У ринковій економіці банкрутство підприємств є типовим явищем і за таких обставин, на жаль, найменш захищеними залишаються працівники, які працювали на підприємстві-банкруті. Їм роками не виплачуються зароблені гроші, а відтак, людина, позбувшись роботи, практично лишається без засобів матеріального забезпечення.
Профспілки неодноразово наголошували на необхідності запровадження в Україні за прикладом інших держав механізму задоволення вимог найманих працівників до роботодавця у разі його банкрутства. Подібна практика існує в країнах ЄС, а також Конвенцією МОП № 173 у випадку неплатоспроможності роботодавця працівникові гарантуються певні матеріальні виплати за рахунок так званого фонду гарантування. Згідно з нормами згаданої Конвенції МОП, саме держава повинна створювати такі фонди з метою захисту людини праці.
- Працівник має бути захищеним, тому що він не винен у тому, що підприємство збанкрутіло, - вважає заступник керівника СПО об’єднань профспілок, в.о. Першого заступника Голови ФПУ Г.В.Осовий. – Відповідальність за це з одного боку має бути покладена на працедавця, а з іншого держава також не повинна лишатьсь осторонь цієї проблеми.
З метою запровадження в Україні інституту гарантування задоволення вимог найманих працівників внаслідок неплатоспроможності роботодавця та на виконання затвердженої КМУ Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу, Мінсоцполітики розробило законопроект „Про внесення змін до деяких законів України щодо задоволення вимог найманих працівників внаслідок неплатоспроможності роботодавця".
Цей документ було винесено на розгляд 5 лютого під час урядового засідання. У ході обговорення зазначалося, що незважаючи на те, що в Україні встановлено законодавчі норми щодо першочерговості задоволення вимог працівників по заборгованості із заробітної плати у випадку банкрутства роботодавця, розміри такої заборгованості протягом останніх років майже не зменшуються. За деякими підрахунками, на сьогодні сума боргу збанкрутілих підприємств перевищує 300 млн. грн.
Законопроектом „Про внесення змін до деяких законів України щодо задоволення вимог найманих працівників внаслідок неплатоспроможності роботодавця" пропонується закріпити такі функції за Державною службою зайнятості України та її територіальними органами, а джерелом фінансування визначити Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
У законопроекті передбачається, що гарантійна виплата за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття здійснюватиметься лише після завершення процедури ліквідації підприємства, затвердження судом його ліквідаційного балансу та звіту. На господарські суди покладається обов'язок повідомляти Державну службу зайнятості України та її територіальні органи про порядок і розміри задоволених вимог кредиторів після банкрутства підприємства, а також надавати інформацію, необхідну для здійснення погашення вимог працівників.
Оскільки видатки Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття визначаються рішенням Правління Фонду, виходячи з його фінансових можливостей, обрахована орієнтовна сума видатків Фонду, потрібних на реалізацію Закону у 2014 році, яка складатиме 100 млн. гривень. У випадку ухвалення закону компенсаційні виплати зможуть отримати більше 20 тис. осіб з урахуванням того, що максимальна сума компенсації становитиме близько 5,5 тис. грн. для однієї особи.
- СПО об’єднань профспілок долучався до опрацювання цього законопроекту, - коментує Г.В.Осовий, - ми його підтримуємо як новий механізм захисту працівника при банкрутстві підприємства. Оскільки такого раніше не було, профспілки вважають, що запропоновані у законопроекті механізми потрібно випробувати на практиці. Але те, що такий механізм потрібен – ми в цьому переконані.
З урахуванням думки профспілок та висловлених під час обговорення пропозицій Мінсоцполітики дане доручення оперативно доопрацювати законопроект та вже наступного тижня внести його на повторний розгляд Уряду.
Інформаційно-аналітичний центр ФПУ