Фахівці ФПУ підготували експрес-аналіз проекту Держбюджету на 2014 рік (додається).
У пояснювальній записці до проекту Закону України про Державний бюджет України на 2014 рік зазначено, що для розрахунку показників проекту Держбюджету-2014 використано уточнені макропоказники, зокрема:
прогноз номінального ВВП – 1653 млрд. грн.;
прогнозні темпи зростання реального ВВП – 103%;
індекс споживчих цін (у середньому до попереднього року) – 104,3%.
Разом з тим, Кабміном 18 грудня схвалено Основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2014 рік:
Показник |
Основні прогнозні макропоказники (схвалені КМУ 18.12.2013) |
ВВП: |
|
% до попереднього року |
103 |
номінальний, млрд. грн. |
1 653 |
Індекс споживчих цін (грудень до грудня попереднього року), % |
108,3
|
Індекс цін виробників (грудень до грудня попереднього року), % |
108,6 |
Фонд оплати праці найманих працівників і грошового забезпечення військовослужбовців, млрд. грн. |
511,6* |
Номінальна середньомісячна заробітна плата працівників, грн. |
3 575** |
Середньомісячна заробітна плата працівників, скорегована на індекс споживчих цін, % до попереднього року |
102,8 |
* Передбачено збільшення фонду оплати праці найманих працівників і грошового забезпечення військовослужбовців в порівнянні з 2013 роком на 6,08%, що на 2,22 відсоткових пункти менше величини прогнозного індексу споживчих цін. Разом з тим, викликає занепокоєння невідповідність росту показника фонду оплати праці найманих працівників і грошового забезпечення військовослужбовців з прогнозом росту показників індексу споживчих цін (8,3%) та базового тарифного розряду ЄТС (5,7%), що містить приховану загрозу скорочення чисельності працівників у бюджетній сфері.
** Середня заробітна плата працівників у жовтні 20013 року (факт) складає 3283 гривень.
З вищенаведеного слідує, що в 2014 році:
- доходи Державного бюджету збільшаться на 5,9% в порівнянні показником, закладеним в закон України про Держбюджет України на 2013 рік, та складуть 23,7% прогнозного ВВП (зазначимо, що прогноз доходів Зведеного бюджету на 2014 рік – 498,9 млрд. грн. (або 30,2% прогнозного ВВП) (порівняно із затвердженими показниками 2013 року (зі змінами) збільшуються на 5,7%), а прогноз видатків – 562,9млрд.грн. (або 34,05% прогнозного ВВП));
- видатки Державного бюджету збільшаться на 6,5% в порівнянні показником, закладеним в закон України про Держбюджет України на 2013 рік, та складуть 27,06% прогнозного ВВП;
- граничний обсяг дефіциту Державного бюджету України в порівнянні з попереднім роком зросте майже на 9 млрд. грн. та складе близько 3,6% ВВП (примітка: в закон України про Держбюджет України на 2013 рік закладено 50,5 млрд. грн., що становить 3,2% ВВП);
- граничний обсяг державного боргу на 31 грудня 2014 року зросте на 96,99 млрд. грн. в порівнянні показником, закладеним в закон України про Держбюджет України на 2013 рік, та становитиме 35,1% прогнозного ВВП проти 30,7% у 2013 році. Враховуючи структуру державних запозичень у 2013 році та прогнозних запозичень у 2014 році на кінець 2014 року частка внутрішнього боргу становитиме близько 57,3 % від обсягу державного боргу, а частка зовнішнього боргу – близько 42,7 %.
Видатки на обслуговування державного боргу збільшено до 44,9 млрд. гривень, що на 9,9 млрд. гривень більше, ніж передбачалося у 2013 році. Таке зростання планується переважно за рахунок збільшення державного боргу та зумовлене необхідністю фінансування дефіциту державного бюджету.
Загальні виплати за державним боргом, що мають бути здійснені у 2014 році за рахунок коштів державного бюджету, оцінюються на рівні 140 336,5 млн. грн., з яких 64,4% або 90 399,9 млн. грн. – виплати за внутрішнім боргом та 35,6% або 49 936,6 млн. грн. складають виплати за зовнішнім боргом.
З метою реалізації пріоритетних проектів інвестиційного характеру, що мають загальнодержавне значення, передбачено надання державних гарантій в обсязі 50 млрд. гривень.
Соціальні стандарти та гарантії
В проекті Державного бюджету України на 2014 рік передбачено на січень–червень планового року «замороження» розмірів соціальних стандартів та гарантій на рівні грудня 2013 року, їх збільшення ж відбудеться двічі: з 1 липня та 1 жовтня,(тоді як в 2012 році зміна зазначених показників в сторону збільшення відбулася п’ять разів).
Щодо прожиткового мінімуму
|
Прожитковий мінімум, грн. |
||||
на одну особу в розрахунку на місяць |
для дітей віком до 6 років |
для дітей віком від 6 до 18 років |
для працездат-них осіб |
для осіб, які втратили працездатність |
|
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» |
|||||
з 1 січня |
1108 |
972 |
1210 |
1147 |
894 |
з 1 грудня |
1176 |
1032 |
1286 |
1218 |
949 |
Середній на рік |
1113,7 |
977 |
1216,3 |
1152,9 |
898,6 |
Стаття 7 проекту закону України про Держбюджет на 2014 рік |
|||||
з 1 січня |
1176 |
1032 |
1286 |
1218 |
949 |
з 1 липня |
1207 |
1059 |
1320 |
1250 |
974 |
з 1 жовтня |
1256 |
1102 |
1373 |
1301 |
1014 |
Середній на рік |
1203,75 |
1056,25 |
1316,25 |
1246,75 |
971,5 |
Темпи росту у 2014р. порівняно з 2013р. |
108,1 |
108,1 |
108,2 |
108,1 |
108,1 |
$ Як і в попередніх роках прожитковий мінімум для основних соціальних і демографічних груп населення розрахований без урахування оновлених наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг, а також суми податку на доходи фізичних осіб (тим самим не враховано позицію профспілок).
Темпи зростання вартісної величини прожиткового мінімуму по всім соціальним і демографічним групам населення протягом 2014 року перевищать прогнозний рівень інфляції 4,3%, який покладений в основу розрахунків проекту Держбюджету-2014 (згідно пояснювальної записки). Проте, якщо порівнювати з прогнозним рівнем інфляції 8,3%., визначеним в основних макропоказниках, схвалених Урядом 18.12.2013, то відбудеться зменшення реальної вартості прожиткового мінімуму.
- В законопроекті знову передбачено «рівень забезпечення прожиткового мінімуму», що є ще одним негативним аспектом.
Разом з тим, рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги для дітей збільшився порівняно з 2013 роком на 10% і складає 85%.
Щодо розмірів мінімальної заробітної плати та базового тарифного розряду ЄТС
Дата |
Тариф 1 розряду за ЄТС, грн. |
Мінімальна заробітна плата, грн |
Розрив Тариф 1 розряду ЄТС/МЗП |
ПКМУ від 27.03.2013 № 197 |
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» |
||
01.01.2013 |
852 |
1147 |
295 |
01.12.2013 |
852 |
1218 |
366 |
Середньозважений річний показник |
852 |
1152,9 |
300,9 |
Темпи росту середньозваженого річного показника в порівнянні до попереднього року |
6,5 % á |
5% á |
0,97% á |
|
Записка до проекту ДБ-2014 |
Стаття 8 проекту ДБ-2014 |
|
01.01.2014 |
852 |
1218 |
366 |
01.07.2014 |
890 |
1250 |
360 |
01.10.2014 |
1011 |
1301 |
290 |
Середньозважений річний показник |
901,25 |
1247 |
345,5 |
Темпи росту середньозваженого річного показника в порівнянні до попереднього року |
5,7% á |
8,1% á |
14,8% á |
Звертаємо увагу, що у щорічному Посланні Президента України до Верховної Ради України «Про внутрішнє та зовнішнє становище України в 2013 році» визначено, що бюджетна політика у 2014 році має забезпечувати економічно обґрунтовану й виважену політику щодо підвищення мінімальної заробітної плати та посадового окладу працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки з урахуванням прогнозних індексів інфляції та рівня продуктивності праці.
- Відповідно до проекту Держбюджету-2014 в черговий раз передбачено збереження розміру мінімальної заробітної плати на рівні штучно заниженого прожиткового мінімуму для працездатних осіб, чим не враховано наступні пропозиції профспілкової сторони щодо:
- забезпечення випереджального зростання мінімальної заробітної плати порівняно з іншими мінімальними соціальними гарантіями з метою забезпечення відтворення трудового потенціалу працівника;
- встановлення мінімальної заробітної плати у розмірі не нижче фактичного прожиткового мінімуму, з урахуванням податку на доходи фізичних осіб.
Розширену і інформацію та пояснення з окремих питань можна отримати надіславши запит на електрону адресу: mlg@fpsu.org.ua.
Підготовлено департаментом бюджетної політики
та соціального захисту апарату ФПУ з урахування
висновків отриманих від окремих структурних
підрозділів апарату ФПУ