мови Київської організації УТОГ;
- батьки багатодітної сім‘ї;
- особи, які не мають право на пенсію в розумінні Закону України "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам".
Право безоплатного проїзду в наземному транспорті передбачено громадянам України, які зареєстровані в місті Києві та особам, взятим на облік осіб які переміщені з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, які належать до таких категорій:
- пенсіонери за віком і інваліди;
- особи, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною;
- особи, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною;
- непрацюючі працездатні особи, які здійснюють догляд за інвалідом І групи, дитиною-інвалідом або за престарілим, який досяг 80-річного віку;
- соціальні працівники,
- соціальні робітники,
- фахівці із соціальної роботи комунальних установ/закладів соціального захисту населення
- державні соціальні інспектори;
- патронажні сестри міського Товариства Червоного Хреста;
- перекладачі жестової мови Київської організації УТОГ;
- учасники війни, які не є пенсіонерами за віком;
- члени сім'ї загиблого (померлого) ветерана війни, які не є пенсіонерами за віком;
- батьки багатодітної сім'ї.
З 01січня 2016 року - право безоплатного проїзду для зазначених категорій громадян здійснюється на підставі «Картки киянина».
Право пільгового проїзду залишається без змін для таких категорій громадян:
- учасники бойових дій;
- інваліди війни;
- реабілітовані особи;
- ветерани військової служби, органів внутрішніх справ, державної пожежної охорони, державної кримінально-виконавчої служби, служби цивільного захисту, державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України;
- інваліди військової служби;
- батьки військовослужбовця, який загинув (помер) або пропав безвісти під час проходження військової служби;
- особи, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи І категорії та ІІ категорії – ліквідатори;
- діти-інваліди Чорнобильської катастрофи;
- діти з багатодітної сім'ї.
14 травня 2015 року Київською міською радою прийнято рішення № 454/1318 (набрало чинності 05.06.2015), яким передбачено зміни до рішення Київської міської ради від 09 жовтня 2014 року № 271/271 «Про надання додаткових гарантій учасникам антитерористичної операції та членам їх сімей» в частині забезпечення киян-учасників антитерористичної операції, які брали (беруть) участь у проведені антитерористичної операції, проїзними квитками на всі види комунального пасажирського транспорту (крім таксі, транспортних засобів, що працюють в режимі маршрутного таксі та міської електрички) міста Києва у разі якщо пільга щодо забезпечення проїзними квитками або безкоштовний проїзд всіма видами комунального пасажирського транспорту загального користування не встановлена їм чинним законодавством України чи рішеннями Київської міської ради.
Право безоплатного проїзду всіма видами комунального пасажирського транспорту за рахунок місцевого бюджету не надано: працівникам міліції, працівникам податкової міліції, працівникам Служби безпеки України, військовослужбовцям Управління державної охорони України, оскільки втратило чинність рішення Київської міської ради від 27.11.2008 № 642/642.
Департамент захисту соціально-економічних прав