З 1 січня 2015 року вступили в силу та були прийняті наступні законодавчі та нормативно-правові акти в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, які стосуються тимчасово переміщених осіб:
Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014 № 1706-VII;
Постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505 та від 1 жовтня 2014 р. № 509» від 28 січня 2015 р. № 34;
Постанова Кабінету Міністрів України «Про особливості реалізації прав деяких категорій осіб на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 1 жовтня 2014 р. № 531;
Постанова правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві «Про затвердження Порядку надання страхових виплат, фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу, передбачених загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання для осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території і районів проведення антитерористичної операції» від 11.12.2014 р. № 20, зареєстровано у Мін’юсті 12.01.2015 р. № 6/26451;
Постанова правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності «Про затвердження Порядку надання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції» від 26.12.2014 № 37, зареєстровано у Мін’юсті 21 січня 2015 р. за № 68/26513.
- Спрощено процедуру набуття статусу безробітного, а також скорочено перелік необхідних документів для його набуття
11 червня 2014 року Кабінету Міністрів прийняв рішення (розпорядження КМУ № 588-р) щодо розв’язання проблем, пов’язаних із соціальним захистом внутрішньо переміщених осіб, зокрема - відновлення всіх соціальних виплат та надання допомоги у працевлаштуванні.
Переселену особу звільнено від обов’язку надання довідки про заробітну плату та сплачені страхові внески, про припинення ведення особистого селянського господарства та від обов’язку періодичного відвідування центру зайнятості (не рідше одного разу в місяць).
Особа може звертатися до будь-якого центру зайнятості незалежно від зареєстрованого місця проживання чи перебування.
Із потребуючих у працевлаштуванні 95,1 тис. осіб, за сприянням у працевлаштуванні до центрів зайнятості звернулися 27,5 тис. осіб (997 осіб з АР Крим). Працевлаштовані 3,8 тис. осіб (154 – з АР Крим).
Статус безробітного отримало 21,1 тис. осіб (813 – з АР Криму), призначено (поновлено) виплату допомоги по безробіттю – 17,1 тис. осіб.
Крім того, Міністерство надало рекомендації роботодавцям щодо неможливості звільнення працівників підприємств, що знаходяться в районах проведення антитерористичної операції, з причин прогулу та рекомендовано надавати відпустки працівникам на цей час, у тому числі без збереження заробітної плати.
За участю науковців розроблено проект урядового рішення щодо затвердження Програми працевлаштування та профнавчання ВПО на 2015-2016 роки. Метою Програми є забезпечення зайнятості та підвищення конкурентоспроможності на ринку праці ВПО шляхом профпідготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації.
30 січня 2015 року відбулась науково-практична конференція на тему «Проблеми ВПО у сфері зайнятості та роль соціальних партнерів і держслужби зайнято ті в їх розв’язані», під час якої учасники в цілому схвалили проект Програми та готують пропозиції щодо його вдосконалення.
Розглядаються також можливості залучення до реалізації програми волонтерських організацій, що надають допомогу ВПО, у т.ч. – щодо працевлаштування.
В усіх центрах зайнятості єдина база вакансій по Україні.
Усі вакансії – у вільному доступі.
Облік та реєстрація в центрі зайнятості здійснюється незалежно від зареєстрованого місця проживання чи перебування.
Усі послуги – безкоштовні.
Навіть якщо у Вас немає документів, в центрах зайнятості Ви можете отримати:
Для внесення даних до Єдиної інформаційно-аналітичної системи державної служби зайнятості як шукача роботи та підбору підходящої роботи, Вам необхідно подати до центру зайнятості:
Для отримання статусу безробітного та матеріальної допомоги по безробіттю Вам крім вищезазначених документів слід подати:
Якщо Ви вже зареєструвалися в центрах зайнятості Донецької або Луганської області, Ви маєте право продовжувати отримувати соціальні послуги та допомогу по безробіттю у будь-якому іншому центрі зайнятості за місцем Вашого перебування.
Якщо Ви втратили паспорт, Ви можете пред’явити тимчасове посвідчення, що підтверджує особу громадянина України.
Отримати таке посвідчення та відновити паспорт Ви зможете у територіальних відділеннях Державної міграційної служби України, або у кімнатах (місцях) допомоги вимушеним переселенцям з АР Крим і Севастополя, Донецької та Луганської областей.
У разі відсутності облікової картки платника податків необхідно звернутися до будь-якого відділення Державної фіскальної служби України за місцем Вашого тимчасового проживання.
У разі відсутності трудової книжки.
Якщо Ви не змогли припинити трудові відносини або інший вид зайнятості і Ваша трудова книжка знаходиться у роботодавця:
Спеціалісти центру зайнятості допоможуть Вам скласти позовну заяву до суду для оформлення одностороннього припинення трудових відносин.
Особи, які переселилися з АР Крим та зони проведення АТО, і зареєструвалися як внутрішньо переміщені особи, проте не мають трудової книжки або інших документів, що підтверджують періоди зайнятості, тощо, отримують статус безробітного за спрощеною процедурою. При цьому допомога по безробіттю до отримання вищезазначених документів та відомостей про страховий стаж призначається у мінімальному розмірі, встановленому законодавством України на випадок безробіття.
Особи, які переселилися з тимчасово окупованої території АР Крим та звільнилися з роботи, проте не мають трудової книжки або інших документів, що підтверджують періоди зайнятості, реєструються як безробітні на підставі наявних документів. Допомога по безробіттю виплачуватиметься у мінімальному розмірі до отримання документів та відомостей про періоди трудової діяльності, заробітну плату (дохід), страховий стаж.
Адреси та телефони робочих органів виконавчої дирекції Фонду: http://www.dcz.gov.ua/control/uk/publish/article?showHidden=1&art_id=335631&cat_id=173564&ctime=1413552509746
Починаючи з 6 лютого 2015 року вимушені переселенці мають змогу звернутись до районної, міжрайонної або міської виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за місцем фактичного перебування, аби отримати зазначені виплати. Для отримання матеріального забезпечення по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах застрахована особа має подати до робочого органу Фонду наступні документи: - листок непрацездатності; - копію першої - четвертої, одинадцятої - шістнадцятої сторінок паспорта або іншого документа, що посвідчує особу; - копію реєстраційного номера облікової картки платника податків (не надається фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному органу державної фіскальної служби і мають відмітку у паспорті); - копію довідки про взяття на облік; - довідку, видану застрахованій особі банківською установою, про відкриття поточного рахунку для зарахування матеріального забезпечення (за наявності); - копію трудової книжки (за наявності); - довідку про нараховану заробітну плату за відповідний розрахунковий період (помісячно) із зазначенням видів виплат та кількості відпрацьованих днів (годин) (за наявності); - у разі необхідності для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності в розмірі ста відсотків середньої заробітної плати (доходу) застраховані особи, зазначені в абзаці п'ятому частини першої статті 37 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» або в пункті 5 частини першої статті 24 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування», додають копії відповідних посвідчень або інші документи, які підтверджують право на пільгу; - копію свідоцтва про народження дитини (для встановлення віку дитини при оплаті листка непрацездатності по догляду за хворою дитиною); - копію договору про добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування (далі - договір про добровільну участь) та наявну інформацію про сплачені суми єдиного внеску, зокрема копії квитанцій про сплату єдиного внеску, для добровільно застрахованих осіб. У випадку, якщо в особи відсутні один або декілька документів, робочі органи Фонду допоможуть зібрати необхідну інформацію для подальшого отримання матеріального забезпечення, нададуть всебічну підтримку та допомогу. Зауважимо, Порядок надання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності співробітники Виконавчої дирекції Фонду розробили ще весною минулого року – для вимушених переселенців з АР Крим. Влітку його модифікували, аби дія Порядку розповсюджувалась також на переселенців з Донбасу, однак затвердити документ вдалось лише в 2015-му. |
Адреси та телефони робочих органів виконавчої дирекції Фонду: http://www.fse.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/916888
- Виконавча дирекція Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві опікується потерпілими на виробництві та членами їх сімейнезалежно від місця їх проживання.
З метою забезпечення безперервності одержання страхових виплат потерпілими на виробництві та членами їх сімей, які прибувають для тимчасового проживання з Автономної Республіки Крим, м. Севастополя, Донецької та Луганської областей, виконавчою дирекцією Фонду зобов'язано робочі органи в областях та м. Києві належним чином організувати прийняття заяв переселенців, надання кваліфікованих роз'яснень та допомоги, здійснювати оформлення страхових виплат зазначеним категоріям громадян у першу чергу.
Для вирішення питань одержання страхових виплат необхідно звернутися до найближчого управління або відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.
Основні документи, які необхідно мати при собі:
- паспорт;
- довідка про присвоєння ідентифікаційного коду;
- висновок медико-соціальної експертної комісії (МСЕК) та індивідуальної програми реабілітації (ІПР) (за наявності);
- довідка про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, за формою, що міститься у додатку до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509.
Адреси та телефони робочих органів виконавчої дирекції Фонду: http://www.social.org.ua/departaments