Без назв

 

 

Голова ФПУ Григорій Осовий звернувся до народних депутатів України - авторів проекту закону №3474 (щодо діяльності студентських профспілок) з вимогою профспілок відкликати цей законопроект як такий, що порушує норми міжнародного і національного законодавства.

Названий законопроект Постановою Верховної Ради України від 07.02.2019 включено в порядок денний десятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання для розгляду на пленарних засіданнях.

Профспілки розцінюють цей законопроект як чергову спробу поставити найбільш представницькі організації громадянського суспільства під повний контроль держави та створити умови для ослаблення автономії профспілок, встановленої міжнародним правом, Конституцією і законодавством України.

Законопроектом вносяться зміни до статей 7 та 36 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», що суперечать нормам частини другої статті 3 Конвенції МОП № 87 про свободу асоціації та захист права на організацію, ратифікованої Україною, відповідно до якої «державна влада утримується від будь-якого втручання, здатного обмежити це право або перешкодити його законному здійсненню».

Статтею 2 Конвенції № 87 визначено право на створення на свій вибір організації без попереднього на те дозволу, а також право вступати в такі організації з єдиною умовою підлягання їх статутам. Попри зазначених правил та вимог статті 36 Конституції України, у статті 7 проекту Закону встановлюється порядок виходу з профспілки та строк обрання до виборних органів первинних організацій профспілки.

Також проектом не беруться до уваги приписи частини другої статті 8 Конвенції №87, якою визначено, що «національне законодавство не зачіпає гарантій, передбачених цією Конвенцією, і застосовується таким чином, щоб не порушувати їх», та приписи статті 9 Конституції України, що «чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України».

Згідно з статтею 14 Закону «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», профспілки діють відповідно до законодавства та своїх статутів. Згідно з цією ж нормою статутом профспілки визначаються умови і порядок прийняття в члени профспілок і вибуття з неї та порядок і терміни звітності виборних органів профспілки перед членами профспілки, порядок здійснення контролю за діяльністю виборних органів профспілки.

Згідно з чинним законодавством фінансовий контроль за коштами профспілок та їх об'єднань державними органами та органами місцевого самоврядування не здійснюється, контроль за їх надходженням і витрачанням здійснюють контрольно-ревізійні органи, обрані відповідно до статутів (положень) профспілок, їх об'єднань (стаття 34 чинної редакції Закону).

Відповідно до статті 23 Закону України «Про громадські об'єднання» обов'язок оприлюднювати звіти про цільове використання коштів встановлено лише для громадських організацій, які отримують фінансову підтримку за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів та виключно по цих коштах.

Норма про публікації на офіційних сайтах профспілок, їх об'єднань всієї фінансової звітності суперечить Закону України «Про захист персональних даних», оскільки така інформація містить персональні дані членів профспілок і може бути оприлюднена тільки за їх згодою.

Про зазначені порушення ФПУ повідомляла Міжнародну конфедерацію профспілок, яка в особі Генерального секретаря Шаран Барроу у своєму зверненні до тодішнього Голови Верховної Ради України В.Гройсмана звертала увагу на порушення Конвенції № 87. Крім того, ФПУ направлена скарга до Комітету свободи асоціації Міжнародної організації праці, яка зареєстрована у встановленому порядку 26 листопада 2018 року. Скарга перебуває на контролі Комітету, яким зроблено відповідний запит до Уряду України.

Вказані порушення негативно впливають на міжнародний імідж держави Україна.

Відповідні звернення керівництвом ФПУ також направлено до народних депутатів України, представників ФПУ у Верховній Раді України Капліна С.М. та Івченка В.Є. для врахувати зазначених застережень у разі розгляду законопроекту на пленарному засіданні Верховної Ради України.

 

Департамент правового захисту апарату ФПУ