19 грудня 2023 р. Європейська рада та Європейський парламент досягли попередньої угоди щодо реформування структури ринку електроенергії ЄС (EMD). Реформа має на меті зробити ціни на електроенергію менш залежними від нестабільних цін на викопне паливо, захистити споживачів від стрибків цін, прискорити впровадження відновлюваних джерел енергії та покращити захист споживачів.
Хоча коаліція «Право на енергію» виступала за більш жорсткі формулювання та навіть більш обов’язкові положення, великою перемогою для EPSU та інших членів коаліції «Право на енергію», які протягом тривалого часу виступали за заборону відключень, є стаття 28а угоди, яка передбачає, що Держави-члени гарантують, що вразливі та енергетично обідні споживачі будуть повністю захищені від відключень електроенергії.
Попередня угода тепер має бути схвалена та офіційно прийнята обома інституціями, перш ніж її буде перенесено в національне законодавство. EPSU та інші члени коаліції «Право на енергію» продовжуватимуть наполягати на амбітних транспозиціях і рішучій, реальній забороні на відключення на національному рівні.
Наразі десятки мільйонів людей по всій Європі зазнають енергетичної бідності, а 9,3% населення ЄС не змогли належним чином обігріти свої домівки у 2022 році, порівняно з 6,9% роком раніше. Напередодні засідання Енергетичної ради ЄС у Брюсселі коаліція «Право на енергію» запропонувала зимовий план повної боротьби з енергетичною кризою в Європі. Під час засідання Енергетична рада погодилася продовжити дію регламенту щодо запобігання подорожчанню газу та електроенергії до 2025 року.
· Повний текст статті 28а попередньої угоди:
«Стаття 28а. 1. Держави-члени повинні забезпечити повний захист вразливих і енергетично бідних споживачів від відключень електроенергії шляхом вжиття відповідних заходів, включаючи заборону відключень або інші еквівалентні дії. Це надається як частина концепції вразливих споживачів відповідно до статті 28 (1) цієї Директиви та без шкоди для заходів, викладених у статті 10(11). Повідомляючи Комісію про транспонування цієї Директиви, держави-члени демонструють заходи, прийняті для імплементації першого абзацу.
2. Держави-члени забезпечують, щоб постачальники не розривали контракти та не відключалися на підставах, на яких вони розглядають скаргу відповідно до частини 9 статті 10, або які є предметом позасудового врегулювання спору відповідно до статті 26, і не впливає на договірні права та обов’язки сторін. Держави-члени можуть вживати відповідних заходів, щоб уникнути зловживань процесами.
3. Держави-члени вживають відповідних заходів, щоб дозволити клієнтам уникнути відключення, які можуть включати:
(a) просування добровільних кодексів для постачальників і клієнтів, спрямованих на запобігання та управління ситуаціями клієнтів, які мають заборгованість; ці домовленості можуть стосуватися підтримки споживачів в управлінні споживанням енергії та витратами, включаючи позначення незвичних високих стрибків енергії або споживання в зимовий і літній сезони, створення відповідних гнучких планів платежів, заходів консультування щодо заборгованості, показань власного вимірювання, покращення зв’язку з клієнтами та підтримки агентства.
(b) Сприяння освіті споживачів та поінформованості клієнтів про їхні права та управління боргом.
© Доступ до фінансування, ваучерів або субсидій для підтримки оплати рахунків.
(d) заохочення та сприяння наданню показань лічильників кожні три місяці або, якщо це доречно, протягом коротших розрахункових періодів, якщо система регулярного самостійного зчитування кінцевим споживачем була впроваджена для виконання зобов’язань пунктів 2(a) та 2 (b) Додатку I цієї Директиви щодо частоти виставлення рахунків та надання інформації про рахунки.»
Вже декілька років ФПУ лобіює питання щодо передбачення в законодавстві України заборони на відключення від електропостачання та газопостачання енергетично бідного населення (вразливих споживачів).
Нарешті наприкінці 2023 року був узгоджений з ФПУ та центральними органами виконавчої влади проєкт постанови Уряду «Про затвердження Порядку застосування спеціальних додаткових заходів захисту для категорій вразливих споживачів електричної енергії». Проєктом передбачено створення бази даних вразливих споживачів, до яких належать:
1) одержувачі житлових субсидій;
2) особи з інвалідністю І та ІІ групи, в тому числі особи, що здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю або за особою з інвалідністю з дитинства, які не є одержувачами житлових субсидій;
3) батьки-вихователі, які беруть на виховання та спільне проживання не менше ніж 5 дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, і які не є одержувачами житлових субсидій;
4) багатодітні та малозабезпечені сім’ї, які не є одержувачами житлових субсидій;
5) прийомні сім’ї, в які влаштовано троє і більше дітей; особи, які здійснюють опіку / піклування над трьома та більше дітьми, і не є одержувачами житлових субсидій;
6) побутові споживачі електричної енергії, які знаходяться в житлових приміщеннях (квартирах, будинках), життя та здоров’я яких залежить від безперервної роботи медичного обладнання, яке живиться від електричних мереж, що підтверджується відомостями та / або документами, і які не є одержувачами житлових субсидій;
7) сім’ї з новонародженою дитиною віком до 1 року, які не є одержувачами житлових субсидій.
До спеціальних додаткових заходів захисту споживачів, віднесених до категорії вразливих споживачів, належать:
1) обов’язок постачальника універсальних послуг запропонувати укладення договору про реструктуризацію заборгованості (за наявності) з оплати за спожиту електричну енергію за визначеним графіком погашення заборгованості, щомісячний платіж в якому не перевищуватиме 20 % прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, встановленого на 1 січня року, в якому укладається договір;
2) заборона ініціювати відключення електроустановки вразливого споживача у зв’язку з несплатою / сплатою не в повному обсязі за спожиту електричну енергію у період з 15 жовтня по 15 квітня відповідного року.
Департамент з питань економічного розвитку
та ціноутворення ФПУ