30 березня на позачерговому засіданні Верховна Рада не підтримала проект Закону №3279 "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік".
Законопроект розрахований на нових макропоказниках, схвалених Урядом, зокрема – падіння ВВП на 3,9% (було зростання на 3,7%), курс гривні - 29,5 грн за долар США (було 27 грн), інфляція - 8,7% (було 5,5%), рівень безробіття 9,4% (було 8,1%), падіння реальної заробітної плати - 0,3% (було зростання 10,1%), середньомісячна заробітна плата – 11 тис.грн. (планувалося 12497 грн).
Проектом передбачається скорочення доходів держбюджету на 11,2 %, збільшення видатків на 6,7 %, зростання дефіциту бюджету на 209 %.
Падіння доходів відбуватиметься через скорочення надходжень від основних податків (ПДФО, податку на прибуток підприємств, ПДВ, рентної плати, акцизного податку тощо). В той же час на 26,7 млрд грн планується збільшити показники чистого прибутку та дивідендів підприємств шляхом зміни нормативу відрахувань до державного бюджету.
Створюється Фонд боротьби з COVID-19 (97,1 млрд грн.) для фінансування, зокрема, додаткових доплат до заробітної плати медпрацівникам та іншим працівникам та громадянам, придбання медичного обладнання та витратних матеріалів, надання фінансової допомоги Фонду соціального страхування України, Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття та надання трансферту Пенсійному фонду України.
Рішення про виділення коштів із Фонду прийматиметься Урядом за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету за поданням головного розпорядника бюджетних коштів, яке вноситься через Міністерство фінансів України.
Також установлено, що Уряд може приймати за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету рішення щодо скорочення видатків і кредитування державного бюджету та їх спрямування до Фонду боротьби з COVID-19 (норма суперечить ст. 95 Конституції України - «виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків»).
Для створення Фонду були скорочені видатки за рядом інших бюджетних програм, зокрема на:
- виплату пільг та житлових субсидій громадянам – 8,2 млрд грн;
- виплату деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплату послуг окремим категоріям населення (перенесено термін запровадження підвищених розмірів деяких соціальних виплат з 1 січня на 1 липня 2020 року) – 1,9 млрд грн;
- державного фонду регіонального розвитку – 7,5 млрд грн;
- підтримку та розвиток об’єднаних територіальних громад – 2,1 млрд грн;
- функціонування Фонду енергоефективності – 1,6 млрд грн;
- субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів – 1,2 млрд грн;
- статистичні спостереження – 1,2 млрд грн;
- капітальні видатки центральних органів виконавчої влади – понад 1 млрд грн;
- проектування та будівництво аеродрому Міжнародного аеропорту «Дніпропетровськ» - 0,9 млрд грн;
- видатки на відрядження органів державної влади – близько 0,7 млрд грн.
Перерозподілено та збільшено видатки на:
- фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за різними пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду в сумі 19,7 млрд грн;
- реструктуризацію вугільної галузі (оплата праці шахтарям) – 1,6 млрд грн, тощо.
Уряд пропонує виключити з закону про Державний бюджет-2020 норму щодо наближення у 2020 році розміру прожиткового мінімуму до його реальної величини, яка розрахунково може становити близько 4251 гривні. Зауважуємо, що у сьогоднішніх складних соціально-економічних умовах вкрай актуальним є встановлення реального розміру прожиткового мінімуму для забезпечення кожній людині мінімальних потреб життєдіяльності. Це вимагає ст. 46 Конституції України, де зазначено, що «пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом».
Проектом пропонується також встановити, що з 1 квітня 2020 року та до завершення карантину, заробітна плата, грошове забезпечення працівників бюджетних установ нараховуються у розмірі, що не перевищує 10 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1.01.2020 (не враховується у зазначеному максимальному розмірі виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги для оздоровлення, матеріальної допомоги та оплата щорічної відпустки). Зазначене обмеження не поширюється на осіб, задіяних у заходах по боротьбі з COVID-19, військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, поліцейських, які беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони.
Для забезпечення виконання цієї норми пропонується зупинити дію ч.1 ст.55 Бюджетного кодексу щодо визначення захищених статей видатків як таких, що не можуть бути зміненими при скороченні бюджетних призначень.
Крім того, зупиняється і дія ч. 1-8 ст. 33 Бюджетного кодексу щодо розробки та схвалення Бюджетної декларації у 2020 році.
За результатами розгляду законопроект № 3279 не був підтриманий, прийнято рішення про направлення його до бюджетного комітету для підготовки до повторного другого читання за скороченою процедурою. Протягом поточного тижня депутати доопрацьовуватимуть урядовий законопроект.
Федерація профспілок України також готує свої пропозиції до законопроекту про внесення змін до Державного бюджету України на 2020 рік.
Департамент з питань бюджету та оплати праці