Інформація
про правові засади внесення змін до відомостей про юридичну особу,
які містяться в Єдиному державному реєстрі, пов'язані із зміною відомостей про юридичну особу та(або) у складі керівних органів організацій профспілки, розташованих в окремих районах
Донецької та Луганської областей
Відповідно до статті 2 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» (далі – Закон № 1045) організації профспілки це організаційні ланки профспілки, визначені статутом профспілки, що діють у межах повноважень, наданих статутом та цим законом.
У зв'язку з ситуацією, що склалася на тимчасово окупованих територіях України деякі організаційні ланки всеукраїнських профспілок прийняли рішення про участь у створенні профспілкових об'єднань на базі існуючих територіальних організацій профспілок на умовах, запропонованих представниками так званих «Луганської народної республіки» та «Донецької народної республіки» (далі – ЛНР, ДНР).
Згідно статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (далі – Закон № 1207) тимчасово окупована територія України є невід’ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України.
Статтею 8 Закону № 1045 визначено, що з метою виконання своїх статутних завдань профспілки, їх організації (якщо це передбачено статутом) мають право на добровільних засадах створювати об'єднання (ради, федерації, конфедерації тощо) за галузевою, територіальною або іншою ознакою, а також входити до складу об'єднань та вільно виходити з них. Профспілки, які бажають створити об'єднання профспілок, укладають відповідну угоду та затверджують статут (положення) об'єднання. Права об'єднань профспілок визначаються профспілками, які їх створили, відповідно до цього Закону, а також статутами (положеннями) цих об'єднань. Статус об'єднань профспілок визначається за статусом членів, яких вони об'єднують.
Частиною 3 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» (далі – Закон № 755) встановлено, що об'єднання громадян, політичні партії, державні органи та органи місцевого самоврядування, асоціації органів місцевого самоврядування, банки, торгово-промислові палати, фінансові установи (у тому числі кредитні спілки), біржі, інші установи та організації, для яких законом встановлені особливості державної реєстрації, набувають статусу юридичної особи лише з моменту їх державної реєстрації у порядку, встановленому цим Законом. У такому ж порядку здійснюється державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу.
А тому, будь-які об'єднання, утворені профспілками та їх організаціями в тому числі на тимчасово окупованій території України набувають статусу юридичної особи тільки після їх легалізації відповідним територіальним органом Міністерства юстиції України, з моменту внесення відповідних відомостей (змін до відомостей) про таку особу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців В такому ж порядку відбувається зміна у складі керівних органів організацій профспілки, їх об’єднань.
Таким чином, будь-які новоутворення та зміни у структурі чи складі керівних органів профспілок, оформлені за іншою, ніж визначено у Законі № 755 процедурою, є недійсними і не створюють правових наслідків.
Разом з тим, втрата зв’язків з окремими організаціями профспілки іноді зумовлює неможливість проведення засідань профспілкових органів відповідного рівня через відсутність на зборах кворуму, визначеного у Статуті профспілки, об'єднання профспілок для відповідного колегіального органу.
Така ситуація призводить до неможливості прийняття рішень, зокрема про зміну місцезнаходження, статусу, керівника організації, відповідно до вимог законодавства України та Статуту Профспілки.
За відсутності належним чином оформлених документів організації профспілки позбавляються можливості державної реєстрації відповідних змін до відомостей про юридичну особу, що містяться у Єдиному державному реєстрі, а відтак продовження здійснення статутної діяльності та реалізації прав юридичної особи.
На даний час у законодавстві України відсутні механізми правового регулювання виходу із зазначеної ситуації.
Водночас, такі механізми в тому чи іншому вигляді містяться у статутних документах деяких членських організацій ФПУ.
Згідно зі статтею 14 Закону № 1045 профспілки діють відповідно до законодавства та своїх статутів. Статут (положення) профспілки повинен містити, зокрема організаційну структуру профспілки, повноваження її організацій, виборних органів, порядок формування їх складу.
Так, у пункті 4.14 розділу 4 Статуту Всеукраїнської профспілки працівників і підприємств торгівлі, громадського харчування і послуг зазначено: «У разі, коли виборний орган організації профспілки будь-якого рівня не виконує або не може виконувати свої статутні обов'язки, зокрема не проводить свої засідання більше 6 місяців, вищий за статусом профспілковий орган вживає заходи по забезпеченню в такій організації профспілки статутних прав членів профспілки, у тому числі призначає Представника профспілки.».
Відповідно до пункту 7.8. розділу 7 зазначеного Статуту Центральна Рада Профспілки, зокрема виконує по відношенню до профспілкових організацій прямого підпорядкування, організацій, де призначені Представники Всеукраїнської Профспілки функції виборних органів територіальних організацій профспілки, які визначені цим Статутом.
Таким чином, у розглянутому випадку, виборний орган вищестоящої організації за форс-мажорних обставин набуває прав та повноважень виборних органів територіальних організацій, а відтак може за процедурою, визначеною у Статуті, та в порядку передбаченому законодавством вносити відповідні зміни до відомостей про юридичну особу, необхідні для приведення розбалансованої на тимчасово окупованій території України структури Профспілки у визначений Статутом стан.
Відповідно до частини 15 статті 19 Закону України № 755 У разі втрати оригіналів установчих документів засновники (учасники) юридичної особи або уповноважений ними орган чи особа подає державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи юридичної особи заяву про втрату оригіналів установчих документів встановленого зразка (http://www.drsu.gov.ua/show/11447 п.2).
До цієї заяви додаються:
- документ, що підтверджує внесення плати за публікацію у спеціальному друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату оригіналів установчих документів (51 грн.);
- довідка, видана органом внутрішніх справ, про реєстрацію заяви про втрату оригіналів установчих документів.
Якщо заява про втрату оригіналів установчих документів подається особою, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, державному реєстратору додатково пред'являється паспорт громадянина України або паспортний документ іноземця.
Якщо документи подаються представником юридичної особи, державному реєстратору додатково пред'являється паспорт громадянина України або паспортний документ іноземця та надається документ, що засвідчує повноваження представника.
Державний реєстратор має право залишити без розгляду заяву про втрату оригіналів установчих документів, якщо заява оформлена з порушенням вимог, встановлених частинами першою та другою статті 8 Закону № 755, або якщо до заяви не додаються документи, передбачені цією частиною, або якщо до державного реєстратора надійшло рішення суду щодо заборони проведення реєстраційних дій.
Згідно зі статтею 8 Закону № 755 документи, які відповідно до вимог цього Закону подаються (надсилаються поштовим відправленням або електронним документом) державному реєстратору, повинні бути викладені державною мовою.
Реєстраційна картка заповнюється машинодруком або від руки друкованими літерами. Якщо документи надсилаються державному реєстратору поштовим відправленням, справжність підпису заявника на реєстраційній картці (заяві, повідомленні) повинна бути нотаріально засвідчена.
Підпис особи, уповноваженої діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), на реєстраційній картці та заяві про втрату (заміну) документів повинен бути засвідчений відповідною посадовою особою в установленому порядку.
Установчі документи юридичної особи, а також зміни до них, викладаються письмово, прошиваються, пронумеровуються та підписуються засновниками (учасниками) або уповноваженими особами, якщо законом не встановлено інший порядок їх затвердження.
Внесення змін до установчих документів юридичної особи оформляється окремим додатком або викладенням установчих документів у новій редакції. На титульній сторінці додатка до установчих документів юридичної особи робиться відмітка про те, що зазначені документи є невід'ємною частиною відповідних установчих документів.
Згідно зі статтею 19 Закону № 755 у разі якщо зміна відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, не пов'язана із змінами, що вносяться до установчих документів юридичної особи, або не підлягає державній реєстрації, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), подає (надсилає поштовим відправленням з описом вкладення) державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи юридичної особи заповнену реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі.
Якщо зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, пов'язані із зміною керівника або осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміну зазначених осіб та/або примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) розпорядчого документа про їх призначення.
Якщо зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, вносяться у зв'язку із зміною місцезнаходження та/або найменування юридичної особи, утвореної на підставі модельного статуту, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу або нотаріально засвідчену копію рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про внесення таких змін.
Слід враховувати, що всі перелічені реєстраційні дії стосовно професійних спілок, їх організацій вчиняються через Державну реєстраційну службу України та реєстраційні служби територіальних органів Мін'юсту.
Реквізити* територіальних органів Мінюсту у Донецькій та Луганській областях:
Головне управління юстиції у Луганській області: вул. 8 березня, будинок
тел./факс (06452) 4-49-05
E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Web: http://www.uprjust.lg.ua/
Головне управління юстиції у Донецькій області: вул. Шкадінова,
тел. 063-614-38-74 - з понеділка до п’ятниці, з 09.00 до 16.00.
E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. та Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .
Web: http://www.justice.dn.ua/
*Інформація станом на 13.11.2014 р.
Департамент правового захисту ФПУ