На засіданні Уряду 19 червня серед інших було розглянуто проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо безпечності харчових продуктів».
Метою розробки цього законопроекту є нормативно-правове забезпечення перерозподілу повноважень між відповідними органами виконавчої влади щодо формування політики та здійснення державного нагляду у сфері безпеки та якості харчових продуктів, а також приведення законодавчих актів України у відповідність до Конституції України в частині перерозподілу повноважень між Президентом України та Кабінетом Міністрів України у зв'язку з проведенням адміністративної реформи.
У випадку прийняття законопроекту, планується внесення змін до 13 законодавчих актів України, зокрема, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, Господарського кодексу України, законів України "Про безпечність та якість харчових продуктів", "Про дитяче харчування", "Про захист прав споживачів", "Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції", "Про ветеринарну медицину" та ін.
Позиція профспілок полягає у тому, щоб зміни до законодавства не викликали погіршення ситуації на споживчому ринку та не привели до зменшення гарантованих на сьогодні прав споживачів, тому після детального вивчення та обговорення зазначеного документу, профспілки дійшли висновку про те, що він потребує суттєвого доопрацювання.
Про це на засіданні Уряду повідомив перший заступник керівника СПО об’єднань профспілок, в.о. першого заступника Голови ФПУ Г.В.Осовий, який зазначив, що згідно з Конституцією України, саме держава повинна захищати права споживачів, здійснювати контроль за якістю і безпечністю продукції, усіх видів послуг і робіт, а також сприяти діяльності громадських організацій споживачів.
На думку голови Профспілки машинобудівників та приладобудівників України Анатолія Кубраченка, який одночасно очолює громадську раду при Держспоживзахисті, запропонованим законопроектом порушуються самі цілі державної споживчої політики, яка має на меті забезпечення дотримання прав споживачів за допомогою правових, адміністративних та економічних інструментів державного впливу з широким залученням громади та індивідуальної ініціативи споживачів.
Аргументуючи позицію профспілок, Г.В.Осовий привернув увагу членів Уряду та присутніх на засіданні до того, що:
- діючим Законом України «Про захист прав споживачів» встановлено, що виробник зобов'язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати всю інформацію про цю продукцію (ст.6). Статтями 14 і 15 закону забороняється змінювати строк придатності продукції, здійснювати її випуск і реалізацію без дотримання установлених відповідними документами вимог до такої продукції. На сьогодні це є досить жорстка, але об’єктивна вимога як запобіжний захід для реалізації продукції з простроченими термінами, - утім, новим законопроектом таку норму пропонується скасувати;
- запитання викликає запланована зміна перевірки стандартів безпеки продукції. Сьогодні таки вимоги до продукції встановлюються нормативними документами, а пропонується, щоб ці норми встановлювалися технічними регламентами;
- також у профспілок викликає занепокоєння загроза відсторонення від здійснення своїх функцій Держспоживзахисту, який на сьогодні має регуляторні повноваження, може здійснити адміністративний вплив на порушників прав споживачів. Яка саме структура у подальшому буде здійснювати такі повноваження – законопроектом конкретно не визначено, що, на переконання профспілкової сторони, є також неприпустимим.
Крім того, з прийняттям законопроекту місцеві органи виконавчої влади будуть позбавлені можливості у разі виявлення фактів реалізації продукції, яка не супроводжується необхідною, доступною і достовірною інформацією та відповідними документами, або продукції з простроченим строком придатності - тимчасово зупиняти реалізацію продукції до пред'явлення інформації, супровідних документів або припиняти її реалізацію.
- Чи не приведуть такі зміни до стандартів до погіршення прав споживачів? У профспілок є застереження, що таке може відбутися, – резюмував представник профспілок.
Після жвавої дискусії першому віце-прем’єру було надано доручення оперативно доопрацювати документом з урахуванням висловлених зокрема й профспілками, пропозицій.
Інформаційно-аналітичний центр ФПУ