Підраховано касові видатки державного бюджету України на фінансування субвенцій місцевим бюджетам за І квартал 2016 року.
Попередні роки Держказначейство щомісячно на запит ФПУ надавало інформацію щодо фактичного перерахування з держбюджету місцевим бюджетам медичної та освітньої субвенції, субвенції на підготовку робітничих кадрів, а також відповідної субвенції для забезпечення компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян та інших передбачених законодавством пільг.
Наразі в рамках публічності використання бюджетних коштів відповідна інформація розміщується на сайті Державної казначейської служби України.
Зупинимось на окремих міжбюджетних трансфертах.
тис. грн
НАЗВА ТРАНСФЕРТУ |
Передбачено розписом на 2016 рік |
Касові видатки державного бюджету |
Відхилення |
||
Всього |
на січень-березень |
Всього |
березень |
||
Освітня субвенція |
44 783 977,2 |
9 792 544,4 |
9 397 738,9 |
3 133 585,4 |
394 805,5 |
Медична субвенція |
44 316 586,2 |
10 375 343,2 |
10 169 718,0 |
3 459 686,3 |
205 625,2 |
Субвенція на медикаменти для швидкої медичної допомоги |
137 992,3 |
26 469,3 |
0,0 |
0,0 |
26 469,3 |
Субвенція на реформування регіонал. систем охорони здоров'я |
179 715,4 |
47 546,8 |
22 897,6 |
22 897,6 |
24 649,2 |
Держбюджетом-2016 передбачено загальний обсяг освітньої субвенції у сумі майже 44,8 млрд гривень. При цьому, відповідно до вимог статті 103-2 Бюджетного кодексу України у складі зазначеної субвенції передбачається резерв коштів, обсяг якого не може перевищувати 1 % загального обсягу субвенції, тобто 447 839,77 тис. гривень. Натомість резерв освітньої субвенції Держбюджетом-2016 передбачено у сумі 2,02 млрд гривень (більш як 4,5 % загального обсягу субвенції), а виконання бюджетного розпису по розподілу освітньої субвенції за підсумками І кварталу 2016 року становить лише 95,97% (відхилення – майже 395 млн грн).
Примітка: У профспілкових пропозиціях стосовно внесення змін до Держбюджету-2016 звернуто увагу Кабінету Міністрів України, парламентських фракцій та Комітетів Верховної Ради України з питань бюджету та з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення на необхідність збільшити обсяги освітньої субвенції кожному місцевому бюджету відповідної адміністративно-територіальної одиниці за рахунок нерозподіленого резерву освітньої субвенції.
Медична субвенція передбачена у Держбюджетом-2016 у обсязі на 4,2% менше, ніж у 2015 році. Виконання бюджетного розпису по розподілу медичної субвенції за підсумками І кварталу 2016 року становить лише 98,02 % (відхилення – більше 205,6 млн грн). А от субвенція на медикаменти для швидкої медичної допомоги, за даними Держказначейства, за всі три місяці поточного року так і не була профінансована.
Примітка: У профспілкових пропозиціях стосовно внесення змін до Держбюджету-2016 звернуто увагу Кабінету Міністрів України, парламентських фракцій та комітетів (з питань бюджету та з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення) на необхідність передбачити обсяг медичної субвенції на 2016 рік у розмірі 51 718 265 тис. грн, взявши за основу обсяг субвенції на 2015 рік із збільшенням його на прогнозований рівень інфляції 12%.
З 2016 року профтехосвіту позбавлено фінансування з Державного бюджету. Субвенції на підготовку робітничих кадрів у 2016 році не передбачено через зміни до Бюджетного кодексу України (Закон реєстр. № 914 від 24.12.2015). Проблему фінансування профтехосвіти мали розв’язати законопроекти реєстр. № 3830-3 та № 3831-2 від 29.01.2016, щодо яких Президент України застосував право вето.
Не передбачено Держбюджетом-2016 й субвенції на надання пільг з послуг зв’язку, інших передбачених законодавством пільг (крім пільг на одержання ліків, зубопротезування, оплату електроенергії, природного і скрапленого газу на побутові потреби, твердого та рідкого пічного побутового палива, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот) на компенсацію втрати частини доходів у зв’язку з відміною податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів та відповідним збільшенням ставок акцизного податку з пального і на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян. У 2015 році на ці цілі було закладено 1 987 833,2 тис. гривень.
Законопроектом реєстр. № 4024 від 04.02.2016 пропонувалось спрямувати 1 917 833,2 тис. грн на фінансування у 2016 році зазначеної вище субвенції за рахунок частини субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг. Проте, Президент України ветував зазначений законопроект, аргументуючи своє рішення наступним:
- 1)перерозподіл створює ризик недофінансування субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг, оскільки через передбачене в 2016 році підвищення тарифів на послуги ЖКГ економія по вказаній субвенції не очікується;
- 2)існуюча система відшкодування витрат за пільговий проїзд окремих категорій громадян в умовах відсутності механізму обліку пільгових перевезень, будь-яких обмежень за кількістю, відстані і напрямків поїздок не є ефективною, не дозволяє контролювати облік пільгових перевезень (кількість пільговиків, які фактично користуються транспортом, вид транспорту, кількість поїздок і т.д.).
Департамент захисту соціально-економічних прав