Згідно з рішенням Комітету постійних представників між Європейським Парламентом та Радою Європи досягнуто домовленості стосовно перегляду правил, якими регулюються державні закупівлі. Відповідно до досягнутої домовленості, яка має бути офіційно підтверджена голосуванням в Європарламенті, переглянута система у сфері державних закупівель передбачатиме наявність обов’язкового соціального параграфа, який, зокрема, гарантуватиме дотримання трудового законодавства та колективних договорів на робочих місцях.
Загалом, в країнах ЄС набуває все більшого поширення включення соціальних положень до контрактів про державні закупівлі робіт, товарів та послуг. Розвиток так званих «соціально-відповідальних державних закупівель» включає в себе широкий спектр питань, зокрема:
- зайнятість (розвиток молодіжної зайнятості, досягнення гендерного балансу, працевлаштування для літніх працівників);
- гідна праця (гідна оплата праці, забезпечення охорони праці, підвищення кваліфікації, соціальна захищеність);
- відповідність соціальним і трудовим нормам (відповідність договорів положенням галузевих угод, національному законодавству та законодавству ЄС, відповідність положенням про охорону праці, протидія всім видам дискримінації);
- соціальна рівність (рівний доступ до участі у тендерах компаній, що використовують працю етнічних меншин, сприяння зайнятості інвалідів);
- доступність (обов’язкове технічне забезпечення доступу до робочих місць, установ громадського обслуговування, громадського транспорту, державним установам, товарів та послуг сфери інформаційно-комп’ютерних технологій);
- соціальна відповідальність корпорацій (співпраця з підрядчиками, які дотримуються принципів корпоративної відповідальності);
- захист від порушень прав людини та заохочення до дотримання прав людини.
За даними доповіді Єврокомісії «Про вплив та ефективність законодавства ЄС в державних закупівлях робіт, товарів та послуг» 49% опитаних країн ЄС підтверджують наявність соціальних пунктів в тендерній документації; 26% - включають їх іноді; 14% - включають регулярно і 9% - в максимально можливій мірі. Найбільш такі пункти поширені в тендерній документації у Великобританії (80%), Нідерландах (70%) і Норвегії (близько 70%). Рідше такі пункти потрапляють в тендерну документацію в Польщі і Словенії (менше 30%).
Найбільш поширеними положеннями тендерної документації є розвиток можливостей працевлаштування та просування ідей гідної праці, які містяться в 32% тендерної документації. При цьому, не дивлячись на можливе збільшення загальної вартості контракту, підтримка ідеї наявності соціальних положень при проведенні тендера є досить поширеною в Європі. Так, на Кіпрі суспільна підтримка є найбільшою і складає 98%, в Португалії є найменшою і складає 80%.
Ураховуючи те, що Україна цілеспрямовано реалізує курс на євроінтеграцію, та беручи до уваги необхідність гармонізації національного законодавства з європейським правом, керівництво ФПУ звернулося до Мінекономрозвитку та Мінсоцполітики з пропозицією стосовно спільного напрацювання аналогічних законодавчих ініціатив у сфері державних закупівель.
Департамент виробничої політики та
колективно-договірного регулювання