Що чекає українську промисловість в умовах нової фази євроінтеграції – це ключове питання, яке було 14 жовтня розглянуто на першому засіданні міжвідомчої робочої групи для аналізу можливих економічних ризиків, пов’язаних з реалізацією Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом.
Головуючий на засіданні Віце-прем’єр-Міністр Ю.Бойко акцентував на необхідності активної співпраці урядовців, депутатів, організацій роботодавців і профспілок у розв’язанні старих і нових проблем в період адаптації до вимог ЄС.
Заступник Голови ФПУ Сергій Кондрюк акцентував увагу учасників засідання на необхідності глибокого аналізу ризиків для ринку праці в регіональному і галузевому аспектах та попросив Ю. Бойко дати відповідні доручення Мінекономіки та Мінпраці при цьому зауважив, що профспілки також нададуть своє бачення соціальної складової цього питання.
«Профспілки в цілому підтримують курс України на інтеграцію з Європою» – так розпочав свій виступ член міжвідомчої робочої групи, голова СПО профспілок машинобудування, голова профспілки працівників автомобільного та сільгоспмашинобудування Олексій Дудник і далі зазначив наступне.
«Ми вважаємо, що в довгостроковій перспективі це позитивно вплине на розвиток промисловості і забезпечить підвищення соціальних стандартів.
В той же час ми занепокоєні рядом ризиків, які ми можемо отримати в найближчі роки.
Я дозволю собі зупинитись лише на тих із них, які мають вплив на соціальні питання.
1. Внаслідок запровадження зони вільної торгівлі окремі підприємства можуть не витримати конкуренції і будуть або ліквідовані, або призупинять свою роботу, або працюватимуть в режимі неповного робочого часу.
Для пом’якшення впливу цих факторів на працівників вважаємо за необхідне:
- вже зараз прискорити повернення боргів по зарплаті, адже в нових умовах повернути їх буде ще складніше;
- ратифікувати в повному обсязі Конвенцію МОП № 173 «Про захист вимог працівників у випадку неплатоспроможності роботодавця» та вжити заходів щодо захисту грошових вимог працівників.
У зв’язку з цим, можливо, слід переглянути підходи до повернення зарплатних боргів збанкрутілих підприємств лише за рахунок Фонду соціального страхування від безробіття, як це передбачається проектом закону.
Адже в нових умовах кількість безробітних збільшиться і коштів Фонду може не вистачити.
Та і не зовсім справедливо, щоб працюючі за рахунок яких частково формується Фонд, оплачували «гріхи» роботодавців
- розробити Державну програму перекваліфікації працівників;
- прискорити прийняття Трудового кодексу, в якому більш чітко регулюються правовідносини найманих працівників і роботодавців;
- спростити механізм надання допомоги по частковому безробіттю за рахунок Фонду соціального страхування та передбачити кошти на перепідготовку частково безробітних;
- удосконалити механізм дотування промислових підприємств;
- розширити сферу застосування держзамовлення;
- прискорити прийняття Державної програми збереження і розвитку трудового потенціалу України. Вона повинна враховувати всі умови і наслідки реалізації Угоди про асоціацію з ЄС.
2. Наступний ризик – це можливе намагання роботодавців вирішити проблему конкурентоздатності за рахунок зменшення витрат на оплату праці.
Тому вже зараз слід працювати над заходами щодо забезпечення гідної праці в Україні ( а це оплата, яка забезпечить розширене відтворення робочої сили, та умови і охорона праці). До речі, профспілки вже працюють над Концепцією підвищення престижності праці в Україні.
Ми вважаємо, що відповідати європейським стандартам повинна не лише продукція, а й оплата праці.
І на завершення, якщо говорити не лише про соціальні аспекти, то, на наш погляд, потрібна спеціальна комплексна Національна програма інтеграції України до ЄС терміном на 10-15 років».
У засіданні також вз’яв участь Олег Хмарний голова профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства.
Наступне засідання міжвідомчої групи заплановано на кінець жовтня.